houskelet

meubelmaker29

Actieve deelnemer
1 jan 2010
167
0
geld zal wel geen rol spelen.
Tuurlijk kan het veel goedkoper, maar ik ben zeer benieuwd naar die pur-vloer.
 
A

Athanor

Guest
Had Sjeep het er niet over dat dit in België een normale manier is om de vloeren te isoleren?..
Dan kunnen wij zuinige Hollanders wel denken het beter te weten, maar daar kan ook wel eens een beroepscultuurkloof een rol spelen ;) Met andere woorden 's lands wijs, 's lands eer!

Fons
 

grijzeblubber.be

Actieve deelnemer
26 jul 2010
102
0
Gespoten PU is idd bijna de standaard geworden in Belgie.

Groot verschil tussen BE en NL is dat er in NL meestal onder de vloerplaat geisoleerd wordt, in Belgie er boven.

Voor beide zijn er argumenten pro en contra te vinden.
 

sjeep

Actieve deelnemer
7 aug 2010
118
0
Heb even nog wat foto's uit de kast gehaald van mijn woningrenovatie. Daar heb ik nieuwe betonne vloeren gestort met ook Pur erop gespoten.

@Bjorn: 13euro/m² excl btw. Duur??, valt in mijn ogen nog wel mee want:
in België geniet je van een 6 procent btw aangifte bij een woning ouder dan 25jaar, nu die mannen kunnen een factuur laten maken op de woning terwijl de pur gespoten wordt in het werkkotje (niet dat we dat ga doen natuurlijk ;) ) daarbovenop krijg je als trouwe belastingbetaler bij elke energiezuinige maatregel 1. voor je verbouwing 40procent van het te betalen factuurbedrag terug en 2. van de energieleverancier 4euro/m² terugbetaald.

klein voorbeeldje.: als ik 40m² 6cm dikte laat isoleren kost mij dat 520euro + 6%btw = 551.2euro
Infrax(energieleverancier) geeft je 160euro terug (4euro/m²)
je krijgt van de belastingen 220.48 (40%) terug
551.2- (160+220.48) = 162.72 :eek:

dan is het nog te doen denk ik dan... :D

en die pur/pir platen isoleren ook heel goed maar ga je nooit zo tegen elkaar en naadloos krijgen als gespoten pur.

foto's van mijn woning.






Attached files
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Laatst beide gezien (onder en boven geisioleerd) in een renovatieproject. Werd een vloerverwarming aangelegd in een bestaande woning met betonnen fundering op palen. beton was van onderen geisoleerd. Zandcement dekvloer verwijderd, op de betonplaten isolatieplaten gegelegd (2 lagen van 2cm geextrudeerd polystyreen (hoge drukvastheid en erg goede isolatiewaarde) om overlappende naden te creeren. Daarover plastic zwembad met randisolatie waarin vloerverwarmingsbuizen zijn gelegd en vervolgens de boel weer afgieten met anhydriet -> erg snelle warme vloer omdat je het beton niet mee opwarmt.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
De kwaliteit van gespoten pur trok ik ook niet in twijfel.

In een woning waar electrabuizen en leidingen over de vloer liggen is gespoten pur natuurlijk veel makkelijker dan platen ed. Zelf moet ik prijs opgeven voor een klus= het buitenblad (metselwerk) van een woning vernieuwen + dakpannen vernieuwen en dak isoleren.
Voor deze klus had ik ook aan gespoten pur gedacht, lijkt me perfect op een eventueel oneffen binnenblad.
Als de isolatieman bij 40 m2 isolatie 13 euro per meter rekent dan is dat veel goedkoper dan ik gedacht had.

Wordt in België bij nieuwbouw geen kruipruimte toegepast?
Mag ik dit soort vragen stellen op dit mooie HOUTbewerkersforum?

Mvg, bjorn
 

meubelmaker29

Actieve deelnemer
1 jan 2010
167
0
tuurlijk mogen die vragen gesteld worden!!

