Houtvuller

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ik zoek een houtvuller die zoveel mogelijk aan de volgende wensen kan voldoen:

Geschikt voor het vullen van foutjes in verbindingen (om ze voor het oog te herstellen) deukjes en kleine uitbreeksels. Hieronder foto's met wat voorbeelden.

verbinding_01.jpg
Slechte aansluiting door uitbreken van een rand

verbinding_02.jpg
Bewerkingsongelukje

verbinding_03.jpg
Te ruim gat.

verbinding_05.jpg
Uibreeksel (boven het gat)

Om het omgevend hout zoveel mogelijk te benaderen wil ik graag zelf de vuller op kleur kunnen brengen met (bijv. kleurstof voor) acrylverf of olieverf (de al voorgekleurde vullers hebben nooit de gewenste kleur). Na het drogen wil ik mbv kleurpotlood houtnerven intekenen. Het moet afgewerkt kunnen worden met zowel transparante (PU-)lak, watergedragen lak, lak op basis van oplosmiddelen, gekookte lijnolie.

Er is vast niet één middel dat al deze wensen kan vervullen en is er één voor de watergedragen lakken en één voor de oplosmiddel-gedragen/olie lakken nodig.

Er is (heel) veel op het web over vullers geschreven maar ik hoor liever hier de ervaring van forumleden Ik heb natuurlijk hier al gezocht. De mooie suggesties die ik op dit forum vond zijn Holzmasselösung van Borma en de Gupa-maker van Ciranova. Bezwaar is dat ze met schuursel (houtstof) werken. Ik heb nu juist een "perfecte" afzuiging en wil niet regelmatig in de stofzak graven en ze geven geen perfecte match (denk ik).

Ik hoop dat jullie wat ervaringsadviezen voor me hebben

mvg
Klaas


 
Laatst bewerkt:

Hubert

Actieve deelnemer
26 jan 2010
331
1
Maria Hoop (L)
Eigenlijk geen idee, want mijn ervaringen met zoiets waren nooit zo positief. Maar wat ik wel weet, is dat als je op dit moment de juiste kleur en dergelijke hebt gerealiseerd, dan gaat het door verkleuring van het hout en misschien ook de vuller op termijn toch weer mis. Ben dus benieuwd naar de oplossingen die met dit verschijnsel rekening houden.
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.198
560
Ben ook niet enthousiast over stopmiddelen, o.a. om de reden die Hubert noemt: eerst lijkt het goed, na het aanbrengen van de afwerklaag valt het toch weer op. En anders wel na verloop van tijd door afwijkende verkleuring door lichtinwerking.

Ik heb betere ervaringen met "vaste" reparaties. Een uitbreeksel zoals op de laatste foto probeer ik direct terug te vinden en op zijn plaats te lijmen. Even met de schaaf erover, daarna meestal amper terug te vinden.
Verkeerd geplaatste boorgaten vul ik niet met iets pasteus maar liever met een ingelijmde prop uit een reststukje met zelfde kleur en nerftekening.
Het te ruime gat (lange zijde) is met een stripje van het zelfde hout nagenoeg onzichtbaar te vullen, er zit daar geen nerftekening dus is alleen de juiste kleur kritisch. Dus visueel het gat smaller maken in plaats van de pen breder. De kier "dichtlijmen" heeft alleen een kans als je er zaagsel in drukt en na droging schaaft of schuurt.
Het ingelijmde stukje aan de korte zijde valt nogal op terwijl zo'n meetfoutje gemakkelijk te verhelpen is door plaatsing van een zwaardere wig. Dan wel zorgen dat de buitendelen voldoende kunnen buigen, dus de wiggen dichter bij de rand plaatsen en/of de zaagsnedes in een boorgat laten eindigen.
Ik hoop dat je begrijpt dat deze tips uit het zoeken naar oplossingen voor zelf gemaakte fouten zijn geboren en niet bedoeld zijn om jouw aanpak af te breken :eek:.
 
P

Pel

Guest
Ben het met Kor eens, zoveel als mogelijk met het te gebruiken hout uitbrekers of gemaakte fouten herstellen, is soms meer werk maar het is altijd een beter resultaat dan een of ander stopmiddel gebruiken. Vulmiddel blijf je altijd zien, en het wordt er echt niet mooier op, als het geverfd wordt met een dekkende verf maakt het natuurlijk niets uit.

Groet Pel.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Sluit me ook helemaal aan bij Kor. En bedenk ook hoe je het af wilt werken. De oplossingen van Kor zijn vooral ook de juiste, als je iets met olie of lak wilt gaan doen. Als je gaat verven is epoxyplamuur erg geschikt.
Ken overigens een jachtbetimmeraar (niet die hier uit de buurt die met verschillende forumnamen zo'n lawaai kan maken) die kleine beschadigingen in eiken en mahonie met gupa wegwerkt en het daarna afsluit met vele lagen blanke lak, echt onzichtbaar.

jaap
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.