Lasapparaat

liglinisterglenn

Actieve deelnemer
30 dec 2015
111
26
Ik weet niet goed of het hier hoort of mag, meer vermits er wel vaker hout met staal wordt gecombineerd...

Zijn er hier houtbewerkers met een laspost?

Ik ben al enige tijd aan het rondzoeken naar een laspost om de combinatie van staal en hout te doen voor meubels. Denk a la industrial stijl.


Mijn voorkeur gaat uit naar MIG - lassen en indien mogelijk zonder fles. Zijn er apparaten die kunnen worden aangeraden?
Of zijn er hier houtbewerkers die er eentje gebruiken?
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Ik heb een ligt mig apparaatje die regelmatig gebruikt wordt voor staal tot een mm of 5 dik. Werkt prima maar wel met gas! Met fluxcore draad (gasloos lassen) heb ik minder mooie lassen, het spettert als een bezetene en de damp die eraf komt is serieus slecht voor je. Flux gebruik ik alleen als ik buiten moet lassen.

Deze dus:
https://www.lasexpert.nl/MIG135

Prima service en de enige die nog 2,2 ltr flessen menggas verkoopt.
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Ik heb ook een Giant MIG van lasexpert.nl. Wel een iets duurdere, de Super 180 Inverter.
Last erg goed voor dat geld.

Sowieso met gas lassen, en ik zou toch gewoon op bijvoorbeeld heelgoedgereedschap.nl een 5 of 10ltr fles kopen.
Die wegwerpflessen hebben 220 liter gas, die grote flessen (10 liter) is totaal 2000 liter en een navulling kost 40 euro. Dat is heel snel veel goedkoper.
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Ik heb zelf een Mig/mag apparaat van jasic de Mig 160, die zit qua prijs tussen een hele goedkope en een hele dure in. En ben goed te spreken over het apparaat. Zelf vondt ik 160 ampère wel minimaal, aangezien je dan ook wat zwaarder werk kan lassen. Pas bijvoorbeeld een tafel onderstel gemaakt van massieve strippen van 15 mm dik. Dat last hij zonder problemen. En zoals al gezegd hierboven, zou ik ook voor een gasfles van minimaal 10 liter gaan. 220 liter gas is echt weinig als je na gaat dat je al gauw tussen de 12 en 18 liter gas verbruikt per minuut dat je last. Afhankelijk van las positie en evt tocht in de werkplaats.
 

WillemLimmen

Actieve deelnemer
21 feb 2013
141
1
Overweeg een TIG machientje. Je kunt er staal/RVS mee lassen en, indien je de AC/DC-variant neemt ook aluminium. Gas is iets duurder dan CO2, maar, geen gespetter, je kunt een vreselijk mooie las leggen zonder na te hoeven slijpen (dat geeft een enorme bende in je werkplaats en een hoop herrie).

Een MIG- is eigenlijk bedoelt om snel meters te maken, niet om extreem strak te lassen..

Groeten Willem
 

peter vh

Actieve deelnemer
1 jun 2015
239
77
Maar niet iedereen kan zo maar tig lassen,ik heb zelf 6jaar avondstudie doorlopen om de meest voorkomende lasprocessen te leren.
 

yoek

Actieve deelnemer
19 jul 2013
215
6
Oisterwijk
Heb Mig-mag machine, rally 160.
Aangeschaft om auto’s te lassen. Gasgevulde draad is enorme rommel en is geen lassen...

wat al eerder gezegd is, probeer een Tig machine, daarmee kun je echt zichtwerk lassen.
Migmag is meer bakken en braden ��
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Tig lassen heb je argonark gas voor nodig, zogenaamd edelgas. Ga wel op cursus voordat je zo'n ding aanschaft anders brand je een hoop stiften op die erin moeten. Ook hier geld goedkoop is duurkoop denk ik. Heb zelf nooit tig gelast wel heel veel mig / mag maar altijd met hele grote machines op krachtstroom. Nu een eenvoudig lasaparaatje in de schuur met gewoon die staafdingen.
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Heb Mig-mag machine, rally 160.
Aangeschaft om auto’s te lassen. Gasgevulde draad is enorme rommel en is geen lassen...

wat al eerder gezegd is, probeer een Tig machine, daarmee kun je echt zichtwerk lassen.
Migmag is meer bakken en braden ��

Ben ik het toch niet helemaal mee eens hoor. Het vergt veel oefenen en veel proberen met afstellen, maar dan kun je echt wel mooie zicht lassen maken. En ja, tig is een stuk precieser en minder spetters ed maar voor je daarmee op hetzelfde niveau bent als waar je met Mig/Mag al vrij snel kan zijn vraagt veel meer oefenen, en het lasproces komt ook veel krapper. Hoewel de kans op fouten bij Mig/Mag ook zeker aanwezig is. Bijvoorbeeld een koude bolle las is een vaak voorkomend probleem.
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Mig of Mag is helemaal niet bakken en braden, als je dat doet ben je gewoon een slechte lasser. heb heel veel meters gelast en die waren netjes hol en hoefde amper iets weg te slijpen. Ben er na al die stages nooit mee door gegaan maar een lekker veilig bureaubaantje genomen :p
 

