Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 22

Onderwerp: Tafelblad uit delen

  1. #1

    Tafelblad uit delen

    Ik heb het voornemen een tafelblad met een afmeting van 2 mtr x 1 mtr en een dikte van 3,5 cm te maken.
    Het tafelblad zal bestaan uit tegen elkaar aan gelijmde vuren latten van 6 cm x 3,5 cm.

    Mijn vraag is : kunnen de latten koud tegen elkaar aan gelijmd worden of moeten ze d.m.v. extra deuvels tegen elklaar aan gelijmd worden.
    Ook zou ik me in kunnen denken eerst de latten koud tegen elkaar aan lijmen om vervolgens aan de onderzijde in dwars richting van het van het blad groeven van 2 cm te vrezen waarin latten gelijmd worden.

    Dank

    simon

  2. #2

    Re: Tafelblad uit delen

    Lijmen en klemmen. Gewone witte houtlijm is prima, je hebt zo veel lijm oppervlak. Zorg wel dat de te lijmen kanten mooi glad en schoon zijn en dat ze goed haaks op de bovenkant staan.
    Krijgen we ook foto's te zien van je vorderingen?

    jaap

  3. #3
    Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2008
    Locatie
    munstergeleen (Lb)
    Berichten
    451

    Re: Tafelblad uit delen

    Als de lijmvlakken van je vuren balkjes netjes vlak zijn en goed tegen elkaar passen voegen deuvels of lamello's niets toe aan de stevigheid. Hooguit voorkomen ze verschuiven van de balkjes tijdens lijmen. Dan moeten ze wel allemaal netjes recht en op dezelfde hoogte zitten.
    Tegen eventueel kromtrekken dragen ze helemaal niets bij.
    Het infrezen en verlijmen van dwarsbalkjes werkt alleen in beperkte mate eventueel kromtrekken tegen. Daarvoor zou je dan wel een stabiele soort moeten gebruiken zoals beuken.
    Omdat beuken en vuren niet evenveel uitzetten en krimpen kan dit bij massief verlijmen ook weer voor problemen zorgen.
    Als ik de afmetingen zie, neem ik aan dat er toch nog regelwerk onderkomt en is het de vraag of je de moeite moet doen om losse balkjes in te frezen.
    Eea hangt ook af van de kwaliteit van je vurenhout. Vuren uit de bouwmarkt komt van snel groeiende bomen uit zuidelijke landen en heeft daardoor brede jaarringen en zal sneller kromtrekken dan langzaamgroeiend scandinavisch hout met fijne jaarringen.
    Als je nog geen hout gekocht hebt kan je ook overwegen om de balkjes op te bouwen uit 2 planken van 18mm en deze dan zoveel mogelijk met jaarringen tegengesteld op mekaar te lijmen. Alles daarna recht en haaks maken en tegen mekaar lijmen.
    Als je dat netjes doet zul je aan de zijkant nauwelijks kunnen zien dat het twee planken op mekaar zijn.
    Hoe je eea zou kunnen doen hangt natuurlijk ook af van de mogelijkheden en het gereedschap dat je tot je beschikking hebt.

    Ed

  4. #4

    Re: Tafelblad uit delen

    Beste DHZ Borre en Jaap,

    Het gereedschap wat ik heb is professioneel gereedschap echter het hout is afkomstig van pallets welke bij het verschepenvan machine onderdelen worden gebruikt zit wel vol met knoesten maar dat vind ik mooi.
    Het beste hout wordt door mij gebruikt zijn balkjes van 7x5 cm welke d.m.v de vlak en van dikte op de juiste maat worden gebracht.
    Omdat het blad 35 mm dik wordt wilde ik geen onderregel toepassen.
    Planken op elkaar lijmen is een optie maar ik heb nou eenmaal de balkjes klaar liggen dus die wilde ik gebruiken.

