Tafelblad uit delen

simon

Actieve deelnemer
10 dec 2010
357
19
Zuid-holland
Ik heb het voornemen een tafelblad met een afmeting van 2 mtr x 1 mtr en een dikte van 3,5 cm te maken.
Het tafelblad zal bestaan uit tegen elkaar aan gelijmde vuren latten van 6 cm x 3,5 cm.

Mijn vraag is : kunnen de latten koud tegen elkaar aan gelijmd worden of moeten ze d.m.v. extra deuvels tegen elklaar aan gelijmd worden.
Ook zou ik me in kunnen denken eerst de latten koud tegen elkaar aan lijmen om vervolgens aan de onderzijde in dwars richting van het van het blad groeven van 2 cm te vrezen waarin latten gelijmd worden.

Dank

simon
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Lijmen en klemmen. Gewone witte houtlijm is prima, je hebt zo veel lijm oppervlak. Zorg wel dat de te lijmen kanten mooi glad en schoon zijn en dat ze goed haaks op de bovenkant staan.
Krijgen we ook foto's te zien van je vorderingen?

jaap
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Als de lijmvlakken van je vuren balkjes netjes vlak zijn en goed tegen elkaar passen voegen deuvels of lamello's niets toe aan de stevigheid. Hooguit voorkomen ze verschuiven van de balkjes tijdens lijmen. Dan moeten ze wel allemaal netjes recht en op dezelfde hoogte zitten.
Tegen eventueel kromtrekken dragen ze helemaal niets bij.
Het infrezen en verlijmen van dwarsbalkjes werkt alleen in beperkte mate eventueel kromtrekken tegen. Daarvoor zou je dan wel een stabiele soort moeten gebruiken zoals beuken.
Omdat beuken en vuren niet evenveel uitzetten en krimpen kan dit bij massief verlijmen ook weer voor problemen zorgen.
Als ik de afmetingen zie, neem ik aan dat er toch nog regelwerk onderkomt en is het de vraag of je de moeite moet doen om losse balkjes in te frezen.
Eea hangt ook af van de kwaliteit van je vurenhout. Vuren uit de bouwmarkt komt van snel groeiende bomen uit zuidelijke landen en heeft daardoor brede jaarringen en zal sneller kromtrekken dan langzaamgroeiend scandinavisch hout met fijne jaarringen.
Als je nog geen hout gekocht hebt kan je ook overwegen om de balkjes op te bouwen uit 2 planken van 18mm en deze dan zoveel mogelijk met jaarringen tegengesteld op mekaar te lijmen. Alles daarna recht en haaks maken en tegen mekaar lijmen.
Als je dat netjes doet zul je aan de zijkant nauwelijks kunnen zien dat het twee planken op mekaar zijn.
Hoe je eea zou kunnen doen hangt natuurlijk ook af van de mogelijkheden en het gereedschap dat je tot je beschikking hebt.

Ed
 

simon

Actieve deelnemer
10 dec 2010
357
19
Zuid-holland
Beste DHZ Borre en Jaap,

Het gereedschap wat ik heb is professioneel gereedschap echter het hout is afkomstig van pallets welke bij het verschepenvan machine onderdelen worden gebruikt zit wel vol met knoesten maar dat vind ik mooi.
Het beste hout wordt door mij gebruikt zijn balkjes van 7x5 cm welke d.m.v de vlak en van dikte op de juiste maat worden gebracht.
Omdat het blad 35 mm dik wordt wilde ik geen onderregel toepassen.
Planken op elkaar lijmen is een optie maar ik heb nou eenmaal de balkjes klaar liggen dus die wilde ik gebruiken.

Simon
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
De kans op doorzakken is toch redelijk groot denk ik. Je zou kunnen overwegen om metalen profielen in te frezen aan de onderkant. U-profiel of kokertjes. Deze dan alleen schroeven. Gaten in de profielen een paar mm groter maken dan de schroeven zodat enige beweging mogelijk is.
Een kwestie van proberen denk ik. Omdat het geheel een rustieke uitstraling krijgt zal een beetje doorbuiging bovendien niet zo opvallen als bij een hoogglans notenhouten tafel.

Succes Ed
 

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
deze planken (lijmnaden) met de vlakbank heel lichtjes hol schaven (over de lengte richting)
zodanig dat je ze met de hand dicht kunt duwen als je 2 planken op elkaar zet.
dit is een kwestie van het afvoerblad goed instellen.
daarna verlijmen met witte houtlijm.
op deze wijze verlijm je goede tafelbladen en panelen, en met de lijmnaden zal niets meer gebeuren.
 

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
dwars latten in verlijmen gaat niet.
omdat hout in de breedte richting werkt en niet in de lengte richting.( op paranepine na)
hierdoor kun je zeker garantie geven dat alles gaat scheuren en kromtrekken.

