Meubelhout

Rick_B

Actieve deelnemer
23 mrt 2018
37
2
Hi,

Ik ben nieuw geregistreerd op het forum (wel altijd veel berichten meegelezen). Ik heb een nieuw huis gekocht (bj 2006) en wat meubel wensen die alleen als custom oplossing gemaakt kunnen worden.

Of ik kan een fortuin aftikken bij overvolle timmerbedrijven, of ik kan rustig stapje voor stapje het zelf proberen. Het laatste gaat het worden. Goede tekeningen maken, proeven doen, en als het niet lukt gewoon een nieuw stuk hout pakken. Er is geen haast en wel budget.

Ik hoop dat ik uit het collectieve brein hier kan putten om e.e.a. te realiseren.

Eigenlijk heb ik een paar heel basale vragen (om te beginnen).

Als ik meubelhout koop van goede kwaliteit mag ik daarvan verwachten dat het helemaal recht is en goed gedroogd. Dat ik bij wijze van spreken meteen de kanten naadloos kan verlijmen.

Het hout dat ik koop gaat snel na aankomst verzaagd en helemaal in de verf. Verf haalt hopelijk ook veel van de werking weg?

Of is het raadzaam dat ik de planken even laat acclimatiseren? Maar zou ik dan toch vaak een vlakschaafmachine moet gebruiken.

Groet,
Rick
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
548
155
Zutphen
Welkom.dit zijn basale vragen voor een beginner. Volg een (beginners) cursus waar je basale technieken kunt leren en je vragen kunt stellen. Timmeren/meubels maken is een vak wat je met je handen leert.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
Zodra hout gezaagd en geschaaft is, gaat het gelijk weer werken.
Als je na het strak vlak schaven de planken weg zet, zie je een week later weer kiertjes.
Daarom moet je voor het lijmen van planken, eerst de kanten weer even vlak schaven.
Dus als je het hout bij de leverancier ophaalt, en thuis tot grote bladen wil verlijmen, dan zullen die niet vlak tegen elkaar passen.

Daarnaast kosten de bewerkingen bij die leverancier ook geld. Dus als je echt wilt besparen, dan koop je ruw hout en gaat dat zelf vlakken en bewerken.
 
P

Pel

Guest
Welkom op het forum Rick, met welk houtsoort wil je gaan werken?

Groet Pel.
 

Rick_B

Actieve deelnemer
23 mrt 2018
37
2
Bedankt. Allemaal goede tips. Ik ga zeker een paar keer een cursus volgen om het juiste resultaat te kunnen krijgen.

Het houtsoort ben ik nog niet uit. Aangezien ik het ga schilderen zijn belangrijke vereisten dat het mooi glad is, niet te snel putten gaat krijgen met stoten en niet teveel werkt.

Anyway, voor de zolder lighoek om te lezen, zitplek voor de thuisbioscoop en als gastenlogeerbed:

http://www.affordablehomedecoritems...r-a-small-attic-bedroom-to-have-big-style-39/

Er komt aan de rechterkant nog een gedeelte voor wasmachine en droger.

Ambitieus, en hopelijk kan ik over 6-12 maanden zeggen dat het gelukt is.

Ik heb nog tijd voor cursussen etc.
 
Laatst bewerkt:

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.778
932
Leeuwarden
Mooie ambitie en een uitdagend project! Goede reden om wat te investeren in goed gereedschap. Heb je daar al wat voor beschikbaar? Wat het hout betreft is het aan te raden om naar tulpenhout te gaan kijken, als het goed is gedroogd is dat een stabiele houtsoort die zich uitstekend laat schilderen.

Succes! Fons
 

Rick_B

Actieve deelnemer
23 mrt 2018
37
2
Ik wilde voor festool gaan. Een kapex 120, en een 1400 bovenfrees, rotex schuurmachine om mee te beginnen. Ook toebehoren als frezen, klemmen meet gereedschap van goede kwaliteit. Van de reviews op dit forum lijkt dit gereedschap uitermate geschikt.

Ik wil een skelet ontwerpen en goed uittekenen. Het skelet niet te moeilijk maken, halfhout verbindingen en dado groeven maken met een bovenfrees (eerst goed oefenen). Daar het plaatmateriaal aan verwerken en inderdaad de deurtjes en lades van mooi hout maken. Misschien doe ik die wel in teak en niet geschilderd.

