Gietijzeren blad blijft zwart afgeven

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.535
254
Hallo allemaal,

Ik heb pas de gietijzeren tafel van mijn 85-jarige lintzaag ontroest met een haakseslijper met daarop een zeer harde staalborstel gemonteerd. Het oppervlak blijft echter zwart afgeven. Witte poetslappen blijven maar zwart afgeven. Remreiniger en een Jif-achtig poetsmiddel ...precies hetzelfde.. zwart dus. Er komt geen einde aan..
Heeft iemand hier ervaring mee? En wat zou een oplossing zijn?

Alvast bedankt als iemand mij kan helpen!

Mvg.
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Moi Boktor,

In mijn ervaring werkt het wel aardig goed als je het blad dat van roest ontdaan is, in de Boeshield zet (of een andere substantie die het oppervlak wat beschermt en meteen voor een extra glijlaagje zorgt.

Groeten,
Hans
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.535
254
Zal het zwart dan niet meer afgeven aan m'n hout denk je?
Over bescherming en een glijlaagje maak ik me vooralsnog niet zo druk.

Ik heb nog wel wat vloerwax staan. Zou dat wat zijn, of hecht er dan geen verf meer op mn hout na het zagen?
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.758
731
Enschede, Twente
Denkelijk bevat het gietijzer veel koolstof. Polijsten met een washoudende beschermer. Het afgeven van was is minimaal & bovendien zul je na het zagen meestal de oppervlakten en kanten nog nabewerken (schaven, schuren, schrapen).
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Zal het zwart dan niet meer afgeven aan m'n hout denk je?
Over bescherming en een glijlaagje maak ik me vooralsnog niet zo druk.

Ik heb nog wel wat vloerwax staan. Zou dat wat zijn, of hecht er dan geen verf meer op mn hout na het zagen?

misschien moet je de vloerwas even vergeten en een product gebruiken dat bedoeld is voor bladen te waxen (sluit je iig uit dat daar iets mis kan gaan)
het blad niet meer toetakelen met schuur en boenmiddelen
als het glad genoeg is zou ik het insmeren en met een wax/glijmiddel, ik denk dat het zwart dan wel stopt
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Er zijn veel soorten gietijzer. Een veel voorkomende soort is grijs gietijzer. Daarin zit ongebonden koolstof. Mogelijk dat daarvan je poetsdoek zwart wordt. Ook zal zich onvermijdelijk vuil ophopen in minuscule oneffenheden van het oppervlak. Ik denk dat het geen bedreiging is voor je hout, zeker niet als je het opp waxt met een geëigend middel.

mvg
Klaas
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Er zit dan wel 'ongebonden' koolstof in bepaalde soorten staal, maar dat wil niet zeggen dat er kool-stof in zit of uit zou kunnen komen. Die ongebonden koolstof zit nog steeds als atomen, of hele kleine clustertjes, opgesloten in het metaalkristalrooster - het is alleen niet in de 'gewenste' vorm van ijzercarbides aanwezig. Het zwart dat je ziet is met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid ijzer en ijzeroxide, met name FeO - dat is zwart en niet rood zoals roest. Je hebt het oppervlak van het gietijzer door het zo 'grof' te polijsten van een fors onbeschermd, reactief oppervlak voorzien - daar komt bij dat ijzer, in tegenstelling tot de meeste metalen door een oppervlakkig oxidehuidje niet wordt gepassiveerd. Ik denk dat de beste oplossing is om het ijzeroppervlak met een 'hardnekkige' coating te beschermen. Een klassieke manier is met gekookte lijnolie, maar een 'plakkerige' wax-substantie zou ook moeten werken.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Er zit dan wel 'ongebonden' koolstof in bepaalde soorten staal, maar dat wil niet zeggen dat er kool-stof in zit of uit zou kunnen komen. Die ongebonden koolstof zit nog steeds als atomen, of hele kleine clustertjes, opgesloten in het metaalkristalrooster - het is alleen niet in de 'gewenste' vorm van ijzercarbides aanwezig. Het zwart dat je ziet is met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid ijzer en ijzeroxide, met name FeO - dat is zwart en niet rood zoals roest. Je hebt het oppervlak van het gietijzer door het zo 'grof' te polijsten van een fors onbeschermd, reactief oppervlak voorzien - daar komt bij dat ijzer, in tegenstelling tot de meeste metalen door een oppervlakkig oxidehuidje niet wordt gepassiveerd. Ik denk dat de beste oplossing is om het ijzeroppervlak met een 'hardnekkige' coating te beschermen. Een klassieke manier is met gekookte lijnolie, maar een 'plakkerige' wax-substantie zou ook moeten werken.

Ik ben geen metallurg noch professionele metaalbewerker maar zag eens in onze lab-werkplaats dat bij het bewerken van grijs gietijzer de machine vervuilde (zwart stof). Volgens ons werkplaatspersoneel een gevolg van de vrije (lamelletjes) koolstof. Ik weet niet of dat het is waar Boktor's poetsdoek zwart van wordt.

Wat de oxidevorming betreft: Ik liet kortgeleden een gietijzeren onderstel van een oud draaibankje stralen. Dat kreeg binnen no time al een vleugje roest. Dat was ""mooi"" lichtbruine roest. Daarmee wil ik niet gezegd hebben dat de zwarte roestvorming waar jij het over hebt Henk, niet zou kunnen. Ik heb er te weinig verstand van en beschrijf alleen wat ik waarnam.

Over de conclusie zijn we het eens: Boktor kan het beste het opp waxen

mvg
Klaas
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik ben geen metallurg noch professionele metaalbewerker maar zag eens in onze lab-werkplaats dat bij het bewerken van grijs gietijzer de machine vervuilde (zwart stof). Volgens ons werkplaatspersoneel een gevolg van de vrije (lamelletjes) koolstof. Ik weet niet of dat het is waar Boktor's poetsdoek zwart van wordt.

Ik moet hier even op terugkomen. Kennelijk bevat grijs gietijzer wel degelijk vrij koolstof in macroscopische vorm; zie bijv. https://en.wikipedia.org/wiki/Gray_iron. Maar dan nog verwacht ik niet dat een 'geslepen' oppervlak grafiet zou blijven afgeven. Ik denk nog steeds dat het 'zwart' dat waargenomen wordt op poetslappen ijzer of ijzeroxide is.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
723
30
BE / Tienen
Ik zou een specifieke boenwas voor houtbewerkingsmachines gebruiken i.p.v. klassieke smeermiddelen, lijnolie, poly-urethaan....

B.v. Silber Gleit (bestaat in een vloeibare versie en in een wasvorm). Is niet zo duur en met een pot kom je bij hobby-gebruik jaren toe....

Minste kans op vlekken op hout... Poly-urethaan zal er volgens mij niet bepaald mooi gaan uitzien als het slijt....
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.