Borre ondervangt dit probleem om de gaten in het frame groter te maken zodat het hout de ruimte krijgt om te werken, ook kun je zogenaamde slobgaten toe passen.
en hij maakt hierbij gebruik van alleen schroeven en geen lijm.
al bij al wel een goede optie.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Nog meer advies...

Zorg dat je de balken die je aanelkaar gaat verlijmen qua jaarringen om en om liggen. M.a.w. creer een golfpatroon op de kopsekant. Hierdoor zal evt. kromtrekken niet drastisch zijn omdat ieder balkje tegenovergesteld kromtrekt.

Verder 2m bij 1meter zal niet snel doorzakken bij 3,5cm dik. Wat helpt om evt. kromtrekking in de breedte verder te voorkomen (maar dat is eigenlijk overbodig als je de jaarringen om en om kan leggen bij slechts 1m) is iid stalen T- profielen of ko0kerprofielen infrezen en idd alleen schroeven met slobgaten (dat zijn lanwerpige gaten zodat de schroef kan schuiven in het gat).

Wellicht dat een t- of koker-profiel in de lengte iets meer nut heeft mocht je twijfelen aan doorzakken in de lengterichting. Of probeer toch wat dikker te blijven bijv 4cm als dat haalbaar is.
 

pepijn

Actieve deelnemer
3 nov 2010
169
4
Koud op elkaar lijmen is goed mogelijk, in plaats van deuvels kan je gebruik maken van afgeknipte draadnagels tegen het wegdrijven. Mocht je beschikken over sergeantklemmen is het aan te raden om die dan ook zeker te gebruiken (om en om, één onder, één boven etc) om het geheel zo recht mogelijk te houden tot de lijm droogt.
Zoals hierboven al staat, tijdens het paren al rekening houden met de jaarringen tegenovergesteld naast elkaar te verlijmen, dit verminderd de werking van het hout.
 

simon

Actieve deelnemer
10 dec 2010
357
19
Zuid-holland
Wat geven jullie allen een goed advies nu denk ik dat ik aan de onderzijde op de dwarsrichting beuken latten met slobgaten aan breng i.p.v.stalen profielen.
Wat denken jullie hiervan.

designer-jo
Wat bedoel je met lichtjes hol schaven over de lengte van het hout en wat is het nut hiervan.

Dank

Simon
 

tuoh

Oud hout
Een tafelblad met dergelijke buitenafmetingen, en maar 35mm dik, zal zonder regels hol komen te liggen in beide richtingen( de lengte en de breedte) Het vervormen in de breedte kan je opvangen door onderliggende balkjes, maar het doorbuigen in de lengte daar kan je niks aan doen. Dit doorbuigen zal niet de eerste dag gebeuren, maar gebeuren gaat het, zeker bij Vuren. Of je moet de tafelpoten zo verdelen dat dat de overstekende delen dit doorbuigen tegengaan, maar visueel zal dit noppes worden denk ik. Maar zuiver als voorbeeld, bij een bladlengte van 2000mm plaats de poten op 500mm van de rand en je blad blijft wel min of meer recht.
Hardere houtsoorten zoals Yellow Pine en Lariks om bij de naaldhoutsoorten te blijven zijn op dit gebied al heel wat sterker.
Er zijn twee mogelijkheden om het doorbuigen tegen te gaan, gebruik onderregels tussen de poten, of voorzie een dikker blad.
Een blad van 35mm dik, en enkel steunend op vier poten dat gaat er iel uitzien. Alvorens met de bouw te beginnen teken alles eens op schaal uit, je ziet dan direct of de onderlinge verhoudingen kloppen.
Met de gegeven afmetingen vrees ik daar een beetje voor.

Een stalen profiel infrezen bij een bladdikte van 35mm is ook niet evident, om het blad wat stevigheid te geven kan je profiel niet kleiner worden dan een L- of T profiel van minimum 30x30x5mm, er blijft dan nog amper 5mm bladdikte over op die plaatsen:shock:

Als ik lees dat je uitgangsmateriaal 70x50mm is, probeer je blad dan toch minstens 45mm dik te houden, dat gaat al heel wat ergernis sparen.

Mvg,

André
 

Dave

Actieve deelnemer
12 aug 2010
168
0
Waarom geen multiplexplaat aan twee kanten voorzien van dunnere latten.
Dat zal niet zo snel gaan vervormen.
 
A

Athanor

Guest
Dan zie je de multiplexlaag aan de twee andere kanten :cry:

Fons
 

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
Het heel licht hol schaven in de lengte richting heeft als doel, dat als je het blad lijmt deze tot op het eind aangedukt worden. en de kopse kanten van het blad mooi sluiten.
Als je hem licht bol of vlak zou schaven staat de lijmnaad op de kop open.
voor dit werk is het ook belangrijk dat de afvoertafel van de vlakbank goed en makkelijk te in hoogte te stellen is.
 

