Suarhouten tafel afwerking

nimueva

Nieuw lid
19 mrt 2018
1
0
Eindhoven
Goedenmiddag allemaal,

Na veel wikken en wegen heb ik afgelopen week een suarhouten boomstamtafel (eettafel) gekocht.
Deze is onbehandeld en naar mijn weten gedroogd (het is een volledige tafel incl. poten, maar 100% zeker weten doe ik het niet).
Formaat is ongeveer 200 bij 100 en hij is 8 á 9 centimeter dik.

Nu zit ik in dubio hoe ik de tafel moet behandelen.

In het verleden heb ik een eikenhouten salontafel gehad en deze behandelde ik met gekookte lijnolie.
Uiteindelijk vergeelde de tafel behoorlijk maar dat was toen geen probleem. Met deze suarhouten tafel wil ik echter dat mijn tafel zo min mogelijk tot niet vergeelt.

De nerven mogen wel net zo mooi uitkomen als bij lijnolie, met een matte / semimatte glans (eigenlijk zonder glans).
Het regelmatig behandelen/oliën vind ik prima, tevens dat de afwerking en het materiaal zo natuurlijk mogelijk gehouden wordt.

De uitstraling die ik voor ogen heb is zoals op onderstaande afbeelding.

IMG_2039-533x400.jpg



Een leverancier van deze tafels gebruikt meubelolie van Delta Woodcare. Dit vind ik zelf geen oplossing gezien er weinig natuurlijks aan deze olie is.

Welke natuurlijke olie kan ik het beste gebruiken als ik toch een redelijk duurzaam en slijtvast oppervlakte wil, wat tevens tegen UV licht kan én ook nog mat is?
Is dit tung olie? Tung olie met camellia olie (i.v.m. UV)? Danish olie (gezien dit sneller intrekt)? Teak olie? Iets anders?

Ondertussen zie ik door de oliën de tafel niet meer en weet ik echt te weinig van de verschillen, vandaar dat ik jullie hulp inroep.

Ik kijk uit naar jullie reacties!


Met vriendelijke groet,
Sascha
 

CCN 74

Actieve deelnemer
29 okt 2017
213
0
Utrecht
Beste Sascha, ik heb ook suarhouten tafel gekocht en de zelfde vraag gesteld. Dit is terug te vinden met de zoekfunctie. Zelf heb ik gekozen voor een osmo olie. Versterkt de kleur en beschermd goed, zal alleen in min. 2 lagen opgebracht moeten worden. Succes
Mvg Cees.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.