Maar dat skelet, als dat hout niet mooi recht is wordt het snel een zootje. Zeker als beginner als het werkstuk zulke grote formaten heeft. Dat was eigenlijk mijn (slecht gestelde) initiële vraag.

Ik dacht lekker fors hout voor het skelet. minimaal 40x40 mm zodat ik nergens krap zit te knoeien, het stevig is en als het plaatmateriaal erop zit zie je dat toch niet. Maar in ieder geval een consequent doorgevoerde maat, zodat ik de kans op slecht rekenwerk verklein.

Is mijn gedachtegang in orde en zo ja, welk hout zou aan te raden zijn voor het skelet? En waar te kopen. De bouwmarkt producten lijken vaak hoepels.

Ik twijfel of ik een zaagtafel nodig heb. Als die er komt wordt het een Hammer K3 basic. Als mijn schuur groter was (240 x 400 cm), was die er al geweest. Overkill, maar het is n beetje een jongensdroom.

(Vergeef mij als ik (nog) niet de juiste termen gebruik)
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
Als je het toch gaat schilderen, dan kan je de balken ook uit twee planken van 40 x 20 maken. En die met de ringen tegen elkaar lijmen.
Dan blijven ze mooi recht.
 

Rick_B

Actieve deelnemer
23 mrt 2018
37
2
Dus stel, ik koop een set goed ovengedroogde eikenhouten planken van 20mm dik, en ik leef mij uit met een goede invalzaag, leg 2 gezaagde planken in tegenovergestelde richting qua ringen en verlijm het, dan ben ik er? Relatief werkingsvrij hout, met goede kanten want net gezaagd?

Met 5 planken leergeld om een mal te maken zou dat te doen moeten zijn. Dan heb ik volgend weekend iets te doen.

Klinkt leuk!
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.778
932
Leeuwarden
Als je het gaat schilderen is eikenhout “overkill” en te duur! Tulpenboomhout is hier de aangewezen soort, als die goed gedroogd is heb je nagenoeg geenlast van werken van het hout. Dus als je gaat experimenteren zou ik het hier mee doen!

Fons
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.778
932
Leeuwarden
Nog even een aanvulling, als het je gaat om het onderliggende frame, wat niet zichtbaar wordt en je gaat betimmeren, zou ik voor een goede soort constructiehout kiezen, de standaard SLS vurenhoutsoorten zijn tegenwoordig ook in gevingerlast vorm te verkrijgen, die zijn meestal goed recht en dan prima bruikbaar, ik heb ze bij de bouwmaat gehaald voor een frame in een garderobekast. Zit een enkel wat krommer exemplaar tussen dus even de rechte delen uitgezocht.

Fons
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Als je nooit houtbewerking hebt gedaan (of aanverwant) zou ik toch met eenvoudige projecten beginnen.
Hoe jij wil beginnen klinkt voor mij als ik over enkele weken een marathon zou gaan lopen terwijl ik tot nu toe nooit loopschoenen aan heb gehad. Het volstaat voor mij dan niet om een paar goede schoenen te kopen, enkele avonden te trainen en met enkele adviezen van het internet aan de start te verschijnen. Dat wordt niets.
Ik zou toch eerst een aantal basisbewerkingen aanleren, liefst onder begeleiding van een ervaren docent.
Dan kan je enkele eenvoudige projecten uitvoeren. Zijn die geslaagd, dan kan je aan het serieuze werk beginnen. Een behoorlijk meubel maken vraagt een behoorlijke leercurve (en die duurt echt wel langer dan enkele avonden).
Steigerhout is een ander verhaal. Als je ongeveer recht op de juiste lengte kan zagen en een schroefmachine kan vasthouden, kan je ook een steigerhouten meubel maken. Maar steigerhout heeft naar mijn mening geen uitstaans met meubelmaken.
 

Rick_B

Actieve deelnemer
23 mrt 2018
37
2
Tulpenhout it is.

Ik ga zeker timmercursusden volgen. Ik heb als doel over 6 maanden te beginnen. Ik moet bv nog een wasmachine aansluiting laten verplaatsen en wat electra werk laten doen voordat ik er echt bij kan.