Dave

Actieve deelnemer
12 aug 2010
168
0
Athanor zei:
Dan zie je de multiplexlaag aan de twee andere kanten :cry:

Fons

Dat klopt, maar dat kun je weer opvangen middels een rand van hetzelfde hout, toch?
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Ik ga helemaal mee met Tuoh over wat betreft de dikte dat 35mm dik wel iel is voor alleen poten en dat je idd liever naar 45mm wil

Beuken latten gaat je niet helpen, deze buigen net zo goed.

Hol schaven in de lengte richting? Dat is alleen nuttig om imperfectische uiteindes door vlakschaven op te vangen. Kan je beter te veel lengte vlakschaven en dan beide uiteinde een stuk inkorten, Scheelt moeite van het holschaven. Want dat is niet zo eenvoudig als het klinkt. Stel je schaaft beide zijdes van de balken in de lengte hol en ga dan ze maar eens allemaal lekker tegen elkaar aandrukken. De hollingen worden daardoor steeds groter (dus dat moet je voorkomen) en je bouwt veel onnatuurlijke spanning op in het hout (dat wil je ook niet hebben).

Beter is gewoon zorgen dat je goed op elkaar aansluitende balken hebt. En dat kan je al bereiken zonder specifiek te vlakken met alleen een zaagtafel. De zijdes die tegen elkaar aan moeten komen kan je gespiegeld kanten zodat evt. schuinte in het zaagblad opgevangen wordt. Is wat lastig omdat het nadenkwerk en goed markeren vergt om nog goed rekening te houden met jaarringen. Maar het is heel goed mogelijk.

Verlijmen doe je door balken om de 30 a 40 cm tegen elkaar te drukken en aan de uiteindes onder en boven latten/profielen te klemmen om te zorgen dat de planken niet bol getrokken worden. Mijn allereerste blad heb ik zo gemaakt met cirkelzaagmachine, bandschuurmachine en ordinaire maar lange lijmklemmen. Meer had ik niet gebruikt.

Tegenwoordig gebruik ik gewoon een vlak vandikte bank (op dikte maken), verlijmfrees (voor het maken van de lijmkanten (extra opervlak en recht tov elkaar) en plano klemsysteem.
 

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
@ zuma, niet akkoord.

De holling is dermate klein. dat je het tafelblad met 1 lijmtang in het midden dicht kunt drukken.
1 mm is veel te veel. je legt 2 balken op elkaar en met een lichte druk in het midden duw je hem dicht. je mag de balken dan niet kunnen draaien. ook moet je controleren of hij bij het schaven aan het eind of begin invalt. door op het einde te duwen mag hij dan niet los komen van de andere balk.
Tja het goed dichtschaven van bladen en het afstellen van de vlakbank is inderdaad niet eenvoudig. en als je dit niet beheers is het inderdaad een oplossing om alles veel te lang te maken en dan af te korten. maar beheers je het bovenstaande dan kun je het met een paar centimeter overmaat doen.
In het verleden toen ik nog werkzaam was als meubelmaker, zo ik denk ongeveer 100 tafelbladen per week dichtgeschaafd. als ik dit goed na ga heb ik toch meer als 5000 eiken tafelbladen zo gemaakt. (dit ook zo geleerd van zeer ervaren meubelmakers.)

werkvolgorde voor tafelbladen, in deze meubelfabriek.
bekantrechte delen werden geschaafd met een 4 zijdige schaafmachine, hierna gesorteerd op kleur en gebreken enz, en op breedte bij elkaar gelegd.
daarna werden de naden dichtgeschaven op de hierboven omschreven manier.
dan verlijmd met een pers. hierna op maat gezagen. en op dikte geschuurd met de breedband schuurmachine. daarna de randen gefreesd.
dit was het machinale proces voor tafelbladen.


Met de zaag alleen is het oppervlakte te ruw en krijg je geen mooie lijmnaden, teminste niet met hardere houtsoorten.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Aha minimale holling heb je het over, dat scheelt een hele slok op een borrel. Maak je dan ook maar een van de op elkaar te lijmen zijdes een heel klein beetje hol? Dat zal nog meer schelen en zou ook voldoende moeten zijn om het door jou beoogde resultaat (dichtdrukken uiteindes) te bereiken.
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
designer-john zei:
werkvolgorde voor tafelbladen, in deze meubelfabriek.
bekantrechte delen werden geschaafd met een 4 zijdige schaafmachine, hierna gesorteerd op kleur en gebreken enz, en op breedte bij elkaar gelegd.
daarna werden de naden dichtgeschaven op de hierboven omschreven manier.
dan verlijmd met een pers. hierna op maat gezagen. en op dikte geschuurd met de breedband schuurmachine. daarna de randen gefreesd.
dit was het machinale proces voor tafelbladen.

Zo heb ik het ook geleerd in de meubelfabriek waar ik werkte. Het vraagt inderdaad enige ervaring om de achterste tafel juist in te stellen maar het werkt perfect.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.