Cilinderschuurmachine

lero

Nieuw lid
31 aug 2009
23
0
Dag allemaal,

Ik ben me aan het oriënteren op schuurmachines. Ik zoek vooral een oplossing voor het schuren van vlakken. Binnenkort moet ik een serie van 100 stoelen maken bestaande uit 8 onderdelen per stuk. Heel veel schuurwerk dus!
Het schuren van poten en zittingen met een vlakschuurmachine of excentrische schuurmachine is een tijdrovende klus en het schuren met de bandschuurmachine is me iets te lomp. De passing komt vrij nauw. Ik zoek dus een manier om vlakken nauwkeurig te schuren. De profi oplossing is een breedbandschuurmachine maar dat is een veel te groot en duur apparaat. Ik heb zitten kijken naar cilinderschuurmachines zoals:

Jet 16-32 +/- €1300,-
Scheppach CSM 405 +/- €1300,-
MS 3140 Drumsander +/- €620,-

cilinderschuurmachine_hbm_3140.JPG


Heeft iemand ervaring met dit soort machines? Hoe nauwkeurig zijn deze instelbaar? Waarin zitten de kwaliteitsverschillen? Zijn er alternatieven?

Bvd

Lero
 

tuoh

Oud hout
Zoals je zelf al aangeeft is een breedbandschuurmachine de ideale machine voor dergelijk werk, al dat er onder zit qua techniek is gewoon inferieur.
Specifiek voor de getoonde machine is de geringe afname bij het schuren, en het snel verbranden van het schuurpapier op de rol, zeker op plaatsen waar meestal het hout doorloopt.

Het gebruikte schuurpapier loopt ook snel vol schuurstof, doordat de rol niet heen en weer beweegt tijdens het draaien is deze hier heel gevoelig voor. Het veranderen van schuurpapier kost door de aard van de constructie ook heel wat tijd.
Dan is een kleine langebandschuurmachine met beweegbare tafel een heel wat beter alternatief, maar die machine neemt wel meer plaats in.

Mvg,

André
 

pepijn

Actieve deelnemer
3 nov 2010
169
4
tuoh zei:
Dan is een kleine langebandschuurmachine met beweegbare tafel een heel wat beter alternatief, maar die machine neemt wel meer plaats in.

Waarom een beweegbare tafel en niet een bewegende schuurarm ?
Link

Ik heb hier een willekeurige uitgekozen met die functie, ze zijn er ongetwijfeld ook kleiner en goedkoper.
 

tuoh

Oud hout
De machine die je aanhaalt is erg beperkt in zijn mogelijkheden, een stuk dat hoger is dan de schuurband kan je niet schuren.
Deze machines zijn speciaal ontwikkeld om smalle werkstukken te schuren, zijkant van schuiven, van deuren, etc... maar de breedste zijde van het te schuren stuk moet steeds op de tafel liggen, andersom kan al eens een stuk vingernagel kosten :shock:

Met een langebandschuurmachine kan je veel grotere en samengestelde werkstukken schuren in één beweging, enkel de grootte van de beweegbare tafel is hier de grens.(maar bij tafelafmetingen tot 3m lengte en 1,30m breedte, daar kan je al wat mee)

Tegenwoordig word de de taak van de langebandschuurmachine meer en meer overgenomen door de breedbandschuurmachine, en in mindere mate door de vandikteschuurmachine (enkel voor massief)


Mvg,

André
 

nol

Actieve deelnemer
2 jan 2009
163
6
Als ik een aantal onderdelen wil schuren dan probeer ik de delen zoveel mogelijk samen in te klemmen en een keer met de bandschuurmachine erover met band 120. Dit werkt snel en goed als je als je maar een vlakke ondergrond hebt en het zaakje goed kunt klemmen. Met een goede bandschuurmachine valt snel en toch fijn te schuren vind ik.
gr. Nol.
 

Geertg

Actieve deelnemer
5 okt 2008
285
0
Lembeke
Ik ben ook aan het uitkijken naar een cilinder schuurmachine voor het vlakken van panelen en tafelbladen, heeft er iemand ervariing met deze:
649004KM_l.jpg


Je hebt ook nog de duurdere versie waarbij er een oscillerende functie opzit.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
ik ken 2 mensen met een vergelijkbare machine. beide geven aan dat de oscillerende versie wenselijk is dan diegene zonder. minder "ingraven"en een algemeen strakkere afwerking
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.