Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 3 van de 3

Jatoba, eigenschappen voor houtbewerking

Dag collega-houtbewerkers,

Vandaag liep ik tegen een aardig partijtje Jatoba aan, geschaafd op 22 mm, 20 cm breedt en lengtes van ~ 2meter. (vochtpercentage ~11%)
    Nu heb ik geen ervaring met bewerking van Jatoba, is dit de moeite van het aanschaffen waard?

Wat mij verder opviel was dat een behoorlijk aantal planken rondgebogen waren, ze lagen op balken die niet waterpas lagen.. Volgens de houthandelaar trekt dit weer snel recht, als ik ze recht oplat op mijn schuurzolder. Bij dat laatste heb ik grote twijfels. Bij vochtig vuren en larix weet ik dat deze methode kan werken, maar bij gedroogd Jatoba??

Kan iemand mij daar meer over vertellen?

Alvast dank voor de reacties!

gr, Wim

Re: Jatoba, eigenschappen voor houtbewerking

Wat krom staat blijft krom, en met maar een dikte van 22mm is er ook niet veel overschot om het hout te vlakken. Dat worden dan kleine werkstukjes.
    Het hout is op zich wel de moeite, een mooie kleur en het verwerkt relatief gemakkelijk, zoals de meeste tropische houtsoorten heeft het de neiging om onder invloed van licht redelijk vlug egaal bruin te verkleuren.
    Maar met een passende afwerking (uv filter) is hier wel een mouw aan te passen.

Jammer van de geringe dikte, anders zou ik zeker niet twijfelen.

Mvg,

André

Re: Jatoba, eigenschappen voor houtbewerking

Jatoba is wel keihard. Met handgereedschap is het best hard werken. Ik had een flinke stapel mar een groot deel was echt zo krom als een hoepel. Slecht gedroogd, net als die partij schijnbaar die jij op het oog hebt. Met moeite heb ik nog wat mooie planken er uit kunnen halen, de rest brandt echt heel goed in de kachel.

Forum Rechten