Welke houtsoort kiezen voor terras?

Gerda

Nieuw lid
12 jul 2017
10
0
Ik wil een mooi terras maken van hardhouten planken. Ik wil een strak terras van een stabiele houtsoort gemaakt met weinig werking, die niet snel glad wordt en duurzaam is. Ik twijfel nog of ik met b-fix clips wil of met schroef. Het duizelt met aan houtsoorten: Bankirai (meest bekend), Ipe (iemand ervaring mee?), Padoek (top off the bill maar duur), Garapa (prijs-kwaliteit goed dacht ik... ?), Keruing (lijkt me niet best), Massaranduba (te donker?). Wie heeft ervaring? Wie adviseert wat en waarom?
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.620
686
Antwerpen
Dat hangt ervan af waar je terras ligt denk ik

Ons terras ligt bijna de hele dag in de schaduw van het huis en de Bankirai die we hadden liggen werd spiegelglad. We hebben vanalles geprobeerd maar niks hielp tegen het mos.
Dus nu hebben we composiet planken liggen en veel minder problemen en je ziet het verschil niet echt met hout
 

tuoh

Oud hout
Er zijn verschillende houtsoorten geschikt voor terrassen, maar de ene is beter dan de andere.

Bankirai kent iedereen wel, maar het is in feite een kl... houtsoort, omdat het eigenlijk geen houtsoort meer is. Bankirai is een verzamelnaam geworden voor een mengelmoes van diverse Shorea soorten, je weet nooit wat je nu echt in handen gestopt krijgt. Het kan gaan van Lauan tot iets dat vergelijkbaar is met witte Meranti. De duurzaamheidsklasse schommels dan ook tussen II en IV. En werken, en scheuren, en kromtrekken, etc... Gewoon rotzooi geworden tegenwoordig.

Zelf vind ik Ipé voor terrassen DE perfecte houtsoort, werkt nauwelijks en oogt mooi. Zou de planken wel plaatsen met clips, geeft een veel rustiger beeld. Het is geen houtsoort om met handgereedschap te gaan bewerken, een baksteen laat zich beter schaven met de handschaaf. Maar als halffabricaat (planken en gevelbekleding) is het fantastisch spul, mooi glad geschaafd en correct van afmetingen en passing. Het hout voelt glad geschaafd ook heel prettig aan.

Heb het hout twee jaar geleden ook gebruikt voor de intimmering van de stuurkuip bij een grote motorvlet, nat of droog, koud of warm, het hout geeft geen krimp.
 

Mare

Nieuw lid
16 mrt 2018
1
0
Assen
Dat hangt ervan af waar je terras ligt denk ik

Ons terras ligt bijna de hele dag in de schaduw van het huis en de Bankirai die we hadden liggen werd spiegelglad. We hebben vanalles geprobeerd maar niks hielp tegen het mos.
Dus nu hebben we composiet planken liggen en veel minder problemen en je ziet het verschil niet echt met hout

Mij werd laatst verteld dat de glad geschaafde zijde van de plank minder snel glad wordt. Wellicht was dat ook nog een goeie tip geweest!
 

olivier_a

Actieve deelnemer
20 jun 2017
166
58
Brussel
Een aanrader wat mij betreft is Cumaru. Duurzaamheidsklasse 1, bijna even hard als Ipé, vergrijst mooi, budgetvriendelijk (ik betaalde 5.82 EUR / lm).
Het is iets minder stabiel, maar na 2 jaar enkel 2 planken die wat krom staan op 70 m2. Onzichtbaar bevestigd met B-fix clips.

Padoek is ook prachtig, maar zeer prijzig.

En inderdaad: planken zonder groeven zijn minder glad, en vooral veel mooier vind ik.
 

MaVa

Actieve deelnemer
3 mrt 2016
164
4
diksmuide
Ikzelf heb gekozen voor padoek. Prijs was vergelijkbaar met Ipe. De bevestiging werd gedaan door middel van speciale terrasschroeven van Spax (kleine kop - nagenoeg onzichtbaar). Dit werd gelegd op een brug boven een vijver. De Bankirai die hierop lag rotte weg in ongeveer 10j.
 

Gerda

Nieuw lid
12 jul 2017
10
0
Een aanrader wat mij betreft is Cumaru. Duurzaamheidsklasse 1, bijna even hard als Ipé, vergrijst mooi, budgetvriendelijk (ik betaalde 5.82 EUR / lm).
Het is iets minder stabiel, maar na 2 jaar enkel 2 planken die wat krom staan op 70 m2. Onzichtbaar bevestigd met B-fix clips.

Padoek is ook prachtig, maar zeer prijzig.

En inderdaad: planken zonder groeven zijn minder glad, en vooral veel mooier vind ik.

Dank voor alle boeiende reacties so far. Ipé rondom glad geschaafd met schroef gaat het worden denk ik of misschien Garapa B-fix clips, daar twijfel ik nog tussen.
 

olivier_a

Actieve deelnemer
20 jun 2017
166
58
Brussel
Als je vergelijkt, hou ook rekening met de meerkost van het B-fix systeem. Ik betaalde 726 EUR voor 10 dozen van 100 clips.
Daarentegen is het sneller werken omdat je de schroefgaten niet hoeft voor te boren.
 

Belgje

Actieve deelnemer
8 jul 2016
225
69
Thermowood!
Europees hout dat verhard is, ecologischer en een stuk goedkoper. Ligt hier al 3 jaar en content van.
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
545
154
Zutphen
Speelt ontbossing van tropisch regenwouden nog mee? In dat geval gaan voor de suggestie thermowood of robinia. Het laatste wordt mooi grijs identiteit onbehandeld.
 

Tomtesteron

Actieve deelnemer
27 mei 2014
326
1
Ik heb nu bijna 2 jaar 2 terrassen thuis aangelegd in ipe, zeer tevreden over. Ligt langs het zwembad en met blote (natte) voeten geen problemen met splinters of gladheid. Het hout wordt zilvergrijs.
15220874758495054560844709051713.jpg
Ik moet de terrassen nu na de winter wel eens proper maken.
 

olivier_a

Actieve deelnemer
20 jun 2017
166
58
Brussel
Indien bosbeheer op verantwoorde wijze gebeurd in Afrikaanse of Zuid-Amerikaanse landen, is dit in principe niet nefast voor de tropische regenwouden.
Althans daar ga ik vanuit als ik FSC gelabeld hout koop. Of dit in de praktijk ook zo is?

Robinia heb ik ook overwogen, maar dat is nogal gevoelig aan kromtrekken, dus een strak rechtlijnig resultaat met lange planken wordt moeilijk.

Thermowood is verduurzaamd, maar is het ook mechanisch evenwaardig? Splinters, vrouwen met naaldhakken, … het blijft tenslotte vuren / grenen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.