Freestafel

Dave

Actieve deelnemer
12 aug 2010
168
0
Ik ben op zoek naar een freestafel, als uitbreiding van het machinepark.
Ik twijfel alleen nog wat het handigst is, een freestafel met freeskop, waarbij verschillende messen gebruikt kunnen worden, of een freestafel, waarbij losse freesbits gebruikt worden.

Ik heb een Kity 627 gezien, compleet met roltafel enz. Die leek mij op zich wel erg handig.

Is dit een verstandige keuze voor een (frees)beginner?
Iemand nog tips, waar ik op moet letten?

Alvast bedankt!
 

Jesse

Actieve deelnemer
25 jul 2010
254
1
Het ligt eraan wat je wilt doen.

Voor zwaar werk neem je een freestafel met freeskop en diverse mesjes.

Voor licht werk pak je een bovenfrees inc. tafel. ik moet zeggen dat er niet veel keus is aan bovenfreesjes.

als je beginner bent neem een ferm bovenfrees inc. tafel. is een goede frees en ik gebruik hem al jaren en nog nooit in de steek gelaten.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Als je de mogelijkheden hebt om een tafel met freeskop te gebruiken (gewicht, plek, vermogen) dan is dat zeker aanbevelingswaardig. Freeskoppen zijn echter veel duurder in aanschaf dan bitjes... En een tafeltj maken voor een bovvenfrees voor bitjs kan je altijd nog doen als is het als extensie op een andere tafel(machine) (zaagtafel, freestafel of werktafel)
 

Dave

Actieve deelnemer
12 aug 2010
168
0
maar even voor mijn duidelijkheid, zo'n tafel met freeskop heeft dezelfde mogelijkheden als een tafel met losse freesjes?

M.a.w.; is er van alle freesjes ook een vorm beschikbaar voor op de freeskop?

En ik heb begrepen, dat je met een losse bovenfrees in een tafel ook kunt kopiëren. Kan dat ook met een tafel met freeskop, bestaat daar ook iets voor?

Klinkt misschien wat onnozel, maar ik hoop, dat jullie mij kunnen voorzien van advies. :?
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Kopieren zou theoretisch ook mogelijk moeten zijn mits je daar ook aanloopringen voor hebt bij de kop. Maar met een losse bovenfrees kan je veel grilligere contouren kopieren dan met een freeskop.

Qua mogelijkheden moet je ze overlappend zien. met een freeskop kan je weer dingen (meestal zwaardere dan met bitjes. Maar andersom evenzo (lichter, fijner). En als je met zoveel verschillende vormen wil werken dan is bitjes vele malen goedkoper.
 

tuoh

Oud hout
zuma zei:
Kopieren zou theoretisch ook mogelijk moeten zijn mits je daar ook aanloopringen voor hebt bij de kop. Maar met een losse bovenfrees kan je veel grilligere contouren kopieren dan met een freeskop.

Qua mogelijkheden moet je ze overlappend zien. met een freeskop kan je weer dingen (meestal zwaardere dan met bitjes. Maar andersom evenzo (lichter, fijner). En als je met zoveel verschillende vormen wil werken dan is bitjes vele malen goedkoper.

Ik zou toch adviseren aan Dave om voor een bovenfrees met losse freesjes te gaan. Uit de vraagstelling begrijp ik dat werken met, en de mogelijkheden van een verticale freesmachine niet gekend zijn, dan is de kans op ongevallen levensgroot aanwezig eens je met een dergelijke machine aan de slag gaat.
Een vakman kan met een verticale freesmachine inderdaad allerlei vormen kopiëren en stukken kalibreren naar een bestaande mal, maar voor een beginner is deze machine veel te hoog gegrepen.
De leercurve om een dergelijke machine onder de knie te krijgen is lang en stijl, bijna elke fout van de bediener word ongenadig afgestraft, en zeker bij kopieerwerk is er GEEN foutenmarge.

Dan is een bovenfrees met losse freesjes heel wat laagdrempeliger, hier kan elke handige persoon wel mee aan de slag. Je hebt quasi dezelfde mogelijkheden als met een verticale freesmachine maar de werking is een stuk trager en de afname per gang is veel minder. Daartegenover staat dat de machine veel gebruiksvriendelijker is, en een heel stuk veiliger om mee te werken.

Ik heb het hier op het forum nog al eens geplaatst, bezint eer ge begint, een verticale freesmachine is geen stuk gereedschap waarbij je via trial en error kan leren omgaan met deze machine. Van het hele professionele gamma houtbewerkingsmachines is de verticale freesmachine de gevaarlijkste machine, en de lastigste om onder de knie te krijgen. Jammer maar helaas.

Mvg,

André
 

Dave

Actieve deelnemer
12 aug 2010
168
0
Ok, ga op zoek naar een tafel, waarin ik een bovenfrees kan verwerken.
Bedankt voor de tip!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.