scheur in de eetkamer tafel

P

Pel

Guest
Ik zie een stuk hout met een gat en wat grijs, onmogelijk te zien wat er mis mee is, of welk stuk de poot mist?

Groet Pel.
 

Jan 1961

Actieve deelnemer
13 mrt 2018
64
0
Holland
maak morgen wel betere foto , dat grijze is voor bescherming van het parket ooit ha ha

- - - Updated - - -

zal vanavond sinds 30 jaar weer opstap
 

zaagfabriek

Actieve deelnemer
4 feb 2015
200
20
Rhenen
www.instagram.com
De stoelpoot is duidelijk maar bevat geen technische fout, puur gebruiksschade. dit kan opgelost worden door een nieuw stukje hout ( schuin) in te lijmen. dus oude schuin afzagen, domino of deuvel in beide delen en verlijmen. hierna weer glad schuren zodat het 1 geheel is. eigenlijk hetzeflde als de las die je vaak bij trapleuningen ziet. Succes!

Ik zie trouwens dat het hout naast het vilt ook beschadigd is. dit betekend dat het vilt al eerder vervangen had moeten worden. uiteraard zijn er vandaag de dag veel betere oplossingen zoals 'scratch no more' bescherming die je erop schroeft en later alleen het vilt vervangt en de houder kan laten zitten.

https://www.allesvoorparket.nl/product/scratch-no-more-footclick-2/#prettyPhoto kost wel iets meer als vilt maar wel optimaal behoud van massief houten meubels met zo min als mogelijk slijtage.
nadeel van de goedkopere varianten is dat je bij vervangen de schroef er weer opnieuw uit en in moet draaien wat vaak in kops hout en zijdelingse bewegingen nadelig werkt en je er een grotere schroef in moet zetten.
 
Laatst bewerkt:

Jan 1961

Actieve deelnemer
13 mrt 2018
64
0
Holland
dit zijn betere foto,s en wat voor hout soort is het. stoel 2.jpgstoel 3.jpgstoel 4.jpg en ik wil erg eigenlijk wielen onder hebben deze staat bij de hobby tafel
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Als je er wielen onder gaat maken, dan moet er een stukje af.
En dan zou je misschien ook kunnen denken aan een vierkant frame, omdat met wielen de poten andere krachten krijgen te verduren.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Ja, maar ik bedoel: wielen zijn bijvorbeeld 7 cm hoog.
Als je die er onder zet, dan is het zitvlak ook 7 cm hoger. Dat lijkt me niet fijn zitten. Dus dan moet er sowieso 7 cm van de poten af en maakt dat gat ook niet meer uit.
 
P

Pel

Guest
Ik denk dat de poten van deze stoel veel te iel en te zwak zijn om er zwenkwielen onder te zetten, er komen nogal wat zijwaartse krachten op, en daar is deze stoel niet voor gemaakt. Stop het gat dicht met een vulmiddel en kleur het wat bij.

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Als ik de structuur van het afgebroken hout bekijk bekruipt me het gevoel dat het hout niet deugt... lijkt al enigszins aangetast door een schimmel of ziekte. Ik heb van de hele stoel de indruk dat het een product uit Azië is Vietnam, Indonesië ofzo. Lijkt me niet verstandig om daar een wiel aan te fabrieken, te weinig houvast is het hout.

Fons
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Waarschijnlijk (waaibomen) teakhout. De poten lijken me ook veel te dus om daar wielen aan te bevestigen.
Ik zou er een nieuw stukje teak inlijmen om het weer in 'ere' te herstellen.
 

Jan 1961

Actieve deelnemer
13 mrt 2018
64
0
Holland
Waarschijnlijk (waaibomen) teakhout. De poten lijken me ook veel te dus om daar wielen aan te bevestigen.
Ik zou er een nieuw stukje teak inlijmen om het weer in 'ere' te herstellen.


Jelmer waar in Friesland zou ik dat kunnen kopen, Ben een echte leerling ha ha .
De Tafelblad gaat in stukjes , onderstel weet ik nog niet.

Voorlopig staan de beide projecten stil, ik moet verhuizen ( woon antikraak) en ga voor 7 maanden naar Limburg caravan.
Daar heb ik ook weer projecten ha ha
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.