Taxus takjes

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Maar of kaarsvet bij smelten au bain marie heet genoeg (en dun genoeg) wordt om echt in het hout te trekken (en niet een los brokkelig laagje er bovenop te vormen) betwijfel ik dan weer. Of je moet ipv water een andere vloeistof gebruiken in je au bain marie opstelling, die tegelijkertijd niet brandbaar is maar wel 200 graden wordt of zo. Lastig.
 

mrRuben

Actieve deelnemer
21 okt 2017
397
87
Belgie
Het is mss wat laat, maar let ook op dat taxus giftig is. Dus buiten bereik van dieren en kinderen laten drogen zou ik zeggen. Ben er ook niet zeker van of het wel een goed idee is om dat te verwarmen, hooewel met het kaarsvet dat wel zal meevallen.
Om een idee te geven hoe giftig het is, chemotherapie voor kanker patienten word/werd gemaakt op basis van taxus.
 
Beide kloppen. Taxus bevat een heleboel "leuke"stofjes. Een daarvan is taxine. Taxine is het stofje dat de plant giftig maakt. Denk er ook aan dat dit een van de weinige plantensoorten is waarbij de toxische werking niet afneem nadat de boom gekapt is!. Uiteraard is de kans op vergiftiging minimaal als je er normaal mee opgaat (stofmasker op en de krullen niet opeten he...)
Een tweede stofje is baccatine, en dit is het goede stofje dat werkt als cytostatica (chemo) na verwerking. Ik ben nog even aan het uitzoeken of het loont om de krullen te bewaren om er de baccatine uit te halen. Mogelijk zit daar ook een groot deel in?
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Zover mij bekend is het hout niet giftiger als vele andere houtsoorten.
Giftig is de pit van de bessen. Houtstof is nooit gezond.
De stof voor de chemo wordt gewonnen uit scheuten van de taxushagen volgens mij.
 

Zéniël

Actieve deelnemer
30 sep 2016
94
4
brussels
Taxus is zeer giftig! Zeker het snoeisel. Hou het altijd uit de buurt van jonge kinederen en dieren. Heb onlangs nog van iemand vernomen waar de nieuwe puppy op jong taxus snoeisel had zitten kauwen. Resultaat was natuurlijk dramatisch.
Heb ooit ergens gelezen dat de druiden er drinkbekers uit vervaardigden en er dan drank in serveerden en aan bepaalde genodigden een "drankje " aanboden, met als gevolg...................
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.