Japanse wetsteen, hoe te bewaren?

mhe

Actieve deelnemer
8 dec 2013
50
0
Ik heb een setje mooie Japanse wetstenen. Op advies van de verkoper bewaar ik die niet in water, ze zouden zacht worden. Las ik hier ook op het forum trouwens. Maar nu, na het telkens drogen en weer nat worden zijn er barsten gekomen in een van de stenen. Dat lijkt me geen beste ontwikkeling. Is het dan toch handig om de stenen niet helemaal te laten drogen, bijvoorbeeld iets vochtig in een plastic doos bewaren of zo? Want ik kan me voorstellen dat zo'n steen ook een beetje werkt door dat telkens nat worden en weer helemaal uitdrogen?

Help?

gr., -maarten
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Hmm je hoort het wel eens maar het is mij nog nooit gebeurd.
Is het een scheur op het slijpvlak van de steen, of is het een combinatie steen en dat er een scheur is gekomen tussen beide stenen? Dat heb ik wel eens gehad en is niet zo erg.
Sommige stenen kunnen wel in water sommigen niet, afhankelijk van het gebruikte bindmiddel.

Hoe bewaar je je stenen? Ik laat ze gewoon aan de lucht drogen, en vorst vrij (!!!) maar ook weer niet naast de verwarming.
 

mhe

Actieve deelnemer
8 dec 2013
50
0
Het zijn twee barsten die op een derde en tweederde van de steen van de zijkant naar het midden lopen. Heel grillig natuurlijk.

Ik heb mijn stenen in een wasbak staan, die laat ik vol lopen als ik moet wetten en laat 'm daarna weer leeglopen. Nou was het de afgelopen weken akelig droog, misschien heeft dat het versterkt. Hoe dan ook, de steen is nu nog wel bruikbaar maar ik ben bang dat als die scheuren doortrekken er alleen wat brokken over blijven. Hele dure brokken, dat wel...
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Ja das vervelend, mochten ze breken gooi ze igg niet weg. Je kan ze als nagura-steen gebruiken, en als zgn slipstones voor de binnenkant voor gutsen of vreemde lastig te slijpen gevallen. Misschien is het formaat handig voor bijlen/haalmessen oid, waarbij je met de steen naar het gereedschap gaat ipv andersom.

Ik denk dat ik m'n stenen niet in de wasbak zou laten staan. Zo zitten ze soort van continue in het water aan de onderkant, en kunnen ze niet drogen. Ook komt er zeep bij van handen wassen. En de bak is misschien niet vlak als er dan iets opvalt is het knak. Neem een lat die over de wasbak past en zet daar de steen op. Slijp smurrie valt dan meteen in de wasbak.

Of je zoiets kan lijmen?! geen idee

Op mn instagram @rvo_ww komen binnenkort plaatjes van mijn "sharpening station". Misschien dat je daar wat aan hebt. Ben nu fotos aan het uitzoeken
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Ik gebruik een bak waarin ik water zet tot een cm of 3 boven de stenen, na het slijpen maak ik de stenen goed schoon en laat ze aan de lucht drogen. Zorg ervoor dat je stenen schoon zijn en leg ze op twee kleine latjes om te drogen, hierdoor kan er lucht onderdoor en droogt de steen beter. Tenzij je Shaptons hebt zoals ik, die kun je in hun eigen bakje laten drogen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.