Tweedehands markt stationaire machines

Fga

Actieve deelnemer
16 jan 2018
47
1
Al een tijdje schuim ik het internet (en dit forum) af op zoek naar alle informatie die ik kan vinden voor de aankoop van een paneelzaag en vlak- & vandiktebank (met een bijhorende stofafzuiging, en mag 400V zijn). Het maximale budget dat ik hier voor ogen heb is iets van een 5000€. Met dit budget kom ik er niet toe de machines die me het meest aanspreken aan te kopen, namelijk Hammer A 31 (liefst nog met silent as) & K3. Machines (nieuwe) in het iets goedkopere segment leveren op allerhande fora nogal erg wisselvallige reviews op, wat me een beetje tegenhoud voor deze goedkopere te kiezen.

Blijft dan nog open als optie: tweede hands!

Nu ik al enkele weken tweede hands (2dehands, marktplaats) websites in het oog houd, merk ik dat hier maar zelden Hammer oid passeert.

Daarom de vraag: waar kan ik allemaal terecht voor kwalitatieve tweedehands machines, liefst nog van een professionele verkoper zodat de btw gerecupereerd kan worden.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
De oudere combinatiemachines kom je wel vaker tegen, maar zelfs die zijn meestal verkocht sneller dan dat je een mail kan uittypen.. Zo wisselde deze week nog een al wat oudere Felder combinatie van eigenaar, met een 41cm brede vlak/vandikte, die voor 1800€ werd aangeboden... Het is echt een kwestie van zoveel mogelijk alle tweedehands sites in de gaten te houden.

Vanwaar ben je precies? Als de afstand (en de taal) geen probleem is, zou ik zeker ook in Duitsland kijken. Daar kom je dergelijke machines véél frequenter tegen.
 

Fga

Actieve deelnemer
16 jan 2018
47
1
Gezien ik over voldoen ruimte beschik zou ik toch liefst opteren voor aparte machines in de plaats van een combinatiemachine. Vooral voor de oudere machines hoor ik vaak dat de omsteltijd al snel oploopt en tegen steekt.

Zelf ben ik van Sint-Niklaas (België) en ben de duitse taal helaas niet echt machtig. Al zeker niet om technische zaken zoals machines te bespreken.. Komt er dus op aan het internet véél af te zoeken, en op het juiste moment wat geluk te hebben om iets tegen te komen :)
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
Bij marktplaats kan je aangeven waar je naar op zoekt bent als er dan iets komt krijg je automatische een mailtje
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Als je (voorlopig) tevreden bent met een K3 zonder comfort pakket, is het misschien de moeite waard om volgende vrij-zat-zon bij Tema langs te gaan tijdens hun opendeurdagen. Standaardprijs voor een K3 winner is ±3500€. Mits korting schiet er nog wel genoeg over voor een tweedehands A3-31 bijvoorbeeld. Die laatste zijn tweedehands nòg zeldzamer met silent-power as, helaas.
 

Fga

Actieve deelnemer
16 jan 2018
47
1
Als je (voorlopig) tevreden bent met een K3 zonder comfort pakket, is het misschien de moeite waard om volgende vrij-zat-zon bij Tema langs te gaan tijdens hun opendeurdagen. Standaardprijs voor een K3 winner is ±3500€. Mits korting schiet er nog wel genoeg over voor een tweedehands A3-31 bijvoorbeeld. Die laatste zijn tweedehands nòg zeldzamer met silent-power as, helaas.

De opendeurdagen van Tema stonden inderdaad al aangegeven in mijn agenda! Wat ik me echter afvraag: wat is juist het verschil tussen de K3 Winner en Basic? zijn deze beiden later nog 'up te graden' met het comfort pakket en tegen welke (richt)prijs is dit juist?
 
