Kolomboortafel 'deluxe'

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Afgelopen maand stootte ik, letterlijk een paar dagen vooraleer ik een Contimac CH16 nieuw wou bestellen, op zijn grote broertje de CH18. De F-variant met de hoge voet ook nog een keer, op slechts een paar kilometer van thuis. Na het mankementje van de ontbrekende veer verholpen te hebben, besloot ik om de machine maar meteen te upgraden met een opbouwtafel.

Er werden voornamelijk restanten van andere projecten gebruikt, nl.: berkenmultiplex, Incra rails, een paar stukken notenhout, MDF en wat hardware. Het enige dat ik wel absoluut wou hebben en dus ook nieuw gekocht heb, is de 3060 aluminium extrusie en 2x 90° montagehoekjes. Dit profiel, de gouden rails en het notenhout zijn ook meteen de aanleiding voor de topictitel :rolleyes:

Ik heb enkel sporadisch wat foto's gemaakt.. Hier waren er al groeven gezaagd voor de rails, en voorbereidende werken gedaan voor het uitfrezen van de uitsparing voor de MDF inlegplaatjes. Zo werd ook het enige foutje in de plaat meteen weggewerkt.

20180309_204906.jpg

Ik heb voorlopig gekozen voor plaatjes MDF van 150x150x6 mm, die op de tafel 25 mm off center ingefreesd zijn. Zo kan het plaatje 4x gedraaid worden alvorens het vervangen wordt.

De stukken noten op dikte gebracht, verstekken gezaagd en voorbereidingen gemaakt voor de domino's

20180310_195640.jpg

De draaiknoppen

20180311_122801.jpg

Voor de uiteindes van het profiel heb ik deze nog gemaakt ter afwerking. Opnieuw uit notenhout, met een deuvel erin gelijmd. Die laatste werd vierkant afgestoken en past zo mooi strak in het profiel.

20180311_122743.jpg

Nog een stopblokje erbij, begint ergens op te lijken zo.

20180310_194955.jpg


Vervolgens nog geschuurd en behandeld met gekookte lijnolie, om tot dit eindresultaat te komen:

20180313_201424.jpg

20180313_201501.jpg

Ik was eerst van plan om 2 Incra hold down clamps te kopen, maar heb besloten van deze ook gewoon zelf te maken. Ofwel zoals de eenvoudige, welbekende vorm.. Ofwel meer zoals het Incra principe. Foto's hiervan zullen hier ook gepost worden eens ze klaar zijn.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Mooi gemaakt! Een dergelijk project staat ook nog op mijn to do lijstje. De benodigde Incra-spullen liggen al bij mij thuis.

Je hebt de toegang tot de Incra-rail aan de voorzijde afgesloten door de noten lijst. Hierdoor kun je de nog te maken klemmen er toch niet gemakkelijk in en uit halen?
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Je zegt spullen, jij wilt ook de fence gaan gebruiken? Ik wou al langer een keer werken met dergelijke aluminium profielen, dus ik zag het als een uitgelezen kans :) Want de Incra fence zag er ook wel leuk uit. Vooral de fijnafstelling en de linialen. De tijd zal uitwijzen of ik die functies ook nog ga toevoegen aan de tafel.

*edit: aan de achterkant heb ik geen lijst gemonteerd, dus daarlangs kan alles gewoon in- en uitgehaald worden. Ik ga vermoedelijk ook nog een halfronde inkeping uitfrezen aan de achterkant, ter hoogte van de kolom. Zodat er nog 3-4cm gewonnen wordt tot aan de fence.
 
Laatst bewerkt:

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Ik weet niet precies welke fence jij bedoelt, want Incra heeft meerdere soorten. Ik ga een telescopische Flip Fence met een Incremental Flip Shop Stop gebruiken. Daarnaast nog INCRA T-Track Plus (dus die met de schaalverdeling) en Hold Down Clamps.
 
P

Pel

Guest
Haaks boren is veel waard, dat is nu geen enkel probleem meer, mooi gemaakt man.

Groet Pel.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Bedankt, ik ben er ook tevreden mee! Enkel de uitsparing voor de inlegplaat kan beter.. Eens ik door mijn voorraad 15x15 MDF uit ben, ga ik deze iets groter uitfrezen.

Voor de stofafzuiging ga ik nog iets maken in de aard van:

GR-00579.jpg

Ik kwam online ook downdraft ideeën tegen, maar mij lijkt bovenstaande ook gewoon goed te gaan werken.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Mijn tafel voor mijn kolomboor is ook af. Het heeft een witgeschilderde MDF structuur met daar omheen een randje van eik. Het is een sandwich van 2 x 12 mm MDF met ertussen een 2 mm dikke multiplex, zodat de T-tracks verzonken zijn. Er zitten 2 dubbele Inca T-tracks in.

