Stoomkist

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.318
191
Gem. Winsum (Groningen)
Je kan het zo mooi maken als je wilt maar je kan ook volstaan met een PVC pijp waar je een oude deken om wikkelt en de stoom opwekt met een fluitketel. Op YT zijn ook veel ideeën te vinden.

mvg
Klaas
 

Zéniël

Actieve deelnemer
30 sep 2016
94
4
brussels
Het gaat hem niet zozeer om de buis of kist zelf , het gaat hem eigenlijk meer over de manier hoe stoom op te wekken op een veilige manier. Heb al installaties gezien met gasfles, behangverwijderaar, warmwaterketel etc....
moet er geen overdrukventiel geplaatst worden op de kist zoals op een snelkookpan?
Veronderstel indien ik een PVC buis zou gebruiken dat ze van HT kwaliteit moet zijn? Anders smelt ze?
veronderstel ook dat de stoom gelijkmatig moet verdeeld worden in de pijp om te vermijden dat er meer stoom is langs één zijde en de temperatuur gelijkmatig verdeeld wordt.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.318
191
Gem. Winsum (Groningen)
De term stoom refereert hier niet aan technische begrip stoom (met overdruk, hoge temperaturen, drukketels en zo). Het is gewoon atmosferische druk dus 100 graden.Wel goed om de HT kwaliteit PVC te gebruiken. Een gelijkmatige verdeling bereik je door de""stoom""aan het ene eind in te voeren en aan het andere eind een ruime afvoeropening te hebben.

Meer is het niet. Niet te zwaar aan tillen.

mvg
Klaas
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.619
685
Antwerpen
in het begin zal er wat ongelijkmatige verdeling van de stoom/temperatuur zijn maar dit is maar kortstondig. Gewoon zien dat het water vrij kan weg stromen, dus geen 'traps'.
 

Bernard43

Actieve deelnemer
13 jan 2017
232
71
Kijk ook eens op het youtube kanaal "tips from a shipwright" Hij heeft meerdere video's over stomen.
 

Hedi

Nieuw lid
1 feb 2022
1
0
stadskanaal
Ik heb een nieuw project gevonden t.w,het renoveren van deze arreslee....... ik ben opzoek naar handige tips om de bomen van de slee weer de krommingen in te krijgen ik heb al veel gelezen over stomen maar wellicht hebben jullie nog andere tips.
Jos Arreslee 572.JPG
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.