Verstek verbinding lijmen - met of zonder mechanische hulp

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.761
146
Rotterdam
Hallo allemaal,

De komende hobby projecten die ik wil gaan doen zijn het maken van kistjes en schilderij / poster lijsten.
Nu heb ik al eens een lijst voor een krijtbord gemaakt. Maar omdat de randen 5cm breed zijn, kon ik daar makkelijk pen en gat verbindingen in maken.
Maar nu wil ik lijsten van hooguit 1 a 2 cm breed maken. De lijsten worden wel ca. 100cm bij 70cm.
Zou ik de verstek hoeken gewoon koud tegen elkaar kunnen lijmen?
Uiteindelijk zorgt de achterplaat van hardboard of triplex wel voor de stevigheid, maar eerst moet er een glasplaat en de poster in.
En die achterplaat zit dan gewoon los, dus het houdt de boel niet echt bij elkaar.

Als ik het op Youtube of hier op het forum opzoek, zie ik dat veel mensen 'splines' gebruiken. Maar dat wil ik liever niet. Dan doe ik liever hele kleine pen en gat verbindingen maken.

Hetzelfde heb ik als ik kistjes ga maken. Wat zijn de ervaringen met kistjes die alleen in verstek gelijmd zijn. Zonder splines of dominos.
Vallen die na een tijdje uit elkaar? Of als ze een keer op de grond vallen.
 
P

Pel

Guest
Ik zou in het verstek een dun stukje triplex lijmen Raymond, zodat het verhoud heeft en het verstek op zijn plaats blijft zitten, de achterplaat maakt het geheel dan nog sterker, maar het belangrijkste is dat de verstekken op zijn plaats blijven door deze verbinding.

Groet Pel.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.777
931
Leeuwarden
Ik heb verschillende kistjes en laden op die manier gemaakt die nog steeds heel zijn. Een valtest ga ik niet voor je uitvoeren:p met een goed sluitende verbinding en goede lijm zou ik daar maar op vertrouwen, wel voldoende lijm op de kopshouten vlakken aanbrengen of even een paar minuten in laten trekken en evt. meer aanbrengen. Voor schilderijlijstjes lijkt me het toch wat kwetsbaar, zijn er niet ergens van die speciale krammetjes te vinden die aan de achterkant de verbinding vast trekken?

Succes! Fons
 
Laatst bewerkt:

Geck0

Actieve deelnemer
Hmm ik heb ook veel kistjes in verstek gemaakt met of zonder splines ook wel is lijsten gemaakt., hadden daar een mooi nietmachine voor., Dit niethulpstuk komt in de buurt. maar ook al deden we alle verstek op nietmachine., lijmt moest het doen., glas zorgt idd voor de stevigheid en inplaats van hardboard (wat best zwaar is) zou ik grijskarton gebruiken ook stevig maar lichter :) dit geheel niet je op de achterkant dicht (komen er ook geen stofjes en beestjes meer in )

ff snel een paar links erbij ., zo gevonden
https://www.baptist.nl/houtbewerker...jstenklemmen/nieten-7-mm-tbv-nietslaghulpstuk

https://www.lijstenmakerijvdzwaluw.nl/karton-op-maat-of-plaat_c209.html
 
Laatst bewerkt:

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Bij Baptist hebben ze de nietjes, ik gebruik ze zelf ook wel es en druk ze er dan in met een lijmklem.
Dit werkt makkelijker en gecontroleerder dan het hulpstukje waar je hem mee in het hout slaat.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.761
146
Rotterdam
Bedankt voor al het advies.
Dat met die nietjes wist ik nog niet, dat lijkt me wel handig.
En gewoon op de lijm vertrouwen!

Grijskarton. En dan de hele achterkant dicht maken, goed plan! Ik zie inderdaad wel eens een papiervisje in een lijst bij mijn moeder. (Oud huis).
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Een bagetnaald of lijstnaald in de verstekverbinding.
Bijna niet zichtbaar. Wel een bril opzetten, die krengen springen vaak alle kanten op als je er niet perfect recht op slaat.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.