Taxus takjes

Geck0

Actieve deelnemer
Hehe,. komt opeens een collega langs wat kleine taxus takken brengen, Erg blij mee!
Ze zijn beetje rond de 8-10 cm doorsnee vers gezaagd.
Kan hier best wat leuke kleine draaiwerkjes maken ., vogeltje of paddestoeltje

Maar wordt altijd beetje nerveus van vers hout als het om het bewaren gaat.
Zal ik dit gewoon onder afdak leggen en zo snel mogelijk wat ervan draaien?



ff paar foto's

IMG_2842.jpg
IMG_2844.jpg
IMG_2843.jpg
 
ik ben op dit moment bezig om ongeveer 2-2,5 kuub taxus klaar te maken voor opslag. Aangezien het nogal koud was de afgelopen dagen een gaskanon in e werkplaats gezet om het wat warmer te krijgen. Ook maar even de stoute schoenen aangetrokken en ene blok taxus een dagje voor die brandende haard gezet, en wat bleek! Geen enkel barstje te zien en het hout droogde heel goed! (Was wel een gehalveerd stuk stam he).

Aangezien ik niet heel erg veel draai en het hout toch soms erg lang ligt smeer ik de kopse kanten wel in met lijm. Op dit moment gebruik ik onverdunde parketlijm als experiment. Het is wellicht wat duurder dan houtlijm maar als het een beter effect heeft is dat voor mij geen probleem.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik denk dat het voordeel van verdunnen is dat het er beter intrekt
Tegenwoordig gebruik ik veel vaker Kaarsvet, als je dat heet genoeg stookt (zeg maar zo een 175 a 200 graden) dan zie je als je het hout er even in houd dat het daarna een goed opneemt, de uiteinden zijn dan optimaal verzegeld

2,5 kuub....wow, dan kan je wel even voort
mooie diameters of kleine stukken ?
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
interessant, die ervaring heb ik juist niet
Wat voor temperatuur hanteerde je, hoe lang hield je het hout er in ?
 

youdshoorn

Nieuw lid
2 okt 2016
21
2
Den Haag
Ik denk dat het voordeel van verdunnen is dat het er beter intrekt
Tegenwoordig gebruik ik veel vaker Kaarsvet, als je dat heet genoeg stookt (zeg maar zo een 175 a 200 graden) dan zie je als je het hout er even in houd dat het daarna een goed opneemt, de uiteinden zijn dan optimaal verzegeld

Ik wil hier wel even een opmerking/vraag/waarschuwing bij plaatsen. Het volgende heb ik online gevonden, als iemand er meer verstand van heeft hoor ik het graag.

Bij een bepaalde temperatuur ontbrandt een stof spontaan. Bij de ene is dit natuurlijk hoger dan bij de andere.
Bij het vlampunt of flashpoint kan het zomaar ontbranden.
Bij de zelfontbrandingstemperatuur, ontbrandt het zeker en blijft het branden.

Het vlampunt lijkt voor kaarsvet (paraffine) 200 graden Celsius te zijn en de zelfontbrandingstemperatuur 245.

When it reaches its flash point it may not smoke or bubble, it will usually just explode, splattering flaming wax in all directions.
Ik zou dus oppassen met het te heet maken hiervan.

http://shamrockaffiliations.ws/Paraffin_Wax_Flash_Points.php
http://www.tcforensic.com.au/docs/article10.html
https://www.generalwax.com/candle-making/points-of-interest.php
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Oef....goed om te weten, volgende keer er even een thermometer in hangen, ik ben al niet de knapste en met een laag kaarsvet word het vast niet beter (of juist wel :D)
Bedankt voor de waarschuwing

Henk kan hier vast meer over vertellen
 
2,5 kuub....wow, dan kan je wel even voort
mooie diameters of kleine stukken ?

ongeveer een halve kuub brandhout, nog een halve kuub takken die nog wel bruikbaar zijn (diameter tussen de 5 en 10 cm) en de rest zijn stukken tot een diameter van ongeveer 40 cm schat ik.
Op de foto leek het allemaal in één keer in de aanhangwagen te passen...het zijn er uiteindelijk 4 geworden...
Niet alles staat op de foto's
29313068_1689119934542118_6639324415123259392_n.jpg29249182_1689119957875449_2960679188022951936_o.jpg
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Ik heb heel wat geëxperimenteerd, kopshout in een oude friteuse met kaarsvet aan de ene kant en houtlijm aan de andere kant. De houtlijm kant deed het beter.
Na een aantal proeven gaat mijn voorkeur nu uit naar goedkope verdunde houtlijm 2x aanbrengen. Verdunde houtlijm trekt beter in op nat hout.

