Secondenlijm + activator

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Na wat heen en weer gemail kwam vrouwlief met de vraag of ik ook secondenlijm wilde hebben
Ze kan deze lijm bestellen

http://www.akfix.com/detail/705-universal-fast-adhesive/295/3272/0/2 (schijnt zo een beetje de titebond onder de secondenlijmen te zijn voor wat het waard is)

Kosten 11,85 voor een flesje van 65gram lijm en 200ml activator

Ik heb geen idee of dat interessant is, ik wil zelf wel een flesje proberen, maar ze gaan in verpakkingen van 24
Dus net als voor de titebond is dit een interessepeiling
als er genoeg animo is zal zij zelf een draadje aanmaken voor het bestellen
 
P

Pel

Guest
Die zijn inderdaad goedkoop met de secondelijm Nico, €10,78 voor 100 g met 400 ml activator.

Groet Pel.

49358.jpg
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Duidelijk, hier was ik ook al achter inmiddels
Nico, bedankt voor de link, ik denk dat ik vrouwlief bedank voor de secondenlijm

Tot op heden gebruik ik secondenlijm van de action en die beviel goed, henk kan jij iets zeggen over die lijm, werkt dat daarop ook als je een activator gebruikt ?
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Secondelijm is heel lang te bewaren in de koelkast. Als activator kun je water gebruiken met een klein beetje bakpoeder erin. Daarna dit in een spuitflacon doen.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Kou helpt bij bewaren, maar is in gebruik dan weer minder handig, en kan aanleiding zijn tot condensvorming, wat dan weer de houdbaarheid negatief beinvloedt. Voor CA lijm zou ik persoonlijk altijd kiezen voor kleine hoeveelheden op voorraad en regelmatig verversen. Voor incidenteel / ad hoc gebruik is dat 'veiliger'. Maar er zijn inderdaad bewaar-strategieën die werken.

CA lijmen zijn betrekkelijk eenvoudig van technologie - er zijn dan ook niet zo veel verschillen - zeker niet als bij epoxies of, in mindere mate, PU lijmen. Voor zover ik weet worden ze ook maar door een paar primaire syntheseboeren gemaakt - en zijn vrijwel alle eigen merken, fancy labels, huismerken, en ook bekende merken, afkomstig uit een paar fabrieken. Als de A.C.tion lijm niet een (bijna) overjarige batch is maar gewoon een standaard private label zou daar niks mis mee moeten zijn. Ook de activatoren zijn, gezien de 'eenvoud' van technologie, en overeenkomst van herkomsten, in principe universeel toe te passen (de lijmen werken allemaal op dezelfde manier, en zijn dus ook op dezelfde manier ontvankelijk voor activatoren).

De reactie van een CA lijm is base-gekatalyseerd, en is afhankelijk van water/OH-groepen. Alle activatoren maken daar op een of andere wijze gebruik van. Daarom werkt zuiveringszout/bakpoeder dus ook. Commerciele activatoren bevatten meestal organische based / veelal amines.

Oh, en losmaken van vastgeplakte vingertjes gaat heel goed met aceton - de CA-polymeer lost op in aceton.
 
  • Leuk
Waarderingen: sibejan

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Henk.... ik vind je reactie weer geweldig, altijd leuk om te zien hoe jij het licht op iets kan laten schijnen
Ik ben weer een hoop wijzer
 

Hubert

Actieve deelnemer
26 jan 2010
331
1
Maria Hoop (L)
Oh, en losmaken van vastgeplakte vingertjes gaat heel goed met aceton - de CA-polymeer lost op in aceton.

Dat had ik een paar weken eerder moeten weten. Had mij heel wat tijd en gepruts met een mesje gescheeld. Ik ga er voor zorgen aceton op voorraad te hebben, maar beste voorzorg is toch wel het dragen van handschoenen. Het schijnt overigens dat oogartsen ook weten hoe snel secondenlijm een oog dichtplakt. Dat lossen ze dan, met wisselend succes, ook op met een mesje.....
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
beetje alcohol in een spuitflesje doen (te koop bij kruidvat)
Alcohol trekt vocht aan en daardoor droogt het snel.
Alcohol verdampt ook snel en laat geen residu achter.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
Het schijnt overigens dat oogartsen ook weten hoe snel secondenlijm een oog dichtplakt. Dat lossen ze dan, met wisselend succes, ook op met een mesje.....

En weer andere artsen, in bijv. krijgshospitalen, gebruiken secondenlijm om wonden dicht te lijmen. Ik heb het ook wel eens over een snee gesmeerd omdat ik geen pleister ter hand had & het werkt prima.
 
  • Leuk
Waarderingen: sibejan

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.