scheur in de eetkamer tafel

Jan 1961

Actieve deelnemer
13 mrt 2018
64
0
Holland
Ik bezit een eetkamertafel , waar nu in het midden een scheur zit tafel.jpg nu is mijn vraag hoe kan ik dit oplossen.
Het is Mahoniehout.
 
P

Pel

Guest
Spanbanden kan ook Jan, of twee latten aan elkaar en met wiggen.

Groet Pel.
 

Jan 1961

Actieve deelnemer
13 mrt 2018
64
0
Holland
spanbanden heb ik genoeg , zal hem dan op het onderstel moeten neerleggen en er iets bovenop te zetten. Om te voorkomen dat hij niet vlak blijf.


Ik ben echt een beginneling, wilde al jaren met hout werken , en heb daar nu tijd voor. Dus er komen nog veel vragen ha ha
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
815
161
Twello
Twee balkjes, blad er tussen en daar lijmklemmen op. Kan het geen kant uit, of heb je helemaal geen lijmklemmen?
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
of even een stukje uitfrezen waar de balk op de lijm ligt, een paar mm is al genoeg
kan je het nog met een oorstokje schoonmaken terwijl de lijm droogt
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
906
315
Of gewoon laten zitten als deel van het leven, alles wordt minder met de tijd, scheuren... en rimpels...
Nog even een paar brandplekken van sigaret of sigaar en het plaatje is af...
We hebben een eiken eettafel waar mijn jongste zoon zijn initialen met een vork in kraste toen hij de letters had geleerd...
Ze staan er nog in, 28 jaar later...:rolleyes:
 

Jan 1961

Actieve deelnemer
13 mrt 2018
64
0
Holland
Ik vermoed 2 dingen mijn moeder heeft na mijn scheiding de tafel korter laten maken, en hij stond altijd tegen de kachel aan ( wand radiator)
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
906
315
Dat klinkt een beetje als, er is nu eentje minder in huis dus de tafel kan kleiner...
Dat zal wel niet, maar het leest wel zo...:rolleyes:
 

tuoh

Oud hout
Het hout scheurt enkel als de spanning niet weg kan, er zit dus ergens in de constructie een belemmering welke het vrij krimpen van het blad tegenhoud. Zolang hier niets aan gedaan word gaat het risico op scheuren of vervormen blijven bestaan.
Zou de bevestiging van het blad op het onderstel eens aan een kritische blik onderwerpen, hier zal wel iets fout gelopen zijn tijdens de "verbouwing"
 

Jan 1961

Actieve deelnemer
13 mrt 2018
64
0
Holland
Klaas dat vraag ik mij ook af moest toen wel 3000 gulden aftikken ( werd op maat gemaakt) zal foto op sturen van de onderkant welk soort.jpg werd zijkant ha ha
 

Jan 1961

Actieve deelnemer
13 mrt 2018
64
0
Holland
dacht zelf te simpel gewoon lijmklemmen en dan elke dag een stukje aandraaien tot hij bijna dicht is en dan er lijm in
 
P

Pel

Guest
Heb jij deze tafel gekocht voor mahoniehout, daar heb ik toch zeer ernstige twijfels bij, het lijkt m.i. meer op iep? Maak eens een foto hoe het blad is bevestigd aan de onderkant.

Groet Pel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.