INCA lintzaag probleem

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
609
61
Flakkee
Hoi allen,

Sinds een week eigenaar van een INCA lintzaag. Model/type onbekend (verkoper meende Injecta). Mooie degelijke machine met een .37 kw motortje. Meteen maar twee linten bij Tuffsaws besteld (3/16" 6TPI en 1/2" 14TPI) want begreep dat dit de beste fabrikant is.

Nadat ik het nieuwe 3/16" lint bevestigd had en een stukje probeerde, viel het lint er af! Een harde knal en bij het openen van de kast zag ik dat het lint niet meer op de wielen lag maar er naast. Nadat ik het lint weer op de wielen had precies hetzelfde. Ik heb toen het 1/2" lint geprobeerd maar deze viel er ook weer af na een stukje zagen...

Doe ik iets fout? Zo ja, wat dan? Het blad moest volgens de verkoper met de tanden over het wiel hangen zodat de tanden niet op het rubber ligt maar er overheen, klopt dit? Overal op internet lees ik dat het blad gecentreerd op het wiel moet zitten?

inca.JPG

Alvast bedankt,

AHK.
 

seeker

Actieve deelnemer
24 apr 2016
119
2
hallo AHK,

gefeliciteerd met je aankoop! daar ga je, als je eenmaal door hebt hoe ie werkt, veel plezier mee hebben.

het feit dat het blad eraf loopt komt omdat de wielen niet helemaal goed uitgelijnd zijn tov elkaar. dit kan je oplossen door de knop aan de achterzijde (bovenkant van het bovenwiel) lichtjes te verdraaien. tijdens het bijstellen met de hand een wiel draaien zodat je ziet wat het lint doet. volgens de handleiding moeten inderdaad de tanden over het wiel heen hangen (handleidingen en andere leuke inca dingen: www.doebeli.ch)

wat betreft de locatie van het lint op de wielen, daar zal altijd discussie over blijven, bij een vlak wiel zouden ze over de rand moeten liggen, bij een lichtjes bol wiel in het midden, zodat het net over de bolling ligt.

succes ermee!
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Seeker heeft gelijk: het lint moet met de tanden over het wiel hangen. Zo heb ik mijn lint nu staan. De tanden mogen zelfs iets minder uitsteken:

27024635978_f92032d9c3_z.jpg


Met deze knop aan de achterzijde van de Inca kun je het bovenste wiel bijstellen, zodat het lint op het wiel blijft:

39085765270_f68861899a_z.jpg


Zet niet te veel spanning op het lint, want dan loopt het er ook eerder af.
 

Luinge

Actieve deelnemer
24 mei 2016
185
10
Lukt dat ook met hele smalle linten? Je hebt dan zo weinig "body" op het wiel. Ik zit namelijke met mijn Kity (andere tread) met dezelfde vraag. In de handleiding staat, Wel heel onduidelijke en in het Frans, dat inderdaad 2/3 van de tanden over het wiel moet steken.
 

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
609
61
Flakkee
Bedankt voor de berichten. Ik denk dat het komt doordat ik te veel spanning op het lint zet. Als ik het lint bevestig en ik draai het bovenste wiel meerdere keren rond blijft het lint keurig op zijn plek maar zodra ik een stukje heb gezaagd loopt deze er af...
 

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
609
61
Flakkee
Met wat minder spanning op het blad blijft ie netjes op z’n plek (getest met 1/2” lint). Binnenkort testen met 3/16” lint. Jullie horen gauw weer.

Ahk
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Met wat minder spanning op het blad blijft ie netjes op z’n plek (getest met 1/2” lint). Binnenkort testen met 3/16” lint. Jullie horen gauw weer.
Ahk
Ik denk dat een 3/16" = 4,76mm lint (veel) te smal is om met de tanden over de rand te laten lopen.
Het afstellen van de geleiders moet bij een 3/16" = 4,76mm lint ook heel precies gedaan worden.
Als ik smalle linten (minder dan 5mm) wilde gebruiken moest ik andere geleiders op mijn machine zetten.
Dat werd mij te prijzig dus ga ik maar tot een 1/4" = 6.35mm zaaglint (maar wel op het midden van het wiel).
Mvg, :).
 

crossbow1958

Actieve deelnemer
22 dec 2013
92
0
Tiel
Hoi AHK, ik heb dezelfde zaag, ik stel de machine zo in dat de tanden langs de rand lopen. Zo heb ik hem ook van Pieter overgenomen. Als je twijfelt vraag het dan even aan Pieter (lokale INCA-deskundige van dit forum). Nu kan ik me wel voorstellen dat bij hele smalle linten dan de wielen en de zaag hun onderlinge grip verliezen en dat je het dan beter over het wiel kan instellen. Dat hoeft dan ook niet veel slijtage voor het rubber op de wielen op te leveren omdat dat meestal toch dunner materiaal is (ik weet niet of dat bij jou zo is, dunner materiaal dus). maar als je dan meer weerstand via het rubber een enkele keer nodig hebt zal dat geen probleem zijn. Als het zaagblad er af loopt en de tanden zitten in het rubber loop je daar langzamerhand toch slijtage op. Succes, Evert
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
De 4 mm linten moeten 'gewoon' midden over het rubber lopen. De zetting van de tanden is zo gering dat er geen schade aan de rubbers is.
Er zijn speciale geleiders voor te krijgen (wel kostbaar) dieop de plaats van de geleidestiften komen. deze zijn voorzien van heel kleine wieltjes met een groef in het loopvlak waarin het lint loopt.
Gebruikt zijn ze extreem zeldzaam. Ik ben ze één keer tegengekomen.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
De 4 mm linten moeten 'gewoon' midden over het rubber lopen. De zetting van de tanden is zo gering dat er geen schade aan de rubbers is.
Er zijn speciale geleiders voor te krijgen (wel kostbaar) dieop de plaats van de geleidestiften komen. deze zijn voorzien van heel kleine wieltjes met een groef in het loopvlak waarin het lint loopt.
Gebruikt zijn ze extreem zeldzaam. Ik ben ze één keer tegengekomen.

Die heb ik toch van jou gekocht? Ik zal ze vanmiddag proberen op de foto te zetten, zodat het duidelijk is waar jij het over hebt.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Ja, inderdaad, jij hebt ze overgenomen. Ik wist het even niet meer.
Het zou wel mooi zijn als je ze hier even laat zien.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Zoals beloofd de foto’s van de geleider voor zeer smalle linten. Het is een as met een klein wieltje. In het wieltje zit een groef, waarin het zaaglint valt.

AB325493-7718-46C1-AA16-FB3F4471ACCE.jpg

De as met het wiel komt in plaats van een van de stiften, maar ondersteunt niet van opzij, maar van achteren.

23CE8A91-728E-4CF3-8D49-20EA0FF59E47.jpg

De volgende foto is meer van onder genomen, waardoor je beter ziet hoe het lint in de groef valt.

A287920B-A1A1-4B5F-B6A7-F53D6FE5C7C4.jpg
 

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
609
61
Flakkee
Dat is een mooie oplossing! Het lukt ook met het blad in het midden zonder dat wieltje. Bedankt voor al jullie hulp.

ahk.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.