Eerst ruw de maat bepalen en bepalen waar de T-track en de insert moeten komen:

40450393814_bef43915cc_k.jpg


41163121671_304159b329_z.jpg


Weer een stukje verder. De T-tracks zitten er in. Met mijn bovenfrees heb ik een gat erin gemaakt dat precies even groot is als de schijf die ik met mijn grootste gatenzaag kan maken. Hierdoor kan ik snel en gemakkelijk een nieuwe schijf maken.

40429506154_1dded82718_z.jpg


Laagje verf en een laagje olie:

40267283275_3dbc8b999b_z.jpg


In de dubbel T-tracks zitten maataanduidingen, zodat ik gemakkelijk de afstand van de boor tot de rand kan bepalen. Er zit ook zo’n maataanduiding boven in de Flip Stop Fence.

41162979101_7b8c88f5dd_z.jpg


En af:

41163005111_63bafdb9ab_z.jpg


41163036371_ac7cf5e45e_z.jpg


In de T-tracks past ook een klem. De Flip Stop Fence is uitschuifbaar, waardoor deze breder inzetbaar is.

27289140108_92b88f2a64_z.jpg


Nog een detail: de boor komt niet precies in het midden. Zo kan ik de MDF schijf draaien en vaker gebruiken, voordat ik deze moet vervangen.

26291057917_1f359ff819_k.jpg
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Knap werk! Ik zie dat jij wél hebt gedacht aan de bewegingsvrijheid van de hendel waarmee je de hoogte vd tafel verstelt ;) Dat is bij mij nog een verbeterpuntje. Leuk detail, dat de fence uitschuifbaar is. Dat was bij mij ook een reden om voor de alu extrusie te kiezen, die kan ik een 35 cm verplaatsen naar beide kanten.

Het ronde schijfje blijft de beste manier om insert plates op te werken/tot gatenkaas om te toveren, maar dat was voor mij geen optie helaas. Ik werk regelmatig met vrij grote forstner boren, dus moest de cirkel dusdanig groot zijn dat het niet meer uit te boren viel met een gatenzaag.

Veel plezier ermee!

PS: ga je nog iets fabriceren qua afzuiging ook? Ik heb vandaag de eerste stappen gezet, met een plooibare arm van een bureaulamp als basis..
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Knap werk! Ik zie dat jij wél hebt gedacht aan de bewegingsvrijheid van de hendel waarmee je de hoogte vd tafel verstelt ;) Dat is bij mij nog een verbeterpuntje. Leuk detail, dat de fence uitschuifbaar is. Dat was bij mij ook een reden om voor de alu extrusie te kiezen, die kan ik een 35 cm verplaatsen naar beide kanten.

Het ronde schijfje blijft de beste manier om insert plates op te werken/tot gatenkaas om te toveren, maar dat was voor mij geen optie helaas. Ik werk regelmatig met vrij grote forstner boren, dus moest de cirkel dusdanig groot zijn dat het niet meer uit te boren viel met een gatenzaag.

Veel plezier ermee!

PS: ga je nog iets fabriceren qua afzuiging ook? Ik heb vandaag de eerste stappen gezet, met een plooibare arm van een bureaulamp als basis..

Nou ja, denken aan de ruimte voor de hendel was meer toeval. Ik had de ruwe vorm er op liggen en toen moest ik de tafel hoger zetten. Dat ging niet en heb ik die hoek er vanaf moeten halen. De plek waar de kolomboor staat als ik deze niet gebruik laat geen lange fence toe, vandaar dat ik voor deze optie heb gekozen.

Het is niet zo’n groot probleem dat ik niet met zo’n grote diameters kan boren in het schijfje (nu kan het tot 25 mm). Ik kan er altijd een stukje resthout onder leggen. Dat is natuurlijk niet de bedoeling als je een insert gebruikt, maar voor die paar keer dat ik het nodig heb kan dat wel. Daarnaast kan ik het gehele houten gedeelte dichter naar de kolom van de kolomboor schuiven. Dan boor ik zo goed als in het midden van de insert en kan ik cirkels tot circa 70mm boren.

Over afzuiging heb ik nog niet echt nagedacht. Misschien iets met een imitatie magnetische Gorillapod. De poten komen dan tegen de kolom van de kolomboor en in plaats van een camera een ring waar de stofzuigerslang in kan. Ik zal moeten uitzoeken of de GorillaPod sterk genoeg is om de stofzuigerslang te houden.

