welk soort hout is dit??

Bartvdl

Actieve deelnemer
20 jun 2015
339
178
's-Hertogenbosch
Uit een restjesbox uit de mailing van masave een tijd geleden kwam dit stuk hout.
Heeft iemand een idee wat het is?
Het is erg hard en het kopshout nagenoeg zwart.
20180315_133546_1521117696027_resized.jpg
20180315_133605_1521117695101_resized.jpg
20180315_133614_1521117694044_resized.jpg
alvast dank!

groeten,
Bart
 

Jensioo

Actieve deelnemer
1 mei 2015
76
2
kan het toevallig geen wenge zijn? verder geen verstand van maar ik heb toevallig daar wat balken van liggen en het lijkt er wel op.
 

Bartvdl

Actieve deelnemer
20 jun 2015
339
178
's-Hertogenbosch
Bedankt voor de reacties!
Wenge heb ik hier ook een aantal stukken van liggen, de structuur daarvan is toch wel wat anders.
van Curacao de negro kan ik zo geen afbeeldingen vinden, alleen burls.

Ik meen eens een sieradenkastje gezien te hebben op het forum van coromandel, daar heb ik ook nog even aan gedacht.
Alleen is dat best kostbaar, dus gok dat dat niet zomaar in zon doos beland:p.
 

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
"Curacao de negro" is een niet zo gebruikelijke handelsnaam voor "Melanoxylon brauna" veel gangbaarder is de handelsnaam "Gombeira" hiervoor.
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Het zou ook een pallisander kunnen zijn
Wat is het soortelijk gewicht ?
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Het zou ook Tineo (Indische Appel = Weinmannia trichosperma) kunnen zijn. Rick heeft daar een paar jaar geleden een behoorlijke hoeveelheid van gehad. Ik heb nog ea liggen en dat lijkt er erg op.
Heel mooi hout om te draaien. Levert prachtige penblanks op.
 

hightree

Actieve deelnemer
29 sep 2017
62
22
Dordrecht
kleine correctie: curacao de negro moet eigenlijk zijn "coração de negro" de braziliaanse (portugese) benaming wat in nederlands negerhart betekend. Curacao is een eiland wat niets met dit houtsoort te maken heeft. Wil niet betweterig overkomen, hecht alleen belang aan juiste benaming van houtsoorten ;) (Gombeira is idd de andere benaming).
 

hightree

Actieve deelnemer
29 sep 2017
62
22
Dordrecht
"Curacao de negro" is een niet zo gebruikelijke handelsnaam voor "Melanoxylon brauna" veel gangbaarder is de handelsnaam "Gombeira" hiervoor.
Wat je zegt klopt niet. Coração de negro ofwel Gombeira heet Swartzia panacoco in het latijns.
Melanoxylum brauna zoals je het correct schrijft is een heel ander type boom, dit noemen ze in Brazilië ookwel "Braúna". Dit is ook heel donker van kleur, erg hard en zwaar. Jammer dat zoveel houtsoorten verwisseld worden. Braúna is in Brazilië een beschermde boom en wordt op internet soms verward met quebracho wat niet klopt en die ook een heel andere kleur heeft.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
6 jaar voor een correctie. Houtsoorten herkennen vanaf een foto is een leuke hobby maar geen wetenschap.
Het blijft soms een beetje gokken.
 

hightree

Actieve deelnemer
29 sep 2017
62
22
Dordrecht
6 jaar voor een correctie. Houtsoorten herkennen vanaf een foto is een leuke hobby maar geen wetenschap.
Het blijft soms een beetje gokken.
Misschien kan het zijn dat iemand zoals ik na een kleine 6 jaar wat meer heb opgestoken van hout, en inmiddels met Braúna heb gewerkt? Ik snap best dat het verkeerd schrijven van een naam muggenziften kan zijn, maar een houtsoort benoemen en dit direct linken aan een totaal ander houtsoort wat niet klopt vind ik raar. En ja...dit heeft dan niks te maken met een houtsoort herkennen van een foto. Je zal altijd verschillende mensen diverse houtsoorten horen noemen, totdat iemand het raad, allemaal prima.
 
  • Leuk
Waarderingen: jelmer

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Verkeerd schrijven van een naam is geen muggenziften, dat doe ik ook als er een verkeerde naam voor gereedschap gebruikt word. Of bij Engelse termen. Mijn opmerking is meer een feitelijke vaststelling dat het om een oude post gaat. Verder weet ik van veel dingen weinig en van gereedschap wat meer. Ik vind het heel knap als mensen bijzondere houtsoorten zo kunnen herkennen of de juiste namen weten, dus een (y)voor jouw.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.