De eerst komende tijd zorg ik voor goed gereedschap en ga ik dingen uitproberen die ik, in geval van probkenen, bij mijn docenten na kan vragen.

Ik moet er wel bijzeggen dat in het diepe springen mijn stijl is. Meestal met goed gevolg. Veel ijver en veel geduld.

Ik ga zodra ik echt begin foto’s maken en als gewaardeerd wordt af en toe een update posten.

Ben benieuwd of de antwoorden neigen naar: die prutser kan er echt niets van, zonde van dat mooie gereedschap of: nou dat valt nog alles mee. 😊
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Het klinkt allemaal als een beetje ondoordacht en met iets te weinig onderkenning van de complexiteit die massief hout met zich meebrengt.... een goede set gereedschap aanschaffen is slechts een begin. Het grote verschil van hout tov andere materialen is dat het werkt en dat er spanningen in het hout zijn opgebouwd die er bij het bewerken uit kunnen komen. Daarom is de theorie en de praktijk van het werken ermee ook belangrijk. Anders ga je broddelwerk maken wat er na dagen, weken of maanden al niet fraai meer uitziet. Bij massief hout is een goede werkvolgorde en constructie het geheim van het succes, en het is erg lastig je juist die onzichtbare dingen zelf aan te leren zonder enige begeleiding.

Maar aan de andere kant, iets maken wat binnen een paar weken scheurt of kromtrekt is wel een hele goede les. En zelfs dan blijft er altijd een onvoorspelbare factor. Net 2 stukken wengé verzaagd in dunne strips, uit hetzelfde grote stuk. Alles uit het ene deel bleef mooi recht maar alles uit het ander was binnen 10 minuten na het zagen zo krom als was. Voorheen was er geen verschil zichtbaar, beide mooie rechte balkjes die kwartiers gezaagd waren en goed droog.

Dus stel, ik koop een set goed ovengedroogde eikenhouten planken van 20mm dik, en ik leef mij uit met een goede invalzaag, leg 2 gezaagde planken in tegenovergestelde richting qua ringen en verlijm het, dan ben ik er? Relatief werkingsvrij hout, met goede kanten want net gezaagd?

Neem dit bijvoorbeeld.... voor geschaafde en haakse planken betaal je de hoofdprijs, en wat je gaat vinden is niet zo verlijmbaar. Een invalzaag is nou niet echt het middel om massieve planken lijmklaar te maken, en na het lijmen zul je toch opnieuw moeten vlakken. Hoe ga je dat doen? En even wat plankjes omkeren maakt echt niet dat het vlak blijft....

Ook voor zo’n relatief simpele houtverbreding is het toch wel erg handig het een keer uitgelegd te hebben gekregen en te doen. Youtube helpt maar is ook niet alles :).
 
Laatst bewerkt:

Rick_B

Actieve deelnemer
23 mrt 2018
37
2
Ik geef toe, t heeft een hoog berenburg gehalte: “ik zeg nog zo tegen die oelewapper, t ken net”. Maar het is wel fijn om ook lering te kunnen trekken van wat je deed. Ik ben al heel erg geholpen en heb v1 van mijn creatie al mentaal afgeschreven.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Beetje timmeren en meubelmaken is nogal een verschil.... wat niet wil zeggen dat je niet gewoon kunt starten :). Het zal dan waarschijnlijk vaak niet echt gelijk een fraai resultaat opleveren.
 

Rick_B

Actieve deelnemer
23 mrt 2018
37
2
Beetje timmeren en meubelmaken is nogal een verschil.... wat niet wil zeggen dat je niet gewoon kunt starten :). Het zal dan waarschijnlijk vaak niet echt gelijk een fraai resultaat opleveren.

