cirkelzaagblad dikker dan spouwmes, kan dit?

gutter

Nieuw lid
23 mrt 2018
2
0
Hallo, ik heb net een Powerpluszaagtafel gekocht (de POWX225) met een standaard cirkelzaagblad 254 x 40t 2,8mm.

Maar ik wil ook dun materiaal kunnen zagen en heb dus mee besteld een cirkelzaagblad 254 x 80t 3mm. (0,2mm dikker)

Nu lees ik in de gebruiksaanwijzing (en forums) dat je spouwblad altijd dikker moet zijn dan het blad (is een reken methodiek voor)

Kan ik het blad met 80t nu dan wel gaan monteren of toch maar terugsturen en op zoek gaan naar een 2,8mm zaagblad met 80 tanden.

Ik ga er geen deuren oid mee zagen,,,, alleen kleinspul.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
351
Etten-Leur
wat is de dikte van het spouwblad? Het mes dient tegen klemmen en terugslag dus minimaal dezelfde dikte zou ik zeggen (bij schulpen speelt dat een rol).
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Volgens mij zijn de maten die jij noemt (3 en 2,8mm) de zaagsnede breedte. Voor de goede orde, het spouwmes kan niet breder zijn dan het blad (incl tanden, dus gelijk aan zaagsnede), want anders zou het hout na het blad tegen het spouwmes aanlopen.
Of een spouwmes dikker, gelijk aan of dunner moet zijn dan het zaagblad (dus ex tanden) dat weet ik verder niet.
 

gutter

Nieuw lid
23 mrt 2018
2
0
ik heb het spouwmes opgemeten, dat 2,6mm

En heb gelijk het nwe blad maar even opgemeten de tandbreedte is daarvan 3mm, het zaagblad is 2,6mm.
uitgerekend moet het spouwblad dus 3 +2,6=5,6 gedeeld door 2 = 2,8mm.
En het spouwblad is 2,6 mm. maw hemelsbreed is het verschil 0,2mm
voor dun materiaal (vurenhout max 25 mm mag dat toch geen probleem zijn of heb ik het mis??
 
Laatst bewerkt:

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Het antwoord is al door Piet Groeneweg gegeven, maar je had het ook kunnen vinden door rechtsboven (in de zoekfunctie) "dikte spauwmes" in te geven.
Mvg, :).
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Het spouwmes moet breder zijn als het stamblad van de zaag, en smaller als de tanden.

Is het stamblad 2,0mm en de tanden 3,0mm, dan is een spouwblad tussen de 2,0 en 3,0 mm goed. In de regel wil je er midden tussenin zitten,
dan heb je de minste weerstand bij het er doorheen voeren en de kleinste groefwerking in de zaagsnede. Dat hangt echter ook sterk af van de kwaliteit van de machine en zaagblad.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.