scheur in de eetkamer tafel

P

Pel

Guest
Zo te zien kan het blad werken, ik denk dat er buiten spint ook het hart in de plank heeft gezeten, en in het hart gaat het blad splijten. Hart eruit zagen en weer tegen elkaar lijmen.

Groet Pel.
 

Jan 1961

Actieve deelnemer
13 mrt 2018
64
0
Holland
word hij nog smaller ha ha , maar even iemand vinden die recht kan zagen. ( ik ben aan 1 ook blind dus zagen is nog niet mijn ding ben wel hulpstukken aan het bedenken)

- - - Updated - - -

De deur uit ? ha ha
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Als ik de fotos van de onderkant zo bekijk, dan lijkt mij dat het hout van zichzelf een lichte kleur heeft, en dan het met een beits donkerder is gemaakt.
 
P

Pel

Guest
Ja Jelmer, het moest ook op mahonie lijken toen Jan hem heeft gekocht van de een of andere oplichter.;)

Groet Pel
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
906
315
Tafeltje ja, met al dat gezaag geen wonder, gaat nog eindigen als bijzettertje...:)
 

Jan 1961

Actieve deelnemer
13 mrt 2018
64
0
Holland
ik vind vooral de foto van de scheur onder de tafel erg vreemd , het lijkt wel karton.
Bedacht mij gisterenavond om zelf maar een blad te maken voor het onderstel , en hier bijzet tafeltjes van te maken :cool:
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ja Jelmer, het moest ook op mahonie lijken toen Jan hem heeft gekocht van de een of andere oplichter.;)

Groet Pel

Er is een hele reeks botanische namen die bewust of onbewust als mahonie verkocht worden.
Een aantal soorten lijkt op mahonie maar is het eigenlijk niet.
Wanneer kan je dan van oplichting spreken?
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Ik zou niet weten waarom het geen Mahonie kan zijn.
Het lijkt er gelakt uit te zien en de zon heeft zijn invloed gehad.
En scheuren zijn tegenwoordig in.;)
 
P

Pel

Guest
@Mathieu, hout dat ergens op lijkt, is nog geen reden om te zeggen dat het dat hout is, en voor dit hout te verkopen, limba lijkt ook een beetje op eikenhout, mag je dat als eikenhout verkopen? Juridisch gezien niet denk ik, maar dat het regelmatig gebeurd ik denk van wel, is dat oplichting, m.i. wel ja.

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Er is een hele reeks botanische namen die bewust of onbewust als mahonie verkocht worden.
Een aantal soorten lijkt op mahonie maar is het eigenlijk niet.
Wanneer kan je dan van oplichting spreken?

Als de verkoper 'Mahonie houten tafel' zegt, dan weet iedereen wat daar mee bedoelt wordt. Alles wat daar niet onder valt is oplichting. Ook als het alleen mahonie fineer is.
Er van uit gaande dat de koper geen verstand van hout heeft, dan heeft de verkoper de zorgplicht om de koper goed te informeren.
Er zijn dan twee uitkomsten:
1: Het is echt mahonie.
2: Het is geen mahonie, en de verkoper heeft opgelicht.


Overigens:
Mahonie houten meubels (meubelen?) komen alleen tot hun recht als ze mooi afgewerkt zijn.
Dus die scheur er in laten is in mijn ogen geen oplossing. Dat is toch meer voor steigerhouten of teak tafels.
 
Laatst bewerkt:

Jan 1961

Actieve deelnemer
13 mrt 2018
64
0
Holland
Wat het ook is , denk gewoon vervangen voor echt mahonie. Maar nu komt de leerling vraag bij wie kun je zo iets kopen mahonie planken.
Zal eerst ontwerp maken en de pro laten zien.
 
P

Pel

Guest
Als het onderstel nog goed is Jan, dan kun er een echt mahoniehouten blad op maken, mahoniehout bij de hout handelaar kopen, zorg dat je ook droog meubelhout koopt. Je hebt meerdere soorten mahonie o.a. de meest gangbare mahonie sapelie, en mahonie sipo wat makkelijker te bewerken zou zijn, maar dat zou ik echt niet weten. Hou er rekening mee dat mahonie nogal kruisdradig is.

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

tuoh

Oud hout
Misschien eerst eens bepalen wat "echte" mahonie is en wat niet. Het "echte" word namelijk geleverd door de swietenia macrofyllia KING en de swietenia mahagoni JACQ.
Alle Afrikaanse "mahonie" soorten zijn dat in feite niet. Ze behoren wel allemaal tot de zelfde botanische familie (meliaceae) maar die familie is heel groot ( ongeveer 600 soorten) en in dat rijtje zit ook ergens loofhout ceder.

Sipo, kosipo, khaya, sapeli, etc. komen op de markt als mahonie omdat ze in de verste verwant zijn aan de "echte" en omdat ze sterk lijken op de "echte" maar daarom zijn het nog geen "echte":p

Het is dus heel gevaarlijk om al direct van oplichting te gaan gewagen omdat het hout geen mahonie zou zijn. Daarom mijn vraag; wat is ECHTE mahonie.
 
P

Pel

Guest
Dat heb je met heel veel houtsoorten Adré, die tot dezelfde familie behoren, neem afzelia daar heb je ook veel soorten in, wat is de echte afzelia? afzelia doussié, doussié.2. afzelia pachyloba, pachyloba, doussié.2. en 3. afzelia apa.3. afzelia ingue.3. en 5. apa, lingue, aligna, papao.4. afzelia chanfuta, chanfuta, chamfuta.6. bolengu.
Ik heb deze namen van houtinfo, ik ken ze echt niet uit mijn hoofd, zo'n bolleboos ben ik ook weer niet, in de botanische wereld heb je nu eenmaal soorten en onder soorten. Ik ging twijfelen aan de echtheid van het mahoniehouten tafelblad van Jan omdat het gebeitst was, maar ik kan mij vergissen, dan ben ik de eerste die het boetekleed aantrekt:)

Groet Pel.
 
P

Pel

Guest
Goede vraag Jan, ken je soms een een meubelmaker of een oude timmerman die veel met diverse houtsoorten hebben gewerkt? Van een foto is het moeilijk te bepalen welke houtsoort het is, misschien als je een foto van het blanke hout hebt, dus zonder beits.

Groet Pel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.