Planken uit apeboom/slangenden/araucaria aracauna

klauterkamer

Actieve deelnemer
21 dec 2014
218
15
culemborg
Hoi, mijn oom heeft een forse slangenden voor het huis staan die hij gaat rooien. Ik dacht er aan om de stam te houden om daar iets mee te gaan doen. Iets van een bankje of tafelblad of zo. Nu zie ik hier op het forum dat er veel gedraaid wordt met die hout maar verder vind ik weinig info.

Wat denken jullie? Kan ik iets met het hout of kan het met de rest van de boom de kachel in. (De exacte maten moet ik jullie nog even schuldig blijven).

Alvast bedankt!
Dirkjan
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.198
558
Jurriaan heeft volgens mij een andere boom voor ogen, met een lange takvrije stam.
De slangenden is over de hele stamlengte voorzien van takkenkransen met vlijmscherpe bladen/naalden, de onderste kransen laag genoeg om respectievelijk je knieën, rug en oren aan open te halen. Ik ken er een van (te) dichtbij... :p
 

klauterkamer

Actieve deelnemer
21 dec 2014
218
15
culemborg
Ja bertd ik heb de zoekfunctie gebruikt en zoals je zelf al linkt gaat het over draaien. Ik wil er graag planken van maken, geen schalen. Daar kan ik juist niks over vinden.

En ja kor, als ik er wat mee ga doen dan zal ik mezelf goed moeten beschermen 😀
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.198
558
Ja, bescherming tegen de prikkers is zeker nodig. Je zult bij het zagen ook merken dat de schors met een overvloedige hoeveelheid nog vochtige contactlijm aan het hout is bevestigd.

De reden dat er weinig lengtes worden gebruikt ligt in de takkenkransen. De aanzet van de takken vormt grote noesten. In draaiwerk populair vanwege de mooie straalvormige verdeling, maar in timmerwerk vooral lastig. Het hout in de kale delen van de stam is op zich wel bruikbaar maar qua tekening een beetje saai. Als je iets moois van dit hout wilt maken wordt het dus draaiwerk of iets met kleine afmetingen (kistjes van rustig hout kunnen ook erg mooi zijn). Of je moet al een creatief idee hebben om de noesten in je voordeel te gebruiken.

Succes, en we zijn altijd nieuwsgierig naar het resultaat.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.235
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Zonder die zijtakken is het maar saai hout inderdaad, dus wees blij dat die er in zitten. Bij het araucaria dat ik verwerkte, zaten die zijtakken prima vast en viel de vervorming ook nog wel mee, dus ik zou het gewoon proberen.
 

rik ruig

Actieve deelnemer
21 okt 2013
160
39
het hout is nogal saai , maar de knoesten zijn bijzonder fraai ! , en die zitten in kransen rondom de stam geordend ! Het lijkt wat op een luxe vurenhout .
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Alle bomen hebben zijtakken als ze nog klein zijn, en soms blijven die er langer aan zitten, naar gelang de plaats de boom groeit, zoals in her open of in een bos.

Dennen bomen hebben soms ook lang de zijtakken er aan zitten ( zie foto ) het zelfde met de Monkey puzzle (Apen puzzle) maar later zijn die er allemaal af met takken alleen nog in de kroon, zie foto’s

evergreens.jpg Monkey puzzle tree.jpg araucaria forest.jpg

Here is a link naar Hobbit House en de Araucaria species, er zijn er meer.

http://www.hobbithouseinc.com/personal/woodpics/monkey puzzle.htm
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.