Laatst bewerkt:

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
De roltafel is 40 cm korter, alles is een maatje kleiner, de schulpgeleider is een basic model ipv de zware gietijzeren uitvoering, etc.. Ik betwijfel of het comforpakket op de Basic te monteren valt, maar bij Tema willen ze je de info telefonisch wel altijd doorgeven.

De prijzen van het comfortpakket kan je hier optellen:

http://fms.felder-group.com/Kataloge/Hammer 2017/HA_Gesamtkatalog_2017_NL_DUT/#98

Dus de montageset, oplegtafel,...

Al moet je dan wel de zaag aankopen met de 2000mm roltafel volgens mij.
 
Laatst bewerkt:

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Tweede hands kopen is vooral een kwestie van geduld hebben.
Op veilingsites komt ook genoeg voorbij, alleen vergeet daar de bijkomende kosten niet, veilingkosten en btw.
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Ik heb wel het idee dat er in Nederland meer aanbod is van hammer en felder machines op tweedehands sites. Ik heb mijn hammer ook bij onze noorderburen gekocht. Een rit van drie uur enkel maar die hoef je maar één keer te doen. Nog steeds geen spijt van dus. Ik heb mijn machine trouwens ook gekocht van een particulier en perfect kunnen inbrengen in mijn zaak.
 

tuoh

Oud hout
Voor aparte machines hoef je niet noodzakelijk een Hammer of Felder te scoren, al zeker niet als je de ruimte hebt om wat grotere machines kwijt te kunnen.

Alle professionele merken komen dan binnen bereik, de keuze is veel groter, de prijssetting meestal wat vriendelijker en ze klaren elke klus met gemak.
Bijna alle leveranciers van houtbewerkingsmachines hebben een groot aanbod van 2ehandse machines, al dan niet met een (beperkte) garantie erop, kijk op hun site.

Merken als SCM, Utis, Hofmann, Panhans, C. Philips, Vertongen, Cambon, etc. Keuze zat.
 

Fga

Actieve deelnemer
16 jan 2018
47
1
Bedankt voor jullie input alvast, hier kan ik zeker al mee verder!

De reden dat ik initieel naar nieuwe machines op zoek ging, was het argument van geluidsreductie. Hoe verhoudt het geluidsniveau zich van nieuwe machines tov 'oudere'? Gezien ik mijn werkactiviteiten vooral buiten de werkuren doe ('s avonds, in de weekends) wil ik de buurt namelijk ook niet te veel van last zijn.
 

RayVa

Nieuw lid
26 dec 2012
18
0
Steenbergen NB
In april, 12,13 en 14, is er een “opendeurdag” bij felder Nederland. Daar gaan zeker machines ingeruild worden. Dus misschien moet je kort daarna eens met hen bellen. Ik ga zelf ook kijken, als ze echt goede aanbiedingen doen, misschien ruil ik mijn
Hammer set (AF14, B3 WINNER COMFORT) ook wel in.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Nieuwe machines maken nog steeds net zo veel lawaai. Een schaafmachine met spiraalas is misschien wat stiller, maar de afzuiger gaat net zo goed nog aan. Het proces van snijden van hout blijft machinaal altijd herrie maken.

Geluidsreductie voor de buurt moet je zoeken in het isoleren/absorberen van de ruimte, niet in stillere machines.
Hang een verlaagd plafond op van bijvoorbeeld rockfon: http://www.rockfon.nl/prestatie/ako...stiek+in+een+ruimte+te+bepalen/geluidisolatie

en maak je deuren en ramen goed kierdicht. Isoleren doe om het geluid niet naar andere ruimtes te laten verplaatsen, absorberen doe je om de geluidsdruk in de ruimte zelf te dempen. Meestal pas je een combinatie toe, zodat het voor zowel de mensen in de ruimte als daarbuiten verbeterd.

Het is overigens ingewikkelde materie waar je echt even in moet duiken, maar dat gaat meer resultaat geven als een nieuwe machine, daar is de winst marginaal.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.