vuursteen bewerken

Raalf

Actieve deelnemer
24 mrt 2015
43
0
ik interesseer me sinds een tijdje in vuursteen bewerken. als mensen dat hier 50.000 jaar geleden konden, dan moet mij het ook lukken dacht ik :D

ik heb 30 kilo vuursteen gehaald in een zuid-limburgse steengroeve waar ze kunrader steen delven (soort harde mergel).
volgens instructies op het wijde internet (in amerika zijn er een hoop mensen die flint knappen) heb ik gespalled, heat treated (in de oven voor 24 uur) en probeer mijn eerste gereedschappen te maken

ik begin na het kijken van 6 miljoen youtubefilmpjes ongeveer door te krijgen hoe het flint knappen in zijn werk gaat, maar het is een hele uitdaging een stuk vuursteen dun genoeg te krijgen dat het een mooi mes wordt bijv

zijn er hier meer mensen die vuursteen bewerken? ik heb behoefte aan uitwisseling van ervaringen. omgeving eindhoven

 
Laatst bewerkt:

Roel22

Post veel
27 feb 2017
913
316
Hoi Ralf, leuk om een medevuursteenbewerker te leren kennen. (mooi scrabblewoord) Ik doe het al heel lang, dertig jaar of zo, maar wil mezelf geen meester noemen.
Ik ben namelijk erg geïnteresseerd in de Midden-Steentijd en maak voornamelijk wapens en gereedschappen uit die periode, ong. 9000-6000 v.Chr.
Maar zo te lezen ben je al een eind op weg met de theorie. Je mag best een keertje hier komen om wat steen te slaan, maar het is niet naast de deur, ik woon namelijk in Vledderveen, Groningen.
Een goed idee kan ook zijn, lid worden van de VAEE, vereniging voor archeologische experimenten en educatie. Deze club heeft o.a. een actieve vuursteen groep waar goede tot zeer goede mensen bij betrokken zijn.
Lidmaatschap kost een tientje per jaar dus zal het probleem niet zijn.
En wellicht kun je via het IJzertijddorp Eversham aan de Boutenslaan nog wel mensen ontmoeten die iets met vuursteen doen. Veel mensen uit de wereld van erven en musea kennen wel anderen die iets speciaals doen of hebben zelf een overlap aan vaardigheden. Ik wens je hoe dan ook veel succes en nog veel meer plezier met je prachtige hobby!
Onderstaand plaatje is een tot klingen en afslagen bewerkte vuursteenknol die is gebruikt om door een archeoloog weer te worden gerefit.
IMGP3812.jpg
 

Raalf

Actieve deelnemer
24 mrt 2015
43
0
hoi roel,

bedankt voor je tips!
inderdaad, groningen is niet echt langs de deur.

ik heb contact gezocht met een paar van die archeologenclubs dichterbij huis

ik zie wel het probleem dat ik heb, ik krijg mn vuursteen knollen niet in zulke grote scherven afgeslagen, ben benieuwd of dit aan het heat treaten ligt, of aan de soort vuursteen, of aan mijn bewerkingskunsten
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
913
316
Ik zou als de vuursteen mooi vers is, kun je horen aan het heldere geluid als je er tegen aan tikt, niet eerst met hitte behandelen.
De wijzigingen in de structuur wijken in dat geval af van de oorspronkelijke toestand. Vers vuursteen is altijd wel goed te bewerken.
Tja en je kunsten, die leer je pas echt als je het van iemand kunt afkijken en dan nadoen. "The knowing is in the doing", zoals de Engelsen dat zo mooi kunnen zeggen.
Dan ga je na verloop van tijd leuke dingen maken.
Als je trouwens niet ver uit jouw buurt in Wommersom, België, Wommersomkwartsiet kunt scoren zijn daar ook leuke dingen mee te doen, werkt net als vuursteen.
BILD4557.jpg
BILD4565.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.