Vurentafel blad verlijmen (met deuvels)

Aros

Nieuw lid
19 sep 2014
11
0
Hallo allemaal,

Ik ben bezig om een vuren houten tafelblad te maken van 4,5cm dik. (voor de tafel binnen) Dit blad wordt ca 1 meter breed en 2 meter lang en bestaat uit 5 planken.

Nu wil ik dit verlijmen en deuvels gebruiken maar de vraag is welke houtlijm ik het beste kan gebruiken? Ik heb namelijk constructie bruislijm van bison in huis. (D4)

Ik heb een test gedaan en dit lijkt prima maar iemand anders vertelde me dat je het beste de klassieke witte houtlijm kunt gebruiken.

Wat is het beste in deze?
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
925
Leeuwarden
Ik gebruik geen bruislijm meer, heb gemerkt dat de verbindingen niet altijd even sterk blijven ondanks de vullende werking. Een PU lijm zonder bruis is dan beter, maar inderdaad is Jelmers oplossing prima als de naden goed aansluiten, zo werk ik meestal ook. Zoek je nog even op het forum naar tips over de werking van tafelbladen? Dat kan wel eens een struikelblok zijn....

Succes! Fons
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Mijn ervaring met bruislijm is dat het helemaal niet zo sterk is. De luchtbelletjes zorgen voor een verzwakking.
Ik zou dan ook niet weten waar deze lijm wel goed voor is.

Met de witte houtlijm maak je een verbinding die sterker is dan het vuren hout zelf. Maar het moet wel goed aansluiten.

Als de naden niet goed aansluiten, dan zou je een andere lijm moeten nemen. Maar in dat geval zou mijn keuze zijn om de naden beter sluitend te maken.
 
P

Pel

Guest
Inderdaad bruislijm is na enige tijd niet erg effectief vooral op verbindingen waar druk op komt, breekt of brokkeld de lijm af, omdat de lijm poreus is. Gewone houtlijm is m.i. veel sterker en blijft na jaren ook sterker als bruislijm. Bijkomend voordeel van gewone houtlijm is, dat je het met water schoon kunt maken, die bruislijm moet langzaam van je vingers afslijten.:)

Groet Pel.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Lijmtests toonden aan dat bruislijm geen effectief vullende werking heeft hoewel het door het bruiseffect wel die suggestie in stand heeft weten te houden. Dat is dan wel weer knap.

mvg
Klaas
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Dat is waar (vult, is sterk en vervelend). Voor de TS is een vullende lijm geen optie. Hij moet zorgen dat de planken van zijn tafelblad perfect sluiten. Dat is nu eenmaal een eis die bij de bouw van een tafelblad hoort :).

mvg
Klaas
 

tuoh

Oud hout
Pu bruislijm is een goede lijm als ie gebruikt word zoals het hoort, namelijk het lijmen (D4) van passende verbindingen. De bruis lijm is echter niet geschikt, en ook niet bedoeld, om de tekortkomingen van de bouwer op te lossen.
Lever je verzorgd constructiewerk af dan gaat een pu lijmverbinding even lang mee als een pvac lijm. Met andere woorden, de fout ligt niet bij het (soort) lijm maar bij de man (z'n werk).
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
Gewone witte houtlijm is sterk genoeg.
En je kan met een vochtig doekje de overtollige lijm afvegen + gewoon je handen wassen om ze schoon te krijgen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.