deuvel gat te groot

DeCrow

Actieve deelnemer
19 okt 2017
173
0
Duffel, België
Heren,

Ik had gisterenavond even een minder moment.
Bij het boren van een 10mm gat voor het plaatsen van een deuvel had ik de boormachine even niet onder controle en is m'n gat nu wat te groot. Ik kan de deuvel nergens anders plaatsen. Nu vroeg ik me af hoe ik dit best oplos:
(1) deuvel erin zoals het gat nu is, maar opvullen met een mengsel van bvb. houtzaagsel en lijm om toch wat extra stevigheid te hebben
(2) gat eerst opvullen met - wat eigenlijk ? - en opnieuw boren ?
(3) andere oplossingen ?

Alvast bedankt,
Mvg,
Wim
 

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
Heren,

Ik had gisterenavond even een minder moment.
Bij het boren van een 10mm gat voor het plaatsen van een deuvel had ik de boormachine even niet onder controle en is m'n gat nu wat te groot. Ik kan de deuvel nergens anders plaatsen. Nu vroeg ik me af hoe ik dit best oplos:
(1) deuvel erin zoals het gat nu is, maar opvullen met een mengsel van bvb. houtzaagsel en lijm om toch wat extra stevigheid te hebben
(2) gat eerst opvullen met - wat eigenlijk ? - en opnieuw boren ?
(3) andere oplossingen ?

Alvast bedankt,
Mvg,
Wim

Wat dacht je van zelf een passende deuvel te maken?
 

Rob van Rotterdam

Actieve deelnemer
16 okt 2010
142
2
(...) had ik de boormachine even niet onder controle...
Dat betekent dat het gat conisch is geworden. Niet 'mooi' conisch, maar ongecontroleerd conisch. Mij lijkt dat het maken van een goed passende deuvel dan nog niet zo simpel is. Mijn voorstel zou zijn de oorspronkelijke deuvel te gebruiken in combinatie met een mengsel van zaagsel en lijm.
Wat ik overigens mis in de info is hoe sterk het geheel belast wordt, want dat maakt natuurlijk wel uit.
 

Luinge

Actieve deelnemer
24 mei 2016
185
10
Ik zou dan constructie lijm gebruiken

EDIT Zie dat WoodMax ook een beetje vullend is. Ook een mooie oplossing denk ik. Ken het product niet.
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Kan je het tegenoverliggende deel wel netjes & haaks uitboren, daar de deuvel inzetten (niet verlijmen!), en dan voor optie 1 gaan, met wat krantenpapier tussen de delen zodat ze niet aan elkaar plakken? Dan moet je zelf heel netjes uitlijnen, maar dan zit je deuvel in ieder geval haaks in het gat gelijmd, en kan je voorlopig nog in- en uitelkaar halen.
 

Danny1984

Post veel
16 mei 2017
781
74
Leeuwarden
Ik heb ooit een filmpje gezien van dat iemand eerst lijm in het gat deed, deuvel erin, en rond saté stokjes met extra lijm erin drukte.
Toen het droog was zaagde hij het uitstekende satestokje uit en klaar is Kees.

Of het echt werkt? Geen idee.

Veel succes nog.

Gr Danny
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Het gat eerst recht boren met een groter boor, en een grotere deuvel gebruiken, deuvels kun je overal van maken, ik neem aan dat je hout in je werkplaats hebt liggen, dan kun je daarvan ook deuvels maken.

Groet Pel.

Deuvelplaat.jpg
Een 4 x 4 cm balkje een 45° gleuf in zagen een eind stop erin lijmen en je kunt prachtige deuvels maken.
SDC12130.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeCrow

Actieve deelnemer
19 okt 2017
173
0
Duffel, België
Veel manieren gezien hier om m'n issue op te lossen, uiteindelijk heb ik het opgelost met zagemeel en constructielijm ! Lijkt me prima vast te zitten nu ;)

Bedankt aan allen !
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.