014C3193-6BF3-4D85-9E11-AD42B0069959.jpg
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Goh... 3 kleine magneetjes, die moeten hechten op een bol oppervlak dan ook nog een keer. Gaat volgens mij stabiliteit en kracht missen? Al helpt het wel dat het er 3 zijn. Zo'n armpjes daarentegen zijn wel ideaal om de zuigmond te kunnen richten.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Een magneet met een diameter van 10 mm en een dikte van 5 mm kan al 3,3 KG houden. Met 3 dus 10 kg. Echter is de kolom waar de magneten op komen rond, dus de kracht zal minder zijn. Maar ik denk toch nog wel genoeg.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Vanavond moest ik een reeks 35mm gaten boren, en dat wou ik toch echt niet gaan doen zonder afzuiging dit keer :rolleyes: Snel even iets nagemaakt wat ik ooit online zag, werkt best goed voor even uit een stukje afval gemaakt te hebben. Hier zie je hoeveel materiaal er achter bleef na een testgat van pakweg 50mm diep te boren:

20180402_204102.jpg

Vrijwel niets dus :)
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Afgelopen maand stootte ik, letterlijk een paar dagen vooraleer ik een Contimac CH16 nieuw wou bestellen, op zijn grote broertje de CH18. De F-variant met de hoge voet ook nog een keer, op slechts een paar kilometer van thuis. Na het mankementje van de ontbrekende veer verholpen te hebben, besloot ik om de machine maar meteen te upgraden met een opbouwtafel.

Er werden voornamelijk restanten van andere projecten gebruikt, nl.: berkenmultiplex, Incra rails, een paar stukken notenhout, MDF en wat hardware. Het enige dat ik wel absoluut wou hebben en dus ook nieuw gekocht heb, is de 3060 aluminium extrusie en 2x 90° montagehoekjes. Dit profiel, de gouden rails en het notenhout zijn ook meteen de aanleiding voor de topictitel :rolleyes:

Ik heb enkel sporadisch wat foto's gemaakt.. Hier waren er al groeven gezaagd voor de rails, en voorbereidende werken gedaan voor het uitfrezen van de uitsparing voor de MDF inlegplaatjes. Zo werd ook het enige foutje in de plaat meteen weggewerkt.

Ik heb voorlopig gekozen voor plaatjes MDF van 150x150x6 mm, die op de tafel 25 mm off center ingefreesd zijn. Zo kan het plaatje 4x gedraaid worden alvorens het vervangen wordt.

De stukken noten op dikte gebracht, verstekken gezaagd en voorbereidingen gemaakt voor de domino's

De draaiknoppen

Voor de uiteindes van het profiel heb ik deze nog gemaakt ter afwerking. Opnieuw uit notenhout, met een deuvel erin gelijmd. Die laatste werd vierkant afgestoken en past zo mooi strak in het profiel.

Nog een stopblokje erbij, begint ergens op te lijken zo

Vervolgens nog geschuurd en behandeld met gekookte lijnolie, om tot dit eindresultaat te komen:

Ik was eerst van plan om 2 Incra hold down clamps te kopen, maar heb besloten van deze ook gewoon zelf te maken. Ofwel zoals de eenvoudige, welbekende vorm.. Ofwel meer zoals het Incra principe. Foto's hiervan zullen hier ook gepost worden eens ze klaar zijn.

Mooi gemaakt en weinig "tierelantijn" daar hou ik wel van in de praktijk.
 

DitchDeurne

Actieve deelnemer
15 okt 2015
393
113
Zuidoost Brabant
Voor de uiteindes van het profiel heb ik deze nog gemaakt ter afwerking. Opnieuw uit notenhout, met een deuvel erin gelijmd. Die laatste werd vierkant afgestoken en past zo mooi strak in het profiel.

Bekijk bijlage 75281

Nog een stopblokje erbij, begint ergens op te lijken zo.

Bekijk bijlage 75278

Mooie tafel!

"Voor de uiteindes van het profiel heb ik deze nog gemaakt" Waar zitten deze dan precies bij het eindresultaat

En hoe werkt zo'n stopblokje in deze set-up?
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
De dubbele T-tracks hebben meerdere doeleindes, vooral het bevestigen van de fence en uiteraard ook om de mogelijkheid tot werkstukken vastklemmen op de tafel. Ik heb zelfs wat spijt dat ik geen extra T-track in het midden heb toegevoegd.

De houten afwerkingsplaatjes zitten aan de uiteindes van de fence, om zo geen scherpe alu rand te hebben waar je langs af kan/gaat schuren. Dat, en het oogde ook gewoon veel beter afgewerkt.

Het stopblokje doet zijn werk! Het enige nadeel is dat er soms wat zaagsel in het hoekje belandt waar je het werkstuk tegenaan drukt. Best een groot nadeel als je precies wil werken, dus dit is nog een verbeterpunt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.