Ervaring Lurem C260n?

CSK

Actieve deelnemer
30 jan 2013
602
57
Provincie Zeeland
Hallo,

Wie heeft er ervaring met een Lurem C260N Combinatiemachine. Ik overweeg er één aan te schaffen, maar ik twijfel. Ik heb nu een Startrite zaagtafel en een Kimac K26 vlak vandiktebank (3 messen in de as, vlaktafels 160cm totaal).
Ik wil echter graag een freesmachine en een langgatboor en tevens een roltafel op m'n zaag. Deze drie dingen zitten natuurlijk gelijk mooi op de Lurem.
Enkele punten twijfel ik echter over: het verstellen van zaag naar frees of naar vlakbank gaat dmv het verleggen van de v-snaar. Op zich nog niet zo'n punt voor mij. Wat m'n grootste punt van twijfel is, is dat de hoogte- en schuinverstelling van het zaagblad niet dmv handwielen maar gewoon met een hendel. Hoe dit bevalt weet ik niet..

Verder maar twee messen in de schaafrol ipv de drie die ik nu in m'n Kimac heb..

Wie kan me adviseren? :rolleyes:
 

tuoh

Oud hout
Kiezen hé, er zijn altijd pro's en contra's verbonden aan een bepaalde keuze. Wegen de pluspunten voor jou zwaarder dan de minpunten dan is de keus snel gemaakt.

2 of 3 messen maakt op deze machines niet veel uit, de fabrikant heeft hier al op geanticipeerd door de doorvoersnelheid iets te verlagen bij de machine met 2 messen.
Het schaafproces verloopt wat trager maar de schaafkwaliteit is bij beide identiek. Op mijn huidige machine zitten ook maar 2 messen, en ik zie geen verschil in schaafresultaat met een machine met 3 of 4 messen.

Zelf heb ik nooit met de Lurem gewerkt, maar de oude Roblands hadden een identieke zaagverstelling met hendel, het werkt sneller maar het juist van hoogte stellen is iets lastiger, pro's en contra's weet je wel.
Je bent het snel gewoon om zo een manier je zaag te verstellen, dat gaat geen problemen geven.
 

CSK

Actieve deelnemer
30 jan 2013
602
57
Provincie Zeeland
Tuoh,

Bedankt voor je opbeurende antwoord. Ik ga de machine kopen en eens uitproberen voor een project. M'n andere machines doe ik voorlopig niet weg, dus mocht de Lurem bij nader inzien niet voldoen, dan verkoop ik hem weer.
 

CSK

Actieve deelnemer
30 jan 2013
602
57
Provincie Zeeland
De Lurem staat in de schuur :eek::eek:. Zitten mooie hulpstukken bij, zoals een freeskop met een hoop wisselmessen van Leitz en een groeffrees van Leitz.
Tevens nog wat hulpstukken waar ik niet van weet waar ze voor dienen. Iemand een idee?
IMG_1434.jpg
IMG_1435.jpg
IMG_1436.jpg
IMG_1437.jpg
IMG_1438.jpg
IMG_1439.jpg Freeshulpstuk, langgatboor, roltafel.

IMG_1440.jpg
IMG_1441.jpg Waar dit voor dient weet ik niet..
IMG_1442.jpgDeze ook niet..
IMG_1443.jpg aan de onderzijde zit twee keer een zwaluwstaartprofieltje en één keer een platte kant...
IMG_1444.jpg
 

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
Ik heb hem nu ongeveer 9 maanden https://www.woodworking.nl/showthread.php?21711-Te-Koop-Lurem-Jr-Combinatie-machine&highlight=lurem deze machine is het. Ik ben er zeer tevreden mee enige minpunt vind ik dat je de geleider niet onder een hoek kan verstellen maar dat gebruik ik eingelijk toch niet. wat betreft het gebruiken van het hulpstuk: je legt de "punt" van de mal op je afvoerblad en drukt hem tegen de nokjes aan vervolgens draai je je beitelas tegen de nokjes aan en je zet hem vast (althans zo doe ik het) ik vind het een handig hulpstukje werkt lekker snel. Bij mij zijn alleen de nokjes weg gevijld en vervangen door boutjes (geen idee waarom).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.