Jatoba, eigenschappen voor houtbewerking

Houtbewerker

Actieve deelnemer
3 jan 2008
146
4
Dag collega-houtbewerkers,

Vandaag liep ik tegen een aardig partijtje Jatoba aan, geschaafd op 22 mm, 20 cm breedt en lengtes van ~ 2meter. (vochtpercentage ~11%)
Nu heb ik geen ervaring met bewerking van Jatoba, is dit de moeite van het aanschaffen waard?

Wat mij verder opviel was dat een behoorlijk aantal planken rondgebogen waren, ze lagen op balken die niet waterpas lagen.. :( Volgens de houthandelaar trekt dit weer snel recht, als ik ze recht oplat op mijn schuurzolder. Bij dat laatste heb ik grote twijfels. Bij vochtig vuren en larix weet ik dat deze methode kan werken, maar bij gedroogd Jatoba??

Kan iemand mij daar meer over vertellen?

Alvast dank voor de reacties!

gr, Wim
 

tuoh

Oud hout
Wat krom staat blijft krom, en met maar een dikte van 22mm is er ook niet veel overschot om het hout te vlakken. Dat worden dan kleine werkstukjes.
Het hout is op zich wel de moeite, een mooie kleur en het verwerkt relatief gemakkelijk, zoals de meeste tropische houtsoorten heeft het de neiging om onder invloed van licht redelijk vlug egaal bruin te verkleuren.
Maar met een passende afwerking (uv filter) is hier wel een mouw aan te passen.

Jammer van de geringe dikte, anders zou ik zeker niet twijfelen.


Mvg,

André
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Jatoba is wel keihard. Met handgereedschap is het best hard werken. Ik had een flinke stapel mar een groot deel was echt zo krom als een hoepel. Slecht gedroogd, net als die partij schijnbaar die jij op het oog hebt. Met moeite heb ik nog wat mooie planken er uit kunnen halen, de rest brandt echt heel goed in de kachel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.