    Simon

  5. #5
    Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2008
    Locatie
    munstergeleen (Lb)
    Berichten
    451

    Re: Tafelblad uit delen

    De kans op doorzakken is toch redelijk groot denk ik. Je zou kunnen overwegen om metalen profielen in te frezen aan de onderkant. U-profiel of kokertjes. Deze dan alleen schroeven. Gaten in de profielen een paar mm groter maken dan de schroeven zodat enige beweging mogelijk is.
    Een kwestie van proberen denk ik. Omdat het geheel een rustieke uitstraling krijgt zal een beetje doorbuiging bovendien niet zo opvallen als bij een hoogglans notenhouten tafel.

    Succes Ed

  6. #6

    Re: Tafelblad uit delen

    deze planken (lijmnaden) met de vlakbank heel lichtjes hol schaven (over de lengte richting)
    zodanig dat je ze met de hand dicht kunt duwen als je 2 planken op elkaar zet.
    dit is een kwestie van het afvoerblad goed instellen.
    daarna verlijmen met witte houtlijm.
    op deze wijze verlijm je goede tafelbladen en panelen, en met de lijmnaden zal niets meer gebeuren.

  7. #7

    Re: Tafelblad uit delen

    dwars latten in verlijmen gaat niet.
    omdat hout in de breedte richting werkt en niet in de lengte richting.( op paranepine na)
    hierdoor kun je zeker garantie geven dat alles gaat scheuren en kromtrekken.

    Borre ondervangt dit probleem om de gaten in het frame groter te maken zodat het hout de ruimte krijgt om te werken, ook kun je zogenaamde slobgaten toe passen.
    en hij maakt hierbij gebruik van alleen schroeven en geen lijm.
    al bij al wel een goede optie.

  8. #8

    Re: Tafelblad uit delen

    Nog meer advies...

    Zorg dat je de balken die je aanelkaar gaat verlijmen qua jaarringen om en om liggen. M.a.w. creer een golfpatroon op de kopsekant. Hierdoor zal evt. kromtrekken niet drastisch zijn omdat ieder balkje tegenovergesteld kromtrekt.

    Verder 2m bij 1meter zal niet snel doorzakken bij 3,5cm dik. Wat helpt om evt. kromtrekking in de breedte verder te voorkomen (maar dat is eigenlijk overbodig als je de jaarringen om en om kan leggen bij slechts 1m) is iid stalen T- profielen of ko0kerprofielen infrezen en idd alleen schroeven met slobgaten (dat zijn lanwerpige gaten zodat de schroef kan schuiven in het gat).

    Wellicht dat een t- of koker-profiel in de lengte iets meer nut heeft mocht je twijfelen aan doorzakken in de lengterichting. Of probeer toch wat dikker te blijven bijv 4cm als dat haalbaar is.

  9. #9

    Re: Tafelblad uit delen

    Koud op elkaar lijmen is goed mogelijk, in plaats van deuvels kan je gebruik maken van afgeknipte draadnagels tegen het wegdrijven. Mocht je beschikken over sergeantklemmen is het aan te raden om die dan ook zeker te gebruiken (om en om, één onder, één boven etc) om het geheel zo recht mogelijk te houden tot de lijm droogt.
    Zoals hierboven al staat, tijdens het paren al rekening houden met de jaarringen tegenovergesteld naast elkaar te verlijmen, dit verminderd de werking van het hout.

  10. #10

    Re: Tafelblad uit delen

    Wat geven jullie allen een goed advies nu denk ik dat ik aan de onderzijde op de dwarsrichting beuken latten met slobgaten aan breng i.p.v.stalen profielen.
    Wat denken jullie hiervan.

    designer-jo
    Wat bedoel je met lichtjes hol schaven over de lengte van het hout en wat is het nut hiervan.

    Dank

    Simon

 

 

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •  
This website uses cookies
We use cookies to store session information to facilitate remembering your login information, to allow you to save website preferences, to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners.
     
Back to top