Igor

Actieve deelnemer
Jouw mening..
En ik kan daar best een stuk in meegaan.

Maar: Ik praat met veel hobbyisten en ik lees (ook hier op het forum) vaak vragen van mensen die absoluuuuut geen beeld hebben over dit fenomeen. En dan zie ik de foto's in het openingsbericht in dit draadje, waarbij ik kromme tenen kreeg die krommer zijn dan het hout in de foto's.

Nog even een paar opmerkingen:
a) In mijn werkplaats en in mijn woning heb ik digitale hygrometers hangen. Mijn genoemde waarden betreffende het binnenklimaat baseren wel degelijk op mijn ervaringen. Welke hygrometer gebruik jij? En ohja: ik méét ook het vochtgehalte in mijn hout voordat ik het kies voor een aanstaand projekt.
b) Als je de grafieken en getallen even wegleest; gewoon even negeren, dan zul je toch een uitleg lezen die begrijpend probeert uit te leggen? In jouw antwoord lees ik eigenlijk alleen wat uitspraken als 'heb je niks aan', 'flauwekul', 'onzinnig'.. Sorry hoor, maar ik zie jouw antwoord niet bepaald als een bijdrage, klinkt eerder als een zeurpiet die het wel allemaal weet.
c) Ik hoor- en lees erg veel fabels als het gaat om drogen van hout, vooral dat hout buiten drogen jaaaaaren lang moet liggen voor gebruik. Cijfers en mijn eigen ervaring zijn daar op één lijn: uit vers gezaagde bomen kan in ongeveer één jaar goed. betrouwbaar en bruikbaar timmerhout worden. Míts het goed en met verstand van zaken wordt uitgevoerd: Ventilatie, tijd van het jaar, op tijd omstapelen van buiten drogen naar binnen, enz.
d) Ik heb nergens vermeld dat de getallen exacte waarden voorstellen (en inderdaad, ook niet het tegendeel). Daarom bij deze: mijn bovenstaand verhaal is als een algemene uitleg te verstaan en NIET bedoeld als een exacte weergave.

Zo, ik ga nog een paar krullen steken.........
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Mijn opmerking ging over de relatieve luchtvochtigheid die je binnen gaat aantreffen. In een moderne woning (van de laatste 30jaar ofzo) of een kantoor is het vaak gewoon (veel) droger dan de percentages die jij vermeld. Dat is geen mening maar gewoon een feit. Het is allemaal weinig zinvol om iets over hout in een badkamer met 60% te schrijven als veel meubelstukken een groot deel van het jaar in ruimtes met percentages van 20-40% staan en ze wellicht die 60% alleen even aantippen op een zwoele zomeravond als alles openstaat.

Dat is de realiteit waar je tegenwoordig ook je meubels op moet maken. Je hout moet gewoon nog beter gedroogd zijn dan in het verleden en je constructies moeten daar ook rekening mee houden....
 
Laatst bewerkt:

karelvanlandschoot

Nieuw lid
18 mei 2017
12
0
update van deze topic ondertussen: de planken heb ik omgedraaid en verder laten drogen (in dezelfde ruimte waarin ze al stonden).
Ondertussen zijn ze bijna perfect recht. Ik moet ze nog steeds opschuren en na het schuren ga ik er van uit dat ze voldoende zijn om als deurtjes te verwerken.
Zeer vreemd, had dit eigenlijk niet verwacht. Het kromtrekken was dus een tijdelijk iets omdat de droging van 1 zijde sneller ging dan de andere kant.
Wellicht zal er na verloop van tijd nog steeds wel wat verandering in zitten, maar hopelijk niet zo veel dat de deurtjes helemaal gaan afhangen.
Eenmaal klaar zal ik een fotootje van het eindresultaat posten.
 
P

Pel

Guest
Ik zou ze toch een tijdje in de ruimte zetten waar ze komen te hangen, om ze verder te laten drogen, misschien valt het achteraf toch nog mee.

Groet Pel.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Ik heb nu het hele topic twee keer gelezen en de cijfertjes duizelen in mijn hoofd.
In plaats van het hout aan de te verwachten luchtvochtigheid te laten aanpassen, kan je toch beter een ontwerp of techniek gebruiken die wat beter bestand is tegen luchtvochtigheids schommelingen?
Zo’n meubel of deur maak je voor de komende decenia.
En het maken van een meubel of deur heb je zelf in de hand, daar kan je zelf invloed op hebben. Op de omgeving heb je geen invloed.
Je kan moeilijk tegen een klant zeggen: hier heb je een deur, maar de luchtvochtigheid in de twee ruimtes mag nooit buiten de marge van 72 en 75% komen. Anders trekt het krom.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bosquet
P

Pel

Guest
Ja maar Raymond, hier zijn m.i. twee beginners fouten gemaakt, een, hout gebruikt wat niet droog was. Twee, de constructie van dunne plankjes tegen elkaar lijmen wat verder nergens een verhoud heeft. Dat blijft dan ook werken omdat je een dun vlak als deurtje hebt, hout is nu eenmaal een natuur product wat werkt op de lucht vochtigheid in huis is, meestal ± 50 á 60 % luchtvochtigheid. Als je droog eiken van 4 cm x 10 cm tegen elkaar lijmt zul je dit effect echt niet hebben. In dit geval is voor het esthetische gegaan, in de plaats dat voor het constructieve had moeten gaan.

