advies om dikke takken in schijven zagen

MatthijsG

Actieve deelnemer
24 sep 2017
203
6
Buiten hebben we een paar dikke takken liggen. De hoogte is rond de 10 centimeter. Vrouwlief heeft een project bedacht waarbij ze schijven van deze stam nodig heeft. De schijven hoeven niet exact hetzelfde te zijn.

1/ moet ik eerst de stam laten drogen en zo ja, hoe lang of kan ik gelijk zagen en dan drogen?

2/ hoe kan ik een dikke tak het beste zagen? Heb al gekeken naar een lintzaag, maar binnen het budget wat ik heb is de doorvoerhoogte vaak onder de 10 centimeter. Is een dikke tak zagen met een zaagtafel of radiaalzaag aan te bevelen of toch liever naar iemand met een goede lintzaag?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
P

Pel

Guest
Wat had je er van gedacht om het gewoon met de handzaag te doen, ik neem aan dat je er geen 1000 hoeft te zagen?

Groet Pel.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Als je tijd hebt, zou ik de tak toch eerst laten drogen. Als je direct in schijfjes zaagt, gaan ze wellicht allemaal scheuren. Kopse kanten insmeren met verdunde houtlijm helpt om de uiteinden te beschermen. Voor het zagen zou ik gewoon een handzaag gebruiken. Is goed te doen beneden de 100 stuks.
 

HBhout

Actieve deelnemer
17 aug 2015
268
0
capelle
Ik zou geen lintzaag doen. Bij een lintzaag moet het hout goed vlak liggen omdat de zaagrichting naar beneden is en de krachten dus ook omlaag gericht zijn. Bij een tak is dit lastig te regelen omdat die nooit vlak ligt.
Ik ben hier zelf al een keer de mist mee in gegaan wat maar net goed ging. Mijn stuk hout lag ergens anders en het lint was helemaal naar de kl*tte:mad:

Met de handzaag kan het ook prima. Voor een schijfje van 10cm doosnede ben je er met 40sec echt wel doorheen:)
 
Een tak zagen met de lintzaag is heel goed te doen.
Maar je moet er wel voorzorgen dat het zaaglint de tak in de zaag trekt.
Met behulp van een lijmklem is dat te voorkomen.
Klem de lijmtang aan de tak zodanig dat de arm van de lijmtang op het blad van de lintzaag rust.
Dortrekken van de tak is dan niet meer mogelijk.

M.vr.gr. Jan
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Is het een tijdelijk project (even wat schijven als decoratie in de voortuin, met de zomer komt er weer wat nieuws) of iets permanents binnen? Dat maakt voor het drogen wel wat uit!

Drogen als tak kan, bij een dikte van 10 cm, zo maar een jaartje of nog langer duren, afhankelijk van de houtsoort.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ligt ook aan de houtsoort
Gouden regen heb ik ook wel nat verzaagd in wat plakjes en dat ding erg goed
 

Kappie

Actieve deelnemer
1 jun 2015
113
1
Assen
Ik heb van kersen hout (uit onze tuin, 3 jaar gedroogd) met de afkortzaag 20 onderzetters gezaagd, o10cm 5mm dik. Ging prima!
 

MatthijsG

Actieve deelnemer
24 sep 2017
203
6
Tnx voor alle antwoorden.

Het is voor binnen, decoratief. Denk dat het inderdaad de handzaag wordt. Was een mooie smoes geweest om een lintzaag te kopen ;-) maar toch maar niet.
 
P

Pel

Guest
@Matthijs, als je een lintzaag wil kopen, koop dan ook een goede lintzaag, want aan een lintzaag met een doorvoer hoogte van ± 10 cm daar heb je niets aan. daarbij komt dat je met een decoupeerzaag ook een heel eind komt als het op bochtenwerk aan komt.

Groet Pel.
 

bert1991

Actieve deelnemer
13 okt 2009
372
7
West Vlaanderen
Tnx voor alle antwoorden.

Het is voor binnen, decoratief. Denk dat het inderdaad de handzaag wordt. Was een mooie smoes geweest om een lintzaag te kopen ;-) maar toch maar niet.

Ik weet niet welke streek je woont maar volgens mij zijn hier collegas genoeg die dit voor jou willen zagen op de lintzaag.
Zo heb ik vorig jaar ook een lid kunnen helpen om een 80 tal schijfjes te zagen die als onderzetter dienden voor op een trouw.

Achteraf bleek mijn broer op die trouw te zijn geweest , kleine wereld :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.