Ik ben helemaal overtuigd van deze methode.
Had er nog nooit iets over gelezen of gehoord, maar heb al een prijsopgave op gevraagd.
Beginnen binnenkort met het restaureren/renoveren van een oude boerderij, en als de prijs meevalt gaan wij ook op de pur-tour. ha ha ( zo zie je maar weer dat bepaalde onderwerpen best nuttig kunnen zijn)
Vind alleen raar dat ik hier in nederland eigenlijk helemaal geen bedrijf kan vinden die dezelfde methode toepast.(misschien een idee om ermee te beginnen)
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Die bedrijven zijn er ook in Nederland. Pluimers in Rijssen is een hele grote. Als je die belt wordt je in het engels gezegd dat de je nog even moet wachten omdat iedereen in gesprek is. Heb zelf contact gehad met een bedrijf uit Drenthe, gevonden via google. In Nedeland wordt deze methode vooral toegepast bij naisolatie onder stalen platen. (aardappelloodsen ed.) In de woningbouw ben ik het zelf nog nooit tegen gekomen, maar wel eens gezien dat het toegepast werd. Over isolatie zijn ook veel theoriën, ook wel eens gelezen dat reflectie het meest doet, dat heb je bij pur weer niet (isolatie met een aluminiumfolie). Grote voordeel van gespoten pur lijkt mij dat je bij een niet vlakke ondergrond toch strak aan kunt sluiten. Je isolatiemateriaal kan nog zo'n hoge R waarde hebben, als er luchtstroom is tussen je isolatiemateriaal en je ondergrond, binnenblad bv, dan is de helft van de isolatiewaarde al weg zo is mij geleerd.

mvg, bjorn
 

sjeep

Actieve deelnemer
7 aug 2010
118
0
@meubelmaker29: ben blij je te hebben kunnen overtuigen. Ik zou zeggen begin zelf een firma. Hier zijn ze op zeer korte tijd als paddestoelen uit de grond gekropen. ( geld geroken denk ik ;) )

@Bjorn: bij woningen zonder kelder wordt een kruipruimte toegepast. Maar de meeste nieuwbouwen zijn allemaal onderkelderd uitgezonderd sommige met veel grondwater al wordt daar ook wel de kelder gegoten in beton na droogzuiging maar dat is natuurlijk wel een héél kostelijk grapje.

Ik heb nog wat foto's gevonden van het houtskeletje...
(om het houtbewerkingsforum toch ook wat te gunnen met die PUR van hier en van daar!!! :D )
op de eerste mezelf in actie! :p






Attached files
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Mooi project en een interessante manier van de vloer isoleren, ik had er ook nog nooit van gehoord.
Maar worden in Belgie de meeste nieuwe huizen onderkelderd? Is hier op d'n hollander een zeldzaamheid. Veel te duur.
Een niet al te grote kelder kost hier al bijna net zo duur als een complete tweede verdieping...
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Interessant project man. Ik ga dit volgen.

Heb van de zomer mogen ervaren hoe leuk het is om HSB huis te renoveren. :roll: Huis van 30 jaar oud. Aanemer had geen dampdoorlatende folie toegepast, Géen ventilatie. Géen lekdorpels. Eternietplaten met asbest waren rechtsstreeks op het basis frame (met glaswol als isolatie) geschroeft. Vuren elementen en kozijnen zo bloot op de fundering zonder die zwarte folie. Need I say more? Heb mezelf met deze klus vreselijk in de vingers gesneden. Weet dus nu op HSB gebied vooral hoe het niet moet.

