aflakken gerookt en gezwart eiken mislukt.

doubjj20

Actieve deelnemer
5 jan 2012
41
0
Ik heb eikenfineer fronten gemaakt voor mijn keuken.
Vervolgens heb ik deze gerookt met ammoniak en vervolgens met spijkerazijn gekleurd.
Het resultaat is een mooi warm zwarte kleur waar ik erg tevreden mee ben.

Alleen voor het aflakken zit ik met een probleem. Ik wil graag een natuurlijke uitstraling houden, dus wilde het geheel aflakken met Skylt ultramatte lak.
Echter daar gaat het fout. Op de een of andere manier reageert de lak met ofwel de ammoniak, ofwel de schoonmaak azijn, want ik krijg een totaal verkleurd resultaat.
Het geheel wordt blauwgrijs!
Ik ben er al achter dat het de lak is die reageert en niet de harder. Ik heb namelijk een proefje gedaan met alleen de harder en alleen de lak en de lak veroorzaakt de verkleuring.

Iemand een idee hoe ik de deurtjes fatsoenlijk kan aflakken zonder verkleuring?

Verder zoek ik nou ook een goed afbijtmiddel om de lak van de deuren af te krijgen.
Ik kan het niet schuren omdat het gestraald fineer is en ik dus niet alles eraf kan krijgen zonder de fineer er totaal af te schuren.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.049
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Sealen met schellak, beetje ouderwets maar nog steeds prima spul.

Daar kan Skylt over heen, maar een paar lagen schellak en dan de laatste schuren met staalwol 0000 en dan meubelwas geeft een prachtige satijnachtige uitstraling.

jaap
 
Laatst bewerkt:

doubjj20

Actieve deelnemer
5 jan 2012
41
0
Inmiddels bij een spuiter geweest en de kleur die ik wil halen is bijna gelijk aan wat ze kunnen bereiken met beits. Nu nog bekijken hoe ik de huidige lak eraf kan krijgen
 
P

Pel

Guest
Waarom niet eerst een proefstukje gemaakt, had je veel ellende bespaard, wel een goede les voor de volgende keer.:rolleyes:

Groet Pel.
 

DeCrow

Actieve deelnemer
19 okt 2017
173
0
Duffel, België
Interessant onderwerp gezien ik ook met dit idee aan het spelen was. Kan je wat foto's laten zien ajb ? Ook van de mislukte planken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.