Skylt ultramatte lak

M

Milo-vs

Guest
Beste,

Voor onze eiken meubels hebben wij als afwerking Skylt Original gebruikt. Echter zijn de meubels die wij afgelopen zomer hebben veel geler van kleur en glanzen deze ook meer als het pas gemaakte TV meubel.
De laatste is precies wat we willen een laklaag die je eigenlijk niet ziet.

Ik vraag mij alleen af wat heb ik bij de eerdere meubelen verkeerd gedaan dat het daar zo anders is uitgepakt? Iemand bekend met het fenomeen?

gr, Milo
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Ik vraag mij alleen af wat heb ik bij de eerdere meubelen verkeerd gedaan dat het daar zo anders is uitgepakt?

Dat zal je zelf het beste weten. Andere leverancier van eikenhout, wel of niet geschuurd tussen de lagen, meer of minder lagen dan de andere meubels?

Wij hebben hier ook meerdere eiken meubels met Skylt, maar ik herken je probleem niet.
 

nol

Actieve deelnemer
2 jan 2009
163
6
Ik herken het ook niet Jeroen. Heb diverse eiken meubelen ermee behandeld, wel telkens 3 lagen aangebracht en geen vergeling tot nu toe.
 
M

Milo-vs

Guest
Opzich alleen maar beter dat jullie het probleem niet herkennen. Liever dat ik iets fout heb gedaan als dat het product niet doet wat ik hoop. Zou kunnen dat ik de mengverhouding niet juist heb gehad. Weet nog dat ik hier mee heb lopen kloten. Bij de eettafel was ik te ongeduldig met schuren...
ik heb overal 2 lagen op en tussendoor geschuurd met K240. Maar nu pas voor het eerst dat Mn schuursel wit was, en niet bruinig... ik vermoed dat daar mijn probleem zit. Ach hebben we straks nog een lekker schuur en lak projectje. Helemaal kaal en opnieuw proberen.
 

techcom

Actieve deelnemer
18 dec 2014
339
2
Tilburg
Ook hier klinkt jou probleem niet bekend.
Ben een grote fan van Skylt, alles wat ik maak van eiken word hier mee afgewerkt.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ik heb tot nu positieve ervaring met Skylt ultramat. Ik heb het gebruikt op eiken (4 jaar geleden), Tabago (4 jaar geleden) en op berken multiplex (jaar geleden). Overigens had ik bij al deze drie projectjes witte schuursel bij het tussenschuren. Ik heb in alle gevallen drie lagen aangebracht (met vooraf en tussendoor schuren). Ik denk dat er ergens in je proces iets fout is gegaan.

mvg
laas
 

StijnV

Actieve deelnemer
4 dec 2016
44
1
Overigens had ik bij al deze drie projectjes witte schuursel bij het tussenschuren. Ik heb in alle gevallen drie lagen aangebracht (met vooraf en tussendoor schuren).

Klaas, met welke korrel heb jij telkens tussengeschuurd op eik?
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.437
393
Dordrecht
Heb je original gebruikt voor beide of misschien per ongeluk de titanium voor de eerste batch, die is nl. wat warmer van kleur
 

DeCrow

Actieve deelnemer
19 okt 2017
173
0
Duffel, België
Nog maar eens een Skylt vraagje: heeft iemand dit al gebruikt op eik fineer (kern van mdf) ? Ik neem aan dat dit geen probleem is maar bon je weet maar nooit ... het enige dat zou kunnen misgaan is denk ik een chemische reactie met de onderliggende mdf, maar ik denk niet dat skylt zo diep doordringt.
 

casselt

Actieve deelnemer
13 apr 2020
96
58
Omgeving Leeuwarden
Even een vraag in een oud draadje. Wij willen misschien een gelakte houten vloer kopen voor in de woonkamer en keuken. De verkoper kon/wilde niet vertellen welke lak gebruikt was. Op dit forum heb ik veel positieve dingen gelezen over Skylt als afwerking van vloeren (en meubels). Is het mogelijk om over de bestaande lak Skylt te gebruiken of kunnen we dan toch beter gaan voor een onbehandelde vloer en deze volledige lakken met Skylt?
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.437
393
Dordrecht
Even een vraag in een oud draadje. Wij willen misschien een gelakte houten vloer kopen voor in de woonkamer en keuken. De verkoper kon/wilde niet vertellen welke lak gebruikt was. Op dit forum heb ik veel positieve dingen gelezen over Skylt als afwerking van vloeren (en meubels). Is het mogelijk om over de bestaande lak Skylt te gebruiken of kunnen we dan toch beter gaan voor een onbehandelde vloer en deze volledige lakken met Skylt?
Als je zeker wilt weten dat het hecht dan onbehandelt.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Nog maar eens een Skylt vraagje: heeft iemand dit al gebruikt op eik fineer (kern van mdf) ? Ik neem aan dat dit geen probleem is maar bon je weet maar nooit ... het enige dat zou kunnen misgaan is denk ik een chemische reactie met de onderliggende mdf, maar ik denk niet dat skylt zo diep doordringt.
ja heb ik, geen probleem
 

casselt

Actieve deelnemer
13 apr 2020
96
58
Omgeving Leeuwarden
Als je zeker wilt weten dat het hecht dan onbehandelt.

Als de bestaande lak net als Skylt op waterbasis is dan moet het volgens mijn schoonvader gewoon kunnen.
Gezien de kosten twijfel ik een beetje of we dan voor onbehandelde planken of al gelakte planken (10eu per m2 goedkoper dan onbehandelde) moeten gaan.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.437
393
Dordrecht
Als de bestaande lak net als Skylt op waterbasis is dan moet het volgens mijn schoonvader gewoon kunnen.
Gezien de kosten twijfel ik een beetje of we dan voor onbehandelde planken of al gelakte planken (10eu per m2 goedkoper dan onbehandelde) moeten gaan.
De bestaande lak is waarschijnlijk een mechanisch aangebrachte lak die uithard door uv en je krijgt eigenlijk nooit te horen wat ze exact gebruiken.
 

mbruijn

Actieve deelnemer
22 jul 2012
80
22
Teteringen
Ik heb ook geregeld Skylt gebruikt en het werkt hout mooi af. Echter heb ik ook eens gehad dat de Skylt geliger werd, toen op advies van de houthandel eens Loba 2K InvisibleProtect AT lak geprobeerd en ik moet zeggen dat ik de natuurlijke look van het hout iets mooier vind dan met Skylt. Verwerking is hetzelfde als met Skylt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.