Dat is grappig Nico, ik heb precies de tegenovergestelde ervaring. Vooral op nat hout kreeg ik de houtlijm niet goed op. Ik heb ook 10 liter endsealer weggewerkt. (was volgens mij van PVA) werkte prima maar bleef altijd een beetje pikkerig. Ik doe nu alles met paraffine. Maar als je het er te koud op brengt springt het er meteen weer af....
 
Dat is grappig Nico, ik heb precies de tegenovergestelde ervaring. Vooral op nat hout kreeg ik de houtlijm niet goed op. Ik heb ook 10 liter endsealer weggewerkt. (was volgens mij van PVA) werkte prima maar bleef altijd een beetje pikkerig. Ik doe nu alles met paraffine. Maar als je het er te koud op brengt springt het er meteen weer af....

Toch leuk dat ieder een andere ervaring heeft.:) Houdt ons vak spannend. Ken zelfs iemand die plakt met houtlijm een huishoud folie over de kopse kant.
Iemand al ervaring met bisonkit?:)
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik wil hier wel even een opmerking/vraag/waarschuwing bij plaatsen. Het volgende heb ik online gevonden, als iemand er meer verstand van heeft hoor ik het graag.

Bij een bepaalde temperatuur ontbrandt een stof spontaan. Bij de ene is dit natuurlijk hoger dan bij de andere.
Bij het vlampunt of flashpoint kan het zomaar ontbranden.
Bij de zelfontbrandingstemperatuur, ontbrandt het zeker en blijft het branden.

Het vlampunt is slechts die temperatuur waarbij er boven een vloeistof voldoende damp aanwezig is om een ontbrandbaar mengsel te vormen - er gebeurt dan nog niks zonder ontstekingsbron.

Onder die temperatuur kun je een vonk of vlam of andere ontstekingsbron boven de vloeistof houden zonder dat er iets gebeurt, daarboven zal een vlam de damp aansteken.

Het zelfontbrandingspunt / temperatuur is de temperatuur (van vloeistof, maar vooral van de bovenstaande damp) waarbij bij voldoende aanwezige zuurstof de damp spontaan ontbrandt, zonder ontstekingsbron.

Kaarsvet smelt bij temperaturen zo rond de 60 graden (de samenstelling van kaarsvet - meestal een vaste paraffinefractie tegenwoordig, vroeger bijenwas of rundertalg - is niet strict vastgelegd, het smeltpunt kan dus ook wat varieren, maar zal in alle gevallen ruim boven lichaamstemperatuur liggen, en zeker voor gebruik in warme klimaten ook boven de verwachte extreme omgevingstemperaturen).

Omdat de samenstelling niet vaststaat kan ook geen enkelvoudig vlampunt of zelfontbrandingstemperatuur gegeven worden - die zijn afhankelijk van de samenstelling - het type van de paraffines die in het kaarsvet zitten, en eventueel de toevoegingen. Uit de meeste bronnen blijkt dat de paraffine 'was' die o.a. voor kaarsen gebruikt wordt een vlampunt heeft ergens rond de 200 graden. Echter een zelfontbrandingstemperatuur van 245 graden lijkt erg onwaarschijnlijk - te laag. Veel plantaardige olien hebben hogere zelfontbrandingstemperaturen, zo rond de 400 graden, en die zijn door hun samenstelling 'reactiever' dan paraffine.

Betrouwbare informatie over zelfontbrandingstemperaturen is voor veel stoffen slecht of niet verkrijgbaar, omdat het meestal geen verplichting is om die te bepalen, het voor de meeste stoffen niet relevant is, en het feitelijk ook geen echte vaste stofeigenschap is. Alleen voor stoffen waar het gezien het gebruik relevant is (kookolie, vluchtige brandstoffen - zeker voor in dieseltype motoren) wordt het nauwkeurig bepaald. Uit deze publicatie uit 1958 (https://nvlpubs.nist.gov/nistpubs/jres/53/jresv53n1p49_A1b.pdf) kan afgeleid worden dat paraffines die je in kaarsvet tegenkomt zelfontbrandingstemperaturen hebben die rond de 300 graden of hoger liggen.

Kaarsvet smelten over een open vlam is zeker niet ongevaarlijk, en moet bij voorkeur buiten gedaan worden. Het grootste risico zal echter ontbranding als gevolg van ontsteking door de brander zijn, en ongelukken met het gesmolten vet. Vergelijkbaar met het verhitten van spijsolie (= koken...). Zelfontbranding lijkt mij geen groot risico. Smelten au bain marie voorkomt overigens veel van dit soort risico's...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.