Maar zoals jij het doet ziet er keurig uit moet ik zeggen. Lekker dikke isolatie ook.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.253
301
Heelsum
Mooie methode die gespoten PUR maar levert dat wel een mooi vlakke laag of werk je die weer af met een cementdekvloer?
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Dat kan je afwerken met een natte of droge dekvloer al naar gelang. Maar in iedergeval kan je wel beter een dekvloer erin leggen omdat je daar ideaal ook verwarming in kan doen.
 

sjeep

Actieve deelnemer
7 aug 2010
118
0
Meestal is het zo dat je betonne dekvloer hebt daarop leidingen vastmaakt daarop PUR laat spuiten, heb je vloerverwarming dan schuren(toppen) ze de pur af om een beetje een vlak geheel te verkrijgen vloerverwarming erop chappen en vloeren.

gr
 

sjeep

Actieve deelnemer
7 aug 2010
118
0
ben momenteel aant wachten op een 10 à 15 graden buiten om het dak te voorzien van een laag gewapende epdm, de naden en afwerkingen worden koud gelast (gevulkaniseerd) en dat heeft een bepaalde temperatuur en vochtigheidspercentage nodig.
Zijt maar niet ongerust de foto's komen wel. Eerst het zonnetje.... ;)
 

unelma

Actieve deelnemer
6 feb 2011
25
0
hey sjeep,

ik ben ook een belg die in de vlaamse ardennen aan gelijkaardig project begint.
prachtig project dat je mee bezig bent, goed dat ik kan volgen;-) , 40m2 zeg je ;-) dat is het maximale dat we mogen zetten zonder bouwvergunning als ik me niet vergis.
daar begin ik ook aan binnen anderhalve maand. Eerst tuinhuis dat ik in twee zal splitsen om enerzijds in te slapen tijdens de bouw van mijn MHB+SHB woning, en het tweede deel (grootste uiteraard) als houtatelier.

paar vraagjes :
- hoe ver heb je de verticale kepers van elkaar gezet? onder ramen?
- je zegt zo goed als luchtdicht, ramen en deuren ook aangepast?
- een plat dak zo te zien, hoe doe je de opbouw?

paar opmerkingen :
- die kortingen ivm je pur vloer is dat enkel geldig voor pur en voor bij bestaande woning? bij ons alles nieuw op nieuwbouwgrond. Ik ben ook van belgie , overheidsboekjes al aan hetlezen maar dat nog niet tegengekomen ;-)
- ik zie dat je luchtdicht bouwt, ventilatie in ramen systeem D, maar is dat niet systeem C ? toevoer van lucht via raamroosters, dan moet je in de vochtige ruimte wel nog steeds afzuigen?
- in welke mate mag je van je tuinhuis een volledige woning maken? we moeten geen vergunningen meer aanvragen, maar hoe zit het naar verwarming toe? je spreekt van elecktriciteit? Mijn architect kon niet direct antwoorden op mijn vragen, nu ja ik gebruik mijn architect alleen voor de woning, om mijn plannen op papier te zetten.

groetjes,
unelma
 

grijzeblubber.be

Actieve deelnemer
26 jul 2010
102
0
unelma zei:
- in welke mate mag je van je tuinhuis een volledige woning maken? we moeten geen vergunningen meer aanvragen, maar hoe zit het naar verwarming toe? je spreekt van elecktriciteit? Mijn architect kon niet direct antwoorden op mijn vragen, nu ja ik gebruik mijn architect alleen voor de woning, om mijn plannen op papier te zetten.
Hier dezelfde situatie: eerst garage afwerken, daar in gaan wonen en dan de nieuwbouw zetten. Er is geen probleem met een "volledig afgewerkte garage" te bouwen. Er is geen enkele wet die zegt dat je geen badkamer of verwarming in je garage mag hebben. Wij hebben wel alle nutsvoorzieningen direct in de (ruwbouw) nieuwbouw laten toekomen, en dit dan doorgetrokken naar de garage.

Ook voor een domicilie is dit geen probleem. De wijkagent (en veel leveranciers) kijkt wel even raar op als je zegt "bel maar aan de garage aan"

b.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.