Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 13

Onderwerp: vermeting na drogen

vermeting na drogen

Beste forumlezers, wie kan me uitleggen wat ze precies bedoelen met vermeting na droging?
    Ik las ergens vermeting na droging + 7%???
    Mvg, Kris

Re: vermeting na drogen

Wat ik geleerd heb is dat hout krimpt wanneer je het droogt, toevallig heb ik daarvan wél het boek bij de hand:
    Het krimpen wordt veroorzaakt door het opdrogen van de sappen die zich in het hout bevinden. Hoe saprijker het hout is, hoe meer het zal krimpen. Daardoor krimpt het spint meer dan het rijp- en kernhout. Het krimpen heeft het meest paats in de richting van de jaarringen, ongeveer half zoveel in de richting van de mergstralen en het minst in de lengterichting (resp. 10%, 5% en 0.1%).
    Materialen voor het meubelmaken en interieurbouw ISBN 978-90-236-0762-5, bladzijde 18.

In Amerika is het gebruikelijk om het natte hout te meten. De welbekende 2x6 is dan ook geen 2 bij 6 inch maar een heel stuk kleiner. Voor de prijs is het natuurlijk wel belangrijk of je betaald voor de maat na het drogen of voor het drogen. Vandaar die vermelding.

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)

Voor een nadere toelichting:

http://mistupid.com/homeimpr/lumber.htm

Vroeger waren de schone maten voor constructies in Amerika iets groter dan in deze tabel. Door hogere eisen aan en beter onderzoek naar de sterkte van het hout kan de schone maat iets kleiner zijn. Dat ben ik met mijn reconstructie van een stuk buitenmuur al tegen gekomen hier in Amerika.

De tabel gaat de mist in, ik zal een link plaatsen.

"Vermeting: Na droging +7%."

zou iemand dan kunnen uitleggen wat hiermee bedoeld wordt wanneer dit op een offerte vermeld wordt?

bedankt!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Seek Bekijk Berichten
    In Amerika is het gebruikelijk om het natte hout te meten. De welbekende 2x6 is dan ook geen 2 bij 6 inch maar een heel stuk kleiner. Voor de prijs is het natuurlijk wel belangrijk of je betaald voor de maat na het drogen of voor het drogen. Vandaar die vermelding.
    Uit ervaring weet ik dat in de VS 2x6 wel degelijk dit formaat is van het geleverde hout. Misschien een verschil van 1/16th maar dat ligt dan aan het dimensioneren niet aan het krimpen.

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1
    Men koopt "nat" hout bv kopmaat 27x150, door het drogen krimpt het hout. Ik denk dat je een soort van toeslag mag betalen maar het beste kan je gewoon even bellen met diegene die de offerte heeft uitgebracht.
    met vriendelijke groet,
    rick
    http://thewoodworkersattic.blogspot.com/

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door berke Bekijk Berichten
    Beste forumlezers, wie kan me uitleggen wat ze precies bedoelen met vermeting na droging?
    Hout wordt op de volgende 3 momenten gemeten, afhankelijk van in welke fase van het proces de (ver)koop plaats vind
    - Vermeting van vers bekantrecht hout. Dus zeg maar vlak na het kappen
    - Vermeting voor het drogen (na opslag en vervoer naar drogerij)
    - Vermeting ná het drogen. Dit is dus het eindproduct wat gemeten wordt nadat het tijdens het drogen nog is gekrompen

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rickkoorman Bekijk Berichten
    Men koopt "nat" hout bv kopmaat 27x150, door het drogen krimpt het hout. Ik denk dat je een soort van toeslag mag betalen maar het beste kan je gewoon even bellen met diegene die de offerte heeft uitgebracht.
    Ja inderdaad, heb even nagevraagd, 7% bij de afmetingen en wat daar uitkomt moet je afrekenen.

Bedankt voor reacties en antwoorden!

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2011
    Ben je zeker dat die 7% niet betrekking heeft tot het vochtgehalte? Het is toevallig ongeveer vanaf 7% en lager dat het hout praktisch niet meer krimpt, en dat het zijn finaal volume bereikt.
    Je moet daar in ieder geval bij opletten, niet alle handelaars rekenen op dezelfde manier. had eens 1 kuub 42mm dik beuk besteld, wat ik kreeg was 0.7 kuub 36mm dik geschuurd. De uitleg was "het was 1 kuub voordat het geschuurd was" Dat stond dus nergens uitgelegd dat het geschuurd zou zijn, en vooral niet dat het in werkelijkheid 36mm dik was, waar ik niets mee kon want ik moest minimaal 38mm afgewerkt hebben.
    ik heb nu een "eerlijkere" handelaar gevonden die de meting droog doet, en die de onbruikbare delen van elk plateau aftelt.

Forum Rechten