Bakkenrek

WR1944

Oud hout
Met elk stuk nieuw gereedschap of werktuig wordt m'n werkplaats steeds weer een stukje kleiner. Als je dan ook nog niet erg fanatiek bent met opruimen wordt het steeds moeilijker om in je werkplaats rond te lopen. Dus zoek ik regelmatig naar ondoelmatig gebruikte ruimte. En onder een kast vond ik een verzamelplaats van troep die ik beter dacht te kunnen gebruiken.
Ik had al een tijd terug plastic bakken met deksel gekocht die ik onder de werkbank dacht te kunnen opslaan. Het idee was goed maar het paste net niet lekker. Maar onder de kast zou het wel passen. Maar er liep een dikke gietijzeren afvoerpijp onder die kast die de ruimte iets beperkte.

Maar er viel wel een constructie te bedenken om rond die pijp te werken. Uit allerhande restjes schroefde ik een rek in elkaar waar twee grote bakken aan regels hangen en in totaal 12 kleinere bakjes op roosters staan. Onder de staanders heb ik hoefijzers aangebracht in de vorm van alu plaatjes. Zo krijgt het optrekkend vocht geen kans.

P1010131q.jpg
Na wat zagen en schroeven zat het rek in elkaar.

P1010132q.jpg
De bakken zijn geplaatst en gedeeltelijk gevuld. Ik kon al 3 kartonnen dozen met weinig gereedschap en wat kleine frutsels kwijt zodat het systeem wel werkt. Nog 4 bakjes bijkopen.
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Waarom steken de staanders uit boven de regels?

Lees: il ken mezelf en zou daar mijn polsen aan snijden bij het wegnemen van een doos. Daarna zou ik mijn polsen snijden bij het terugplaatsen van de doos, deze keer onder begeleiding van net iets meer krachtermen.
 

WR1944

Oud hout
Dit is een project geweest dat zich gaandeweg heeft ontwikkeld. Meestal maak ik een schaaltekening maar dat leek me teveel werk in dit geval.
Ik ben begonnen met een snel schetsje van de dwarsdoorsnede van de ruimte onder de kast. Met een vaag plan in m'n hoofd ben ik de restjes hout gaan verzamelen die ik dacht nodig te hebben. Daarbij wilde ik zo min mogelijk schulpzagen, dus alleen de houtjes op lengte zagen met de handzaagbok. Als versteviging had ik in eerste instantie liggers langs boven gepland. Die bleken later niet nodig en ik kon ze goed gebruiken voor de rekken. Toen die latten boven niet nodig bleken kon ik de grote bakken hoger plaatsen zodat ik een paar centimeter minder diep hoef te bukken. Die rekken, waar de kleine bakjes op staan, gaven het geheel zoveel stevigheid dat verdere versteviging niet nodig was. Die rekken heb ik wel moeten schulpen maar zo kon ik een restje hout mooi opmaken.
De grote bakken hebben aan de zijde een goede grip om de bakken makkelijk uit het schap te trekken. Ik kom dus niet in de buurt van die uitstekende staanders. Die dragers zien er inderdaad lomp uit maar het was ook een restje dat ik precies kon opmaken. Ik ben moeilijk in het weggooien van hout, het is in mijn ogen meestal nog goed bruikbaar. Dus ben ik blij als ik iets bijna geheel op kan gebruiken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.