Lintzaag voldoende krachtig? vb: scheppach basa 3

karelvanlandschoot

Nieuw lid
18 mei 2017
12
0
Hallo iedereen,
Ik ben van plan om een lintzaag aan te schaffen, maar ik heb zo mijn bedenkingen qua werkbaarheid.
ik heb op dit moment een groot aantal droge beuken balken liggen (200x200mm) die ik wil verzagen tot planken. Uiteraard niet alleen die, want in de toekomst komen hier nog andere houtsoorten bij.
Jammergenoeg is er geen drijfkracht beschikbaar, dus ik moet het doen met een eenvoudig 220v lijntje.
Na wat zoeken op internet kwam ik de scheppach basa 3 tegen, die net gepast een zaaghoogte heeft van 20.5 cm. (de basa 4 kan tot 25 cm, maar kost dan terug een pak meer)

Echter stel ik mij nu de vraag of dit echt wel werkbaar is. Hoe snel zou een dergelijke machine de planken kunnen snijden? Of zou ik daar een halve dag staan duwen en sleuren om er uiteindelijk 1 verbrand scheef plankje uit te halen :)

Ik kan natuurlijk met de balken naar een zagerij gaan, maar het probleem is dat ik niet altijd op voorhand weet welke dikte ik zou willen gebruiken. In dat geval zou ik telkens de zagerij moeten contacteren, wachten, heen en weer rijden, betalen,...
Het lijkt gewoon praktischer om het zelf te kunnen. Maar daarvoor zou ik toch graag de mening van echte gebruikers horen.
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
815
161
Twello
Ik heb geen lintzaag maar wel diverse YT filmpjes gekeken en wat je ziet als je de limiet opzoekt van de hoogte die een machine aan zou kunnen je engelengeduld moet hebben. Dus ja met een zaaghoogte van 20.5 zou je 20 cm balken moeten kunnen zagen in een heel laag doorvoertempo, maar ik zou er niet aan beginnen.
 

karelvanlandschoot

Nieuw lid
18 mei 2017
12
0
tja, die filmpjes hebben inderdaad wel wat verschil. ik heb er ook andere gezien waar het blijkbaar wel vlot gaat.
Veel hangt af van de kracht van de motor denk ik.
Vandaar de vraag of er hier per toeval een scheppach basa3 eigenaar zit met wat expertise :)
 

flyer

Actieve deelnemer
26 dec 2013
445
1
Meerssen
Natuurlijk hangt er het e.e.a. af van de motor
maar wat net zo belangrijk is (misschien wel belangrijker) is het zaaglint.
Met een bot of slecht lint valt gewoon niet te zagen al heb je een 5pk motor.
Ik heb een Scheppach HBS32 vario met een 550watt motor en ben eigenlijk nooit 'kracht' tekort gekomen.
Ok, dikke stukken zaag je met enig beleid, maar voor serie werk er door rammen zou deze zaag te licht zijn
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
925
Leeuwarden
Als je voor regelmatig zagen op 20 cm hoogte kiest, lijkt het me verstandig voor wat echte pk’s te gaan. Dat kan ook prima met een 230v aansluiting, volgens mij kun je dan tot 3pk komen..... Met de genoemde adviezen voor de linten ga je mooi zaagwerk leveren:rolleyes:

Dus kijken naar voldoende kracht, de juiste zaaghoogte en daar een passende machine voor kiezen.

Succes! Fons
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
351
Etten-Leur
Karel, ik heb de Basato 3 Vario een jaar of vijf gebruikt en in de praktijk is een cm of 10 / 12 voor schulpen van loofhout als beuken wel het matje. Maar balsa zal geen probleem opleveren.. en vuren of zo gaat ook vast beter. Het hangt dus af van de dichtheid van je houtsoort. Mijn zaagbladen waren toen en nu van Tuff saws. Bovendien is de machine tamelijk licht zodat je hem beweegt als er een zwaardere balk of plank op ligt.
Voor 20 cm beuken moet je echt een veel zwaardere machine gebruiken. Ik heb nu Record Power 400 en daar komen de problemen bij een cm of dertig (voorbereiden van hout voor draaiwerk). Waar woon je, bij iemand uitproberen? Groeten, Hans
 

karelvanlandschoot

Nieuw lid
18 mei 2017
12
0
Dag Wijk0983,
ik denk inderdaad om over te gaan naar een zwaardere machine, alleen heb ik daar het budget niet voor (daar het gewoon hobby is).
Na wat zoekwerk kwam ik uit op zelfbouwlintzagen. lijkt leuk (maar vooral tijdrovend). Dit wordt dan ook mijn projectje voor de zomer.
ik start met een zware 220 monofase motor. ik weet nu ook dat de lintzaag voldoende "body" moet hebben en een stabiele ondergrond.
wanneer ik effectief van start ga zal ik hier wel nog extra foto's posten:)$
stay tuned
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Heb je ook gekeken naar de Record BS350S? Wel €100 meer dan de Scheppach, maar veel sterker. Je hebt ook de BS250, maar dat is eigenlijk een andere lijn van Record Power. Tevens is de motor daar te licht van.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.