Groet Pel.
 

Walters

Actieve deelnemer
1 okt 2014
247
1
Noord Brabant
Zal aan mij liggen, maar nu zijn ze weer recht, zodra de relatieve vochtigheid weer verandert wat gaat er dan gebeuren? Ik meet doorlopend de RV in huis en ondanks een luchtbevochtiger kan het sterk wisselen tussen 35 % enige weken geleden met de strenge vorst (buiten zeer droog, binnen aan het stoken) tot 65-70% in de zomer waarbij het warm is en enige dagen heeft geregend. Dus is ben het met Raymond eens, je zult toch iets met de constructie moeten doen, of zie ik het verkeerd?
groeten, Walter
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Ja maar Raymond, hier zijn m.i. twee beginners fouten gemaakt, een, hout gebruikt wat niet droog was. Twee, de constructie van dunne plankjes tegen elkaar lijmen wat verder nergens een verhoud heeft. Dat blijft dan ook werken omdat je een dun vlak als deurtje hebt, hout is nu eenmaal een natuur product wat werkt op de lucht vochtigheid in huis is, meestal ± 50 á 60 % luchtvochtigheid. Als je droog eiken van 4 cm x 10 cm tegen elkaar lijmt zul je dit effect echt niet hebben. In dit geval is voor het esthetische gegaan, in de plaats dat voor het constructieve had moeten gaan.

Groet Pel.

De keuze voor dunne deurtjes, verplicht je eigenlijk om met fineer te gaan werken. Want de RV zal altijd een onzekere factor blijven.
Terwijl je wel invloed hebt de constructie (fineer op een stabiele plaat) aan te passen aan het gewenste ontwerp.
In dit geval: De constructie volgt het ontwerp waarbij de RV een van de te overwinnen obstakels is.
 

djuki

Actieve deelnemer
12 jun 2016
37
1
Misschien een oud topic hoor maar voor mij erg leerzaam. Ik ben beginnend houtbewerker. Laatst een massieve eiken vloer op de kop getikt om wat ervaring mee op te doen. Ik heb drie planken verlijmd maar die zijn helaas dus flink krom getrokken. Ik bewaar het hout in mijn schuur wat behoorlijk koud en vochtig lijkt te zijn.
Hebben jullie tips voor een redelijke houtvochtmeter en digitale hygrometer?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.935
Klein-Brabant, Vlaanderen
hout is dood materiaal, maar begint altijd weer te werken wanneer je het in een omgeving met een andere vochtigheid + temperatuur brengt
als het bedoeld is om binnen te gebruiken, dan dien je het eerst een tijd binnen te leggen, dan eventueel elders bewerken, en weer zo snel mogelijk binnen leggen
wat zijn de afmetingen van de planken ?
heb je bij het verlijmen de groeiringen om&om gelegd ?
voor 100 euro heb je een degelijke houtvochtmeter
de vochtigheid van de lucht kan je zo inschatten
die is in de winter binnen een stuk lager dan buiten, omdat je verwarmt
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Misschien een oud topic hoor maar voor mij erg leerzaam. Ik ben beginnend houtbewerker. Laatst een massieve eiken vloer op de kop getikt om wat ervaring mee op te doen. Ik heb drie planken verlijmd maar die zijn helaas dus flink krom getrokken. Ik bewaar het hout in mijn schuur wat behoorlijk koud en vochtig lijkt te zijn.
Hebben jullie tips voor een redelijke houtvochtmeter en digitale hygrometer?
Om gelijk naar een vochtmeter te grijpen vind ik nogal overdreven. Een betrouwbare is duur en met een beetje gezond verstand heb je er (in dit geval) helemaal geen nodig.

Als je een gebruikte eiken vloer hebt gekocht dan kan je er best vanuit gaan dat deze gewoon droog is. Maar als je die dan in een vochtige en koude schuur gaat opslaan (met totaal andere omstandigheden dan waar die jaren in heeft gelegen) dan heb je toch geen vochtmeter nodig om je te vertellen dat die vochtiger gaat worden en dus gaat werken.

Zet gewoon een simpele hygrometer in je schuur en je zal waarschijnlijk zien dat deze nu rond de 80% uitkomt. Je hout gaat daar niet droger van worden.....
 

djuki

Actieve deelnemer
12 jun 2016
37
1
Dank GH en ZotvanHout.

Ik denk dat ik eerst maar eens de schuur ga isoleren.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.