Ervaringen met (bijvoorbeeld) Sauno droogoven?

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.736
398
Ik stoot net op dit apparaat, om zelf een droogoven te bouwen:

sfsdfsfv.jpg

https://knowledge.axminster.co.uk/b...17.739590216.1521619756-1005062923.1521619756

Velen kennen het probleem... Het hout wel hebben liggen maar nog ver van het optimale vochtpercentage, of net niet genoeg meubeldroog hout hebben voor een project, of... Daarvoor lijkt dit me wel een handige oplossing.

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met dit toestel, of iets gelijkaardigs? Aan hoeveel tijd moet ik denken om bijvoorbeeld 50mm dik hardhout van winddroog (±18%) naar 8-10% te krijgen?
 

tuoh

Oud hout
Geen ervaring mee, maar het komt van een fabrikant die de materie kent van A tot Z. Terug drogen mag geen te snel proces worden of je krijgt af te rekenen met collaps, hoe trager hoe beter dus. Als ik kijk naar de meer professionele droogkamers reken je maar op 1 à 1,5 maand. Meer dan waarschijnlijk komen de toestellen wel met de nodige gegevens om deze in te stellen of de droogtijd te kunnen inschatten. Maar het gaat ook van de gebruiker een leertijd vragen omdat niet elke houtsoort even snel droogt bijvoorbeeld.

Groot voordeel van deze dingen, je bent onafhankelijk van een houthandelaar, en je bent zeker van het vochtgehalte. Zelf ga je dan wel in een deftige houtvochtmeter moeten investeren om te kunnen controleren wat er uit de kamer komt.
Het is ook nog eens een relatief kleine kostprijs voor zo een tool, daar heb je jaren plezier van.

Mocht ik niet aan het einde van mijn carrière staan ik had al lang zo en ding staan gehad.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.