Mjanssen

Nieuw lid
12 feb 2018
13
0
Voor het eenvoudig werk, zoals frames voor tafels etc kan je prima toe met een elektrode apparaat. Heb hier jaren lang echt van alles gelast met een oude 230v trafo 2e hands van 50 euro. Van dunne buis met 2mm elektroden tot dikke platen met 3,2mm elektroden. Kan beamen dat het rotzooi geeft en er veel slijpwerk aan te pas komt. Inmiddels ook vaardig met mig en tig spullen, maar dat vergt echt een ander budget. Om te beginnen kost een fles gas van 20l 300 euro aanschaf en 60 euro vulling waarvan er hier 3 staan voor de verschillende toepassingen. Kleinere flessen zijn bij een beetje gebruik veel duurder.
Om het te leren is een 2e hands kwaliteits elektrode inverter tot 130A echt een aanrader. Bijv. Rowac, Fronius, of Kemppi.
 

gasman

Actieve deelnemer
1 feb 2012
201
2
Schoonebeek
Maar niet iedereen kan zo maar tig lassen,ik heb zelf 6jaar avondstudie doorlopen om de meest voorkomende lasprocessen te leren.
Zal best dat jij 6 jaar avondstudie hebt gehad voor alle NIL nivo,s en diverse certificaten, maar je moet TS ook weer niet bangmaken.
Tig lassen is wat moeilijker om mee te beginnen, maar met wat tips en een paar uur oefenen samen met een ervaren lasser kun je al wel redelijke lasjes leggen.
Nee, geen pijplassen die gerontgend worden, maar dat is dan ook niet nodig voor TS........
Tig lassen heb je argonark gas voor nodig, zogenaamd edelgas.
Argon heet het gas wat je nodig hebt voor Tig lassen, geen "argonark"

Overigens bestaat het mixgas wat je gebruikt voor Mag lassen ook voor 85 of 82% uit Argon, de rest is CO2.
Sommigen noemen Mag lassen ook nog wel "CO2 lassen" , maar dat klopt dus eigenlijk niet echt.
 
Laatst bewerkt:

Pjotr67

Nieuw lid
28 mrt 2016
5
0
Ik zie dat de topic starter een industriële look voor ogen heeft dus een 100% perfecte las hoeft dan ook niet, er mag wat aan haperen het is geen gepolijst design. Nu gebruiken we zelf mig en tig met beiden zijn mooie lassen te krijgen, tiggen is een vak apart en als je het nog nooit gedaan hebt en dan is mig lassen weer wat simpeler minder instelwerk en wat oefenen op rest materiaal en je komt al snel een heel eind. Over het spatten ben ik het eens maar met antispat spray en een stukje brandvrije deken kom je ook een heel eind deken ligt volgens mij zelfs bij de ac-tion. Met beide systemen zit je met gas, bij mig koop je gas gevulde draad als je het incidenteel gebruikt gebruik je het vaak dan is het beter om een fles te kopen in een ruilsysteem zodra deze leeg is ruil je hem om voor een volle. Wat ook nog een optie is elektrode lassen dit is de goedkoopste manier van lassen, lastrafo en een paar elektroden en je bent er het grote voordeel hiervan is dat het geen onderhoud kost en over 10 jaar gewoon weer gebruiksklaar is.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Zelf heb ik ervaring met MIG/MAG en met TIG lassen. Voor TIG heb ik in het verleden ook nog een NIL diploma gehaald. Voor een hobbyist is TIG lassen een dure aangelegenheid.
De inverters zijn prijzig, en de elektrodes, toevoegmateriaal en het gas komen daar nog bovenop.

Bovendien is TIG wel een mooi en fijn lasproces, maar je brengt in verhouding met de andere methodes veel warmte in, waardoor spanningen en kromtrekken wel serieus een rol spelen.
Ga zonder ervaring geen RVS lassen, de kans dat je werk recht blijft zonder voorkennis is 0 %. En een AC/DC inverter waarmee aluminium gelast kan worden is nog veel duurder, niet interessant dus.

MIG/MAG lassen is mooi voor zowel plaatwerk als om constructiewerk te lassen. Het is snel en relatief makkelijk beginnen. De gevulde draad geeft veel rommel, en is hiermee vergelijkbaar met elektrodelassen, en is eigenlijk meer een ontwikkeling voor buitengebruik dan dat het een budgetontwikkeling is. Binnen lassen zou ik dus altijd met gas doen. Ook hier het kostenplaatje.

Elektrodelassen is wellicht in het begin wat lastiger aan te leren, zeker een mooie las, maar het is wel de goedkoopste oplossing. Alleen een inverter en een pak elektrodes is voldoende om te kunnen lassen.

