Afbreekbare houtlijm

Stef van Rooijen

Actieve deelnemer
24 okt 2017
43
1
Er is mij gevraagd om twee kleine houten kistjes te maken waarin de as van twee familieleden worden begraven. De opdrachtgever wil geen houten urnen. De kistjes worden begraven op een natuurbegraafplaats. De eisen zijn: onbehandeld massief hout, geen beslag/metalen en een afbreekbare lijm. Even op internet gegoogled maar kom er niet zo makkelijk uit. Wel een Greenworksscore gevonden maar geen houtlijmen die hieraan voldoen. Iemand een tip welke houtlijm ik hiervoor kan gebruiken. Graag wel makkelijk te verkrijgen. Is een spoedklusje. Alvast bedankt voor jullie advies.
 

YM25

Nieuw lid
16 mrt 2018
10
1
is 'beenderlijm' niet gewoon afbreekbaar?

Er is mij gevraagd om twee kleine houten kistjes te maken waarin de as van twee familieleden worden begraven. De opdrachtgever wil geen houten urnen. De kistjes worden begraven op een natuurbegraafplaats. De eisen zijn: onbehandeld massief hout, geen beslag/metalen en een afbreekbare lijm. Even op internet gegoogled maar kom er niet zo makkelijk uit. Wel een Greenworksscore gevonden maar geen houtlijmen die hieraan voldoen. Iemand een tip welke houtlijm ik hiervoor kan gebruiken. Graag wel makkelijk te verkrijgen. Is een spoedklusje. Alvast bedankt voor jullie advies.

zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Beenderlijm
en bijvoorbeeld http://politoeren.com/contents/nl/d28_Beenderlijm.html
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Ik dacht ook aan beenderlijm. Hoe ga je het deksel mooi sluitend krijgen? Zelfs een schuifdeksel heeft wat speling nodig, en kieren lijken me niet gewenst om as in te transporteren.
 

rinus

Actieve deelnemer
13 nov 2011
744
149
Heerde
marinusvannorel.nl
Ik denk ook aan een dierlijke lijm. Om een schuifdeksel dicht te krijgen zou je de schuif iets overmaat kunnen maken. Daarna op de randen slaan met een ijzeren hamer waardoor de schuif dunner wordt. Op YT staat ergens een film waarmee op deze manier zelfs een bouwsel waterdicht wordt gemaakt. Je zou vooraf de schuif nog in de magnetron kunnen doen.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Of gewoon een UF lijm. De hoeveelheid lijm in een (goed gemaakt) houten kist is sowieso verwaarloosbaar. UF lijm (en overigens ook een D2 PVA lijm) zal in een vochtige omgeving uiteindelijk onder invloed van water afbreken tot kleinere moleculen/monomeren, en is dan gewoon afbreekbaar. Ik zou me er dus niet druk om maken. Geen PU of epoxy gebruiken...
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Dacht eigenlijk ook wel dat PVA (witte houtlijm) biologisch afbreekbaar is, aangezien het een simpele molecule is. Bij deze is dit bevestigd door onze chemicus :) Eigenlijk zou je zelfs kunnen vernissen met schellak, aangezien dit ook een natuurproduct is. Maar je zal dat verhaal denk ik niet verkocht krijgen. Ijzeren spijkers zijn misschien ook nog het overwegen waard, aangezien ze toch gewoon wegroesten na verloop van tijd?
 

Stef van Rooijen

Actieve deelnemer
24 okt 2017
43
1
Dank voor jullie reacties. Heb inderdaad een gewone witte houtlijm gebruikt. Ik heb ze gemaakt van essenhout. Dekseltje wordt vergrendeld met een houten duveltje door de zijkant en door de deksel.
2.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.