Mee eens. Ik ga mijn best doen en kijken waar t schip strand. Misschien is het te hoog gegrepen maar het is wel fijn om voor je eigen huis dingen te maken i.p.v. het altijd uit te besteden. Anders bij de volgende crisis eens een meubelmaker aanschieten :)
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Beste Rick,
Het gezegde "bezint eer ge begint" lijkt mij hier op zijn plaats.
Je hebt voor jezelf een mooie uitdaging in gedachten, uit jouw epistels tot nu toe maak ik alleen op dat je nog geen idee hebt hoe je dit moet aanpakken.
Daarom lijkt het mij verstandig om eerst goed na te denken en het geheel behapbaar te maken. Oftewel tussendoelen stellen en vooraf bepalen hoe je het wilt gaan doen en met welk budget.
1. Tussendoelen:
Wat ik sowieso met zo'n groot project zou doen is het opdelen in een aantal subprojecten die uiteindelijk samengevoegd worden. Je kunt dan zo'n subproject op schaal verkleinen en het proberen te maken met goedkope materialen (vuren, goedkoop multiplex). Dan kom je vanzelf alle problemen tegen (en die ga je geheid tegenkomen).
2. Manier van werken
Je geeft aan dat niet tijd maar budget je beperkende factor is. Daarna begin je gelijk op te noemen wat je wilt aanschaffen en laten dat nu net de duurste van de duurste apparaten zijn welke voor jou waarschijnlijk een enorme overkill zijn. Weet jij als beginner echt de meerwaarde van een Festool boven bijvoorbeeld een Bosch te waarderen? Ik betwijfel dat ten zeerste. Weet jij überhaupt de sterktes en zwaktes van de door jou genoemde machines?
Ik zou het nog sterker willen stellen:
​Heb jij ze überhaupt nodig?


Er zijn veel goedkopere methodes om een even mooi of mooier resultaat te bereiken.
Hoe je het ook wend of keert, iedere meubelmaker moet basale kennis en handvaardigheden hebben. Deze vaardigheden betreffen vooral (zoals al een paar maal eerder genoemd) het recht/haaks/vlak maken van je hout en het maken van houtverbindingen.
Deze vaardigheden zul je als eerste moeten leren. En ja, een cursus kan daar zeker behulpzaam bij zijn.
Een alternatief is internet. Kijk bijvoorbeeld eens bij Paul Sellers, die biedt op zijn videokanaal een soort (basis)cursus houtbewerken aan dmv het maken van allerlei projecten.

Lang verhaal, kort mijn advies:
-Koop een handzaag om je ruwe hout af te korten en te schulpen
-Koop een no.4 bankschaaf om te leren schaven
-Koop een set beitels om houtverbindingen te leren maken
-Koop een zwaluwstaart/tenonzaag om houtverbindingen te zagen
-Koop daarnaast natuurlijk goed meet-, en aftekenmateriaal
Als je dit een beetje slim doet ben je een fractie kwijt van het kapitaal dat je aan je in mijn ogen veel te dure en onnodige machines wilt uitgeven.
Hiermee kun je aan de slag met je schaalmodellen en ervaring opdoen.

In tweede instantie wanneer je meer ervaren bent geraakt kun je dan een meer gewogen afweging maken of en zo ja welke machines je nodig hebt.
In mijn ogen heb je nu geen flauw idee wat je wilt kopen en ga je alleen maar af op een naam.

Dit is mijn mening en mijn ervaring. Ik ben als hobbyist ook ooit begonnen met lukraak machines te kopen waar ik achteraf weinig aan had.
Door schade en schande heb ik geleerd.
Ik heb nu een set stationaire machines staan voor de grove voorbewerking (om tijd te winnen, als ik alles met de hand zou doen kom ik niet meer aan mijn projecten toe), maar alle houtverbindingen maak ik handmatig.
Ik zou niet anders meer willen.

Succes met je keuzes en leertraject.
Groet,
Hans
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Mee eens. Ik ga mijn best doen en kijken waar t schip strand. Misschien is het te hoog gegrepen maar het is wel fijn om voor je eigen huis dingen te maken i.p.v. het altijd uit te besteden. Anders bij de volgende crisis eens een meubelmaker aanschieten :)

Als ik de adviezen zo lees zou je er beter bijna niet aan beginnen

1. goed gereedschap is over 5 of 10 jaar ook nog zeer bruikbaar, dus lekker kopen (en anders helpen wij je er graag weer van af (voor een zacht prijsje uiteraard ;))
Als je het leuk vind is daar niks mis mee (en uit je verhalen lees ik tussen de regels dat je het wel missen kan)
2. er kan van alles mis gaan, maar er kan net zo veel goed gaan

Focus je op waar je wil beginnen, stel wat vragen en maak de stap en zo weer de volgende...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.