Vraag over electromotor?

Eric55

Actieve deelnemer
6 dec 2015
456
153
Hattemerbroek - N.O Veluwe
Ik heb uit de oude droogtrommel een motor overgehouden, en wil daar wat mee doen.
Nu zit er een steker aansluiting aan met 3 kleuren die over een aanloopcondensator loopt, en een apart lipje voor een aarde aansluiting?
De motor is 220v, maar welke 2 draden moet ik hebben...?
Tussen het aan te sluiten snoer wil ik dan een schakelaar plaatsen.

motor1.jpg

motor2.jpg
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Ik denk dat de drie draden zijn om hem links dan wel rechts om te laten draaien.
 

Eric55

Actieve deelnemer
6 dec 2015
456
153
Hattemerbroek - N.O Veluwe
Uurtje zitten googlen, en niets duidelijks gevonden wat er bij past....
Ik denk dat ik maar een 3-aderig snoer met steker neem en er een schakelaar tussen zet en aan het andere einde een paar kabelschoentjes, en dan maar experimenteren! ;)
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Vermoedelijk is wit met blauw de ene en wit met rood de andere draairichting.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ik mis de aardaansluiting.
Heb je een ohmmeter Eric? Meet de weerstand tussen elk van de draden en het huis. Meet de weerstand tussen wit-blauw, wit-rood en rood-blauw. Uit de resultaten vallen waarschijnlijk wel enige conclusies te trekken.

Als je gaat experimenteren kun je in serie met elke draad een gloeilamp zetten (heb je misschien toevallig nog?) van zo hoog mogelijk vermogen. Het maakt experimenteren risicoloos voor de motor en voor je zekeringen.

mvg
Klaas
 

Rompertje

Actieve deelnemer
5 jun 2017
27
0
Kon wel eens kloppen, of wisselende snelheden?

over het algemeen is blauw de nul draad in electro termen. ik verwacht dat blauw en wit eeen kant is en blauw en rood een kant.
ook mede omdat rood en wit naast elkaar zitten en blauw apart.
 

Eric55

Actieve deelnemer
6 dec 2015
456
153
Hattemerbroek - N.O Veluwe
Proefopstelling gemaakt en test gelukt... ;)

IMG_20180321_183426172.jpg

IMG_20180321_183445396.jpg

Chevy66 heeft de hoofdprijs?
Blauw/wit is inderdaad linksom en rood/wit is rechtsom
Motortje loopt mooi stil en een juist toerental om er een stationair schuurbandmachientje ervan te maken!
Project wordt nog even uitgedokterd, en gaat binnenkort van start.
Bedankt allen... :eek:
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Wat heb ik gewonnen? Mooi dat het gelukt is. Ik zou wel voor een beetje afscherming zorgen rond de motor.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.