Tuinmeubelen uit Robinia

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Is beukenhout geschikt voor gebruik als tuinmeubels? Ik heb hier nog een boel van liggen, en we zijn aan nieuwe tuinmeubels toe. Er komen meubels onder een overkapping te staan en een tafel en bank buiten in weer en wind. Waarschijnlijk word het wel gebeitst om een bepaalde kleur te krijgen.

Wie heeft antwoord?
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Er komen allerhande schimmels in en dan verrot het snel. Het kan ook behoorlijk werken. Maar in een geval heb ik een balkje beuk gevonden in een sloot, dat heeft een heel mooi patina, de buiten laag is alleen een beetje aangestast.
 

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
Is beukenhout geschikt voor gebruik als tuinmeubels? Ik heb hier nog een boel van liggen, en we zijn aan nieuwe tuinmeubels toe. Er komen meubels onder een overkapping te staan en een tafel en bank buiten in weer en wind. Waarschijnlijk word het wel gebeitst om een bepaalde kleur te krijgen.

Wie heeft antwoord?

Beuken rot buiten nog sneller weg dan vuren.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Eikenhout kan wel zwarte vlekken geven op het terras afkomstig van het uitspoelen van het looizuur in het hout.
Maar misschien is robinia nog een betere keuze dan eik (maar zal waarschijnlijk evenzeer vlekken geven).
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Dat wist ik dat het looizuur uit kan spoelen. Maar één set van tafel, bankje en stoelen komt onder een overkapping (dus altijd droog) te staan, en een losse tafel komt op een onoverdekt terras te staan (dus in weer en wind) maar daar komt volgend jaar een glazen overkapping boven.

Maar zou het zo zijn dat als ik het behandel met beits oid. dat het looizuur minder uit gaat spoelen? Ik wil het hout toch op kleur brengen.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Ik heb een Robinia tuinset gemaakt welke deels in de regen staat op antraciet grijze tegels, maar nooit iets gemerkt van uitspoelen van looizuur, terwijl Robinia vergelijkbaar is aan eikenhout. Hout overigens gekocht bij Inlands Hout in Burgum.

Fons
 
Laatst bewerkt:

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Dat is een een goede optie dat robinia. Als ik de fotos in je topic bekijk, dan spreekt mij dat ook wel aan qua kleur. Ik zal het aan mijn vrouw laten zien wat ze er van vind. En Inlands Hout in Burgum is hier nog geen 10 minuten vandaan.

Met wat voor olie heb je het hout eigenlijk behandeld?
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Dat wist ik dat het looizuur uit kan spoelen. Maar één set van tafel, bankje en stoelen komt onder een overkapping (dus altijd droog) te staan, en een losse tafel komt op een onoverdekt terras te staan (dus in weer en wind) maar daar komt volgend jaar een glazen overkapping boven.

Maar zou het zo zijn dat als ik het behandel met beits oid. dat het looizuur minder uit gaat spoelen? Ik wil het hout toch op kleur brengen.

Ik heb een eikenhouten poort gemaakt die volledig behandeld is met vernis, maar toch zijn de stijlen nog flink uitgeloogd.
Maar als ze onder een afdak staan, uit de regen zal dit zeker geen probleem stellen.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Ik heb de bank een keer met tuinhout olie behandeld, maar dat beviel me niet, een deel bleef mooi waar het niet in de zon en direkte regen stond. De rest werd me te vlekkerig... de latere meubels heb ik in verdunde gekookte lijnolie gezet en laat ik nu vergrijzen:rolleyes:

Fons
 

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
541
319
Als beuken zo snel wegrot buiten, hoe zit het dan met een beuken werkbank onder een raam (wat bij mooi weer wel eens open kan gaan?)
 
P

Pel

Guest
Beuken is niet bestand tegen allerlei slechte weersinvloeden, jou werkbank die binnen staat heeft daar m.i. geen last van, door het raam open te zetten is dat de werkbank alleen maar luchten.;)

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Bedankt Fons, hier kan ik wel wat mee. Nu nog de tijd vinden om het te gaan maken, met drukte op het werk, een verbouwing en een baby op komst :rolleyes:
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
20180526_195801.jpg

20180526_195934.jpg

20180526_200208.jpg

20180526_200149.jpg

Het resultaat van de tuintafel met bijpassend bankje. Gekozen voor robinia wat gehaald ik bij Jaap van Leersum in Burgum. Ik ben erg tevreden met het resultaat.
Ik zit alleen nog even met behandelen. Fons, jij gaf aan dat je robinia had behandeld met lijnolie en het nu laat vergrijzen. Is het hout dan ook wel iets bestand tegen vlekken? Vergrijzen willen we ook wel, alleen het is nu vrij besmettelijk voor vlekken met de tafel.

Of zijn er andere opties?
 
P

Pel

Guest
Mooie stevige tafel met een mooi bij passend bankje Jelmer, je zou er gekookte lijnolie op kunnen doen, ik meen dat Fons ook gekookte lijnolie heeft gebruikt. De tafel is dan ook bestand tegen vlekken, ik zou het wel eens per jaar herhalen.

Groet Pel
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Tungolie schijnt nog beter te zijn dan lijnolie? Het "probleem is, dat de tafel dit jaar nog in weer en wind staat en volgend jaar onder een overkapping komt te staan. Tot zolang wil ik de tafel mooi houden en beschermen tegen regen en 2 morsende kinderen :)
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Tuurlijk mag je dat :)

Ik heb ijzeren plaatjes van 4 of 5 mm gebruikt. Eerst aan de poten geschroefd met 5x100 en dmv houtdraadbouten van 8x30 aan de tafel bevestigd.

20180526_145207.jpg

20180526_145458.jpg

Zit als een huis.


Ps. Misschien kan één van de moderators het topictitel aanpassen in Tuinmeubels robiniahout oid?
 
P

Pel

Guest
Tungolie schijnt nog beter te zijn dan lijnolie? Het "probleem is, dat de tafel dit jaar nog in weer en wind staat en volgend jaar onder een overkapping komt te staan. Tot zolang wil ik de tafel mooi houden en beschermen tegen regen en 2 morsende kinderen :)

Je zou voor de tijd voor dat hij onder de overkapping komt te staan, misschien plastic over het blad kunnen spannen?

Groet Pel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.