Naast het apparaat en de de elektrodes/toevoegmaterialen heb je zeker ook wat persoonlijke bescherming nodig. Denk aan een lashelm, handschoenen en een brandvertragende jas, of in ieder geval kleding van 100% katoen.

Bij TIG is een automatische helm wel een must, en die kost ook wat. Bij MIG/MAG en elektrode lassen kan een simpel handscherm al voldoende zijn als je maar sporadisch last. Ik heb mijn vader nog nooit met een helm zien lassen, die heeft het geleerd met een handscherm, en dat gebruikt die liever. Je bent alleen één hand kwijt voor het scherm.

Neem bij je overwegingen de PBM's wel mee , want die heb je gewoon nodig, maar worden vergeten als je het budget voor de machine vast stelt.

Voor alleen constructiewerk, zoals tuintafels, zou ik zeker naar een goede elektrode inverter kijken, nieuw of tweedehands. Een pak elektrodes erbij en je kunt al aan de gang. De bijkomende kosten zijn dan alleen elektrodes, die je niet teveel op voorraad moet hebben, want die bewaar je normaal in een droogkast. Leg ze niet in de schuur, maar binnen in huis dan kun je ze wel even bewaren.

Bij Rustbuster hebben ze een leuk startpakket: https://www.rustbuster.nl/Quickshop/index.php?912,l00080160-mma-inverter-mw-tec160
Kun je geen buil aan vallen. Een gebruikte zou ik altijd van een goed merk kopen, Lorch, Fronius, Kemmpi en Lincoln zijn wel de toppers, EWM en Cebora (beide Italiaans) is iets minder, maar wel profi spul.

Een laatste opmerking: oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Ik kan nog steeds geen prachtige elektrodelassen maken, maar mijn vader kan hier zo fijn mee lassen, het is echt wel mogelijk om goede resultaten te halen.
 

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
Er zijn voor een paar honderd euro combi machines te koop waarmee je zowel tig als elektrode kan lassen.Heb er zelf een via ebay.de. De stroom moet je wel met een korreltje zout nemen want elektrodes tot 2.5 gaat goed maar geen 4mm zoals in de spec staat.tig lassen gaat geweldig,ook zit er een regeling op waardoor je vel minder warmte in je materiaal brengt.Maar tig lassen is in het begin wat lastiger te leren als mig/mag lassen.
 

liglinisterglenn

Actieve deelnemer
30 dec 2015
111
26
Heerlijk dit forum, zoveel goede informatie! Bedankt iedereen!

Ik heb zeer beperkte ervaring met lassen, met een elektrode, was niet mooi, wel stevig.

De reden waarom ik achter MIG vroeg was omdat ik had gelezen/gezien/gehoord dat MIG op zich redelijk snel aan te leren is, omdat dit veel weg heeft van solderen. Solderen kan ik wel goed.

In alle eerlijkheid denk ik dat TIG voor mezelf nog niet aan de orde is, wel bedankt voor alle tips hieromtrend!

Nu eerst is een beetje uitzoeken wat ik qua budget kan voorzien of het mogelijk is om meteen deftig met MIG te beginnen, of toch eerst gewoon met elektrodes.

Nogmaals iedereen, bedankt! Zeer leerzaam topic voor mezelf. :)
 

Pjotr67

Nieuw lid
28 mrt 2016
5
0
Tig lijkt meer op het ouderwetse hardsolderen en waar je ook rekening mee moet houden is de verkrijgbaarheid van gas de fles is altijd leeg tijdens het lassen, dus een ruilpunt in de buurt is ook aan te raden dit kan mede bepalend zijn voor welk flessen systeem je kiest.
Kopen en laten vullen, moet je wachten tot de fles gevuld is en dit kan soms een paar dagen duren en je zit dan ook met het keuren elke 10 jaar.
Kopen en in een ruilsysteem (HWTS) mee doen is zeer aantrekkelijk je betaald iets meer per vulling maar geen gedoe met de keuring en je krijgt steeds een fles mee die in de keuring zit.
Huren kan ook nog je betaald huur en een lege fles ruil je zo om voor een nieuwe, dit is alleen interessant als je grootverbruiker bent het gas is goedkoop maar je zit met de huur die dit weer teniet doet.
Wegwerpflesjes, leuk voor een enkele keer maar duur in gebruik en soms zijn ze niet eens goed af te sluiten na gebruik en zijn ze dus leeg bij de volgende klus.
Ik weet niet of er bij jou in de buurt winkels / verkopers zitten waar je het een en ander kunt uitproberen, en waar je evt. een apparaat kunt huren / lenen om te kijken welke methode je ligt voordat je iets koopt.
De bijgevoegde foto's zijn van een tafel die mijn zoon heeft gemaakt met Tig lassen.
Tafel.JPGTafel 2.JPG
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.