Zwaluwstaart zaag

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
262
Koekelare
Voor mijn volgende project zou ik voor de eerste keer zwaluwstaarten willen zagen.
Ondertussen heb ik al heel wat filmpjes bekeken en heb ik gemerkt dat er 2 verschillende zagen worden gebruikt, ofwel een "Westerse" of een "Japanse".
Aangezien ik helemaal geen ervaring heb vroeg ik me af waarmee ik best kan starten?

Een Japanse zaag als deze : https://www.smaenemachines.be/handgereedschap/japanse-trekzaag/japanse-trekzaag-dozuki-me/

Of bijvoorbeeld een Veritas als deze : https://www.smaenemachines.be/handgereedschap/handzaag/zwaluwstaart-zaag-veritas-14-tpi/

Ook vroeg ik me af of zaaghulpen als deze echt handig zijn voor beginners : http://www.veritastools.com/Products/Page.aspx?p=171

Alvast bedankt voor jullie feedback
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Het maakt in principe weinig uit..... belangrijk is dat je nauwkeurig je lijnen kan zagen (recht dus).

Zelf heb ik een voorkeur voor Japanse zagen omdat die een hele mooie zaagsnede opleveren en ik het zagen op de trekbeweging wat natuurlijk vindt tov zagen in de duwbeweging. Maar het vereist wel wat oefening. De Veritas zaag houdt ook lekker vast en levert een prima resultaat. Het komt neer op een persoonlijke voorkeur, proberen dus.

Een zaaghulp maakt je resultaat in het begin wat sneller en strakker. Niet slecht om mee te beginnen en gelijk een acceptabel resultaat te hebben. Zonder kost het je wat meer moeite.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.760
146
Rotterdam
Ik gebruik vooral westerse zagen. Waaronder ook de Veritas.
Maar ik heb ook een fijn getande Japanse zaag. Het nadeel daarvan is dat de zichtkant van de zaagsnede onduidelijk wordt door de rafels die bij het zagen ontstaan.
Mijn ervaring is dat je met een westerse zaag meer controle hebt.
Maar het is natuurlijk ook ervaring.
 

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
Bjorn
Zwaluwstaarten worden met een beitel afgewerkt.. de zaag is om het ruwere voorbereidend werk te doen.

Ik gebruik een Bahco kapzaag en de Bahco toffelzaag, maar een Stanley voldoet ook en zijn nog beterkoop . Mischien dat ik me ooit nog een mooie Pax ( of de nog mooiere Lie Nielsen) zal kopen als mijne financieel directeur het toelaat. Want die beestjes zijn duur tot loeiduur en dan moet ik ook nog leren slijpen ook . Nu is het van .. zaagje bot .. een nieuwe halen..

Jos
 
Laatst bewerkt:

Rob van Rotterdam

Actieve deelnemer
16 okt 2010
142
2
(...) Ook vroeg ik me af of zaaghulpen als deze echt handig zijn voor beginners
Met zwaluwstaarthulpstukken heb ik geen ervaring. Ik vind recht en gecontroleerd zagen nog steeds een moeilijke techniek, maar ga ervan uit dat je je deze techniek het beste eigen kunt maken door geen hulpstukken te gebruiken.
Veel en vooral beheerst zagen leidt tot een mooie zaagsnee. Ik probeer zo te zagen dat mijn dun getrokken potloodlijn na het zagen nog voor de helft zichtbaar is. Soms kan de beitel dan zelfs blijven hangen.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Bjorn
Zwaluwstaarten worden met een beitel afgewerkt.. de zaag is om het ruwere voorbereidend werk te doen.

Jos

je kunt inderdaad alles net even te groot zagen en alles op de exacte maat brengen met een beitel.
Voordeel: het enige wat je dan echt moet kunnen is beitelen, en dat is het gemakkelijkst te leren.
Nadeel: vraagt veel tijd en de noodzaak om echt goed te leren zagen ( moeilijker te leren dan beitelen, vind ik) zou kunnen verminderen.

