scheur in de eetkamer tafel

tuoh

Oud hout
Dat heb je met heel veel houtsoorten Adré, die tot dezelfde familie behoren, neem afzelia daar heb je ook veel soorten in, wat is de echte afzelia? afzelia doussié, doussié.2. afzelia pachyloba, pachyloba, doussié.2. en 3. afzelia apa.3. afzelia ingue.3. en 5. apa, lingue, aligna, papao.4. afzelia chanfuta, chanfuta, chamfuta.6. bolengu.
Ik heb deze namen van houtinfo, ik ken ze echt niet uit mijn hoofd, zo'n bolleboos ben ik ook weer niet, in de botanische wereld heb je nu eenmaal soorten en onder soorten. Ik ging twijfelen aan de echtheid van het mahoniehouten tafelblad van Jan omdat het gebeitst was, maar ik kan mij vergissen, dan ben ik de eerste die het boetekleed aantrekt:)

Groet Pel.

Er is toch een wezenlijk verschil Pel, bij het voorbeeld dat je geeft duiden alle benamingen in wezen dezelfde soort aan.
Afzelia africana, Afzelia bipindensis, Afzelia pachyloba en Afzelia quanzensis. Maar, al deze soorten (totaal 8) zijn zelfs onder de loep nauwelijks of niet van elkaar te onderscheiden.
De diverse (handels)namen duiden dan ook geen andere soort aan, maar een welbepaald groeigebied, waaruit de boom afkomstig is. Te vergelijken met de quercus robur of petraea (zomer of wintereik) die men naargelang het groeigebied Frans, Savonisch, Pools, etc... noemt.

Bij de Afrikaanse "mahonie" gaat het wel altijd om verschillende botanische namen, die samen met een 600 tal andere soorten lid zijn van eenzelfde familie. Die "familie" is in feite een verzameling van soorten van "tweezaadlobbige" planten.

De Afrikaanse soorten winnen aan populariteit omdat de "echte" niet meer ingevoerd (mag) worden, en stervensduur geworden is.
De "echte" mahonie zal in de toekomst dus Afrikaans worden inplaats van Cubaans:p
 
P

Pel

Guest
Bedankt voor de duidelijke uit een zetting André, dus zoals ook bijvoorbeeld palissander de echte is niet meer verkrijgbaar, of mag niet meer verhandeld worden, maar je hebt nog heel veel soorten wat er op lijkt of wat er familie van is.

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Jan 1961

Actieve deelnemer
13 mrt 2018
64
0
Holland
Pel , als ik er stukje afzaag dan kunnen we toch zien wat voor waaibomen hout het is ?, en heren straks wel graag hulp bij het maken van een nieuw tafelblad , denk dat het onderstel nog wel even me kan.
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
913
316
Bedrijf misschien niet, maar voormalige eigenaar? Ik zou met zo'n creatieve geest nog wel een babbeltje willen maken....:rolleyes:
 

Jan 1961

Actieve deelnemer
13 mrt 2018
64
0
Holland
Dan wij samen, zal het blad opmeten en dan kijken hoe ik het beste er bijzettafels uit kan halen. Het soort hout voor onderstel weet ik nog niet
 

zaagfabriek

Actieve deelnemer
4 feb 2015
200
20
Rhenen
www.instagram.com
Goedemiddag Jan1961,

Houtsoort lijkt op yellow ceder, grenen oid met een kleurolie. Al zou je hetzelfde houtsoort gebruiken en afwerking ga je een totaal andere kleur krijgen als het tafelblad. Ik zou gewoon een houtsoort zoals mahonie sipo/ beuken of eiken gebruiken welke makkelijk te verkrijgen is.

Mvg wilco
 
P

Pel

Guest
Jan, het is niet te zien wat er stuk is aan de stoel?

Groet Pel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.