Schuifdeur van dikke eiken planken, kan ik het zo maken

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
In de bijkeuken ga ik een tussenwand plaatsen met daarin een doorgang. Die doorgang wil ik af kunnen sluiten dmv een schuifdeur.
De schuifdeur komt er voor te staan, een zogenaamde 'barn-door?)
voorbeeldje; https://www.familyhandyman.com/doors/rustic-barn-door/view-all/

Die schuifdeur wil ik maken van oud eiken dakbeschot van een kerk, is 30 mm dik en tussen de 200 en 250 breed eiken, zit vol met spijkers maar na borstelen zien ze er heel gaaf uit.
Mijn idee is nu om de planken allemaal op maat te zagen (850mm) en op de kopse kanten dmv twee lange ijzeren staven of hoekijzers aan elkaar te maken.
Dus aan weerskanten krijg ik dan twee ijzeren strips/hoekijzers van 2000 hoog waar ik de planken in vast maak.
Omdat de deur toch geen vast (star) geheel hoeft te worden ivm scharnieren dacht ik dat het op deze manier wel zou kunnen.
Ook omdat de deur niet 100% hoeft af te sluiten, het is meer dat ik dmv die schuifdeur de wasmachine uit het zich wil onttrekken.

De planken liggen al een jaar of 15 hier op zolder, dus zijn wel goed droog.

Mijn vraag, kan ik op deze 'simpele' manier die deur maken

vriendelijke bedankt
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Zolang het hout in de breedte nog kan werken lijkt me dit geen probleem. Zo kun je de planken aan elkaar vast maken met veer/groef (zonder lijm) waardoor het als één geheel én de planken los van elkaar kunnen bewegen. Op de kopse kanten kun je ze met een overmaats gat verbinden aan de hoekprofielen. Een U profiel zou hierbij beter zijn.
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
okay, ik ga het gewoon proberen.
Ga het wel met een L profiel doen, een u profiel word wel heel dik anders..
bedankt
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Probeer zoveel zo te gaan zagen dat ik niet door een spijker heen hoef te zagen. Ook wil ik ze er natuurlijk wel zoveel mogelijk van te voren uithalen. Er breken echter wel veel spijkers af. En er zitten ook veel messing spijkers in. T zijn ook wel oude planken...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.