Al bij al is dit leerproces interessanter dan met hulpstukken werken, naar mijn mening. Door een hulpstuk te gebruiken, leert men met dat hulpstuk werken en er resultaten mee halen.. Dat is niet hetzelfde als leren zwaluwstaarten te zagen, dat vraagt meer ontwikkeling van vaardigheden. En die zijn dan universeler te gebruiken. Bijvoorbeeld voor het maken van alle andere houtverbindingen.

De "echte manier " om zwaluwstaarten te maken is de staarten en de nesten juist in te zagen, zonder latere beitelcorrectie is echter nog steeds een slag achter da hand), en de te verwijderen stukken uit te beitelen op de borstlijnen. Hier is natuurlijk wel wat oefening voor vereist maar het is goed haalbaar. Begin vooral te oefenen met een verbinding met een enkele zwaluwstaart voordat je naar de meervoudige gaat.


De Veritas schulpzaag ( langs zagen) die je aanhaalt, heeft niet de gewenste spaanhoek. Deze hoek scheelt zomaar liefst 14° tegenover de Lee Nielsen zwaluwstaartzaag ( schulpzaag). Je kunt er als beginner wel mee werken, maar de slakkegang door de eerder raspende actie ( tov snijdende) gaat gauw vervelen.

Ik denk , na lang gezoek en uit geprobeerd te hebben ( voordeel van in groep te werken) , dat de beste westerse budgetzaag , de Veritas afkortzaag is. Deze heeft wel een traditionele , goede, vertanding. Met de kleine tandjes van de 14 tpi afkortzaag ga je ook het schulpen veel sneller doen zonder een noemenswaardig verschil te hebben in de kwaliteit van de zaagsnede of .

Bij zagen met een grovere vertanding maakt het wel veel uit of je de juiste zaag ( afkort- of schulpzaag ) voor de juiste zaagklus gebruikt.

groeten

Ornament
 

Hubert

Actieve deelnemer
26 jan 2010
331
1
Maria Hoop (L)
Stel je kiest er voor om met de beitel alles secuur bij te werken (wat ik zou doen), dan vervalt volgens mij ook de noodzaak van een dure zaag en kun je inderdaad goed vooruit met een goedkope toffelzaag van de bekende merken. En zoals Jos aangeeft is het betaalbaar om ze te vervangen zodra ze bot zijn. Maar dat laatste hoeft niet: Het is ook best te doen om ze met een dremel of zoiets bij te slijpen.
 

Rene Holbrugge

Nieuw lid
10 feb 2018
17
0
“Ik denk , na lang gezoek en uit geprobeerd te hebben ( voordeel van in groep te werken) , dat de beste westerse budgetzaag , de Veritas afkortzaag is.”

Bedoel je dan de 14tpi Cross Cut zaag van Veritas? Dus niet de 14tpi zwaluwstaart zaag?
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Voor zwaluwstaarten ben je normaal het beste af met een “ripcut” versie.... die zagen beduidend sneller.

Ik geef zelf ook de voorkeur aan een schulpzaag ( ripcut) al is het voor het gemakkelijk naslijpen van de tanden. Maar de Veritas schulpzagen gaan zeer langzaam wegens de spaanhoek van de tanden op 14 graden passief in plaats van op nul of daar in de buurt.

Ik heb zo'n schulpzaag en die ga ik binnenkort eens vertanden om er een werkelijk goede zaag van te maken. Dat is de enige Veritas zaag die ikzelf bezit, maar alle andere Veritas zagen zijn ter mijner beschikking.




“Ik denk , na lang gezoek en uit geprobeerd te hebben ( voordeel van in groep te werken) , dat de beste westerse budgetzaag , de Veritas afkortzaag is.”

Bedoel je dan de 14tpi Cross Cut zaag van Veritas? Dus niet de 14tpi zwaluwstaart zaag?

Ja , ik bedoel de afkortzaag ( = crosscut).
Eigenlijk ben je nog beter af met de Carcass afkortzaag van Veritas. Zelfde vertanding maar een iets grotere zaag: even fijn maar universeler inzetbaar. Je maakt er alle meubelverbindingen mee.

Ik ga ervan uit dat je ook andere verbindingen wil maken en wil beginnen met 1 , eerder goedkope, zaag. Indien iemand een alternatief weet van uit dezelfde prijsklasse dan horen we het hier graag.


Groeten
Ornament

http://www.houtsnijden.eu
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.