Amerikaans eiken salon tafel. Hulp bij lijm en afwerking

Martijnsmit34@hotmail.com

Actieve deelnemer
11 mrt 2017
41
0
Winsum (gn)
Hallo allen,

Ik ben bezig met een Amerikaans eiken salontafel.
Alles (poten en onderlatten) word gezaagd uit 1 schaaldeel 6,5 cm dik.

Nu heb ik gelezen dat Amerikaans rood eiken matig lijmt.

Vragen:
wat is een goede kwaliteit houtlijm? Merk/type
Ik ben er nog niet uit over de afwerking. Wat is handig voor een salontafel in een levendig huis met kinderen?

Gr Martijn
 

Bijlagen

  • 20180309_221944.jpg
    20180309_221944.jpg
    67,1 KB · Weergaven: 208
  • 20180307_142059.jpg
    20180307_142059.jpg
    55,9 KB · Weergaven: 208

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Van de lijm heb ik geen verstand, maar voor de afwerking zou ik in dat geval lak kiezen, omdat Amerikaans rood eiken grote poriën heeft, waar evt. lekkage anders diep in kan trekken. Lekker dicht lakken dus.

Mogelijk is dat ook de oorzaak van het 'matig lijmen' - dat de lijm in de poriën trekt. In dat geval is een dikkere lijm wellicht een idee. Of kijken hoe je je onderstel zo in elkaar kan zetten, dat je weinig of zelfs geen lijm nodig hebt.

Als je in het onderstel wiggen gebruikt, dan moet het volgens mij zelfs zonder kunnen.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Ik weet niet waar je gelezen hebt dat het moeilijk lijmt... maar het lijmt prima met een standaard houtlijm, gebruik gewoon een goede witte/gele pvac houtlijm zoals Titebond II of iets dergelijks. Alleen opletten voor vlekken door zure lijm of contact met metaal zoals je lijmklemmen. Hier iets van Frencken over lijm en eiken: http://www.frencken1901.nl/wp-conte...cht_Frencken_Voorkom_smetvlekken_op_eiken.pdf

Afwerken zou ik doen met iets als Osmo. Makkelijk bij te werken als er toch eens een beschadiging aan je blad is opgetreden. Maar het hangt er natuurlijk vanaf welke uitstraling je zoekt.

En het is wel een erg dosse gezaagd deel, neem aan dat je rekening gaat houden met de werking van het blad?
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.