houskelet

sjeep

Actieve deelnemer
7 aug 2010
118
0
Voor schoonvaders zijn grote hobby(kunstenaar) ben ik voor hem een werkhuis aan het zetten in de tuin.
Volledig volgens de regels van de houtskeletbouw. Passief wel te verstaan zodat hij niet hoeft te verwarmen. Muurisolatie en plafondisolatie worden maar liefst 18.5cm dik. cm pur isolatie voor de vloer.

Ik zal telkens een update houden over de stand van zaken.
de constructie is volledig af maar nu ligt het even stil ivm het weer.





Attached files
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Hoi Sjeep, mooi project, je geeft aan dat het passief moet worden. Maar ergens moet toch de warmte vandaag komen. Wij hebben een hout skelet bouw met een dubbele constructie, eerst een buitenste schil met daarin een pak isolatie (circa 15 / 20 cm). Die is helemaal luchtdicht afgewerkt met folie en op die wand zit een 2e wand (de zogenaamde installatiewand) gemonteerd van 7 centimeter. In die 2e wand zit alle elektra en leidingwerk. De eerste buitenste schil is helemaal perfect dicht zonder dat er gaten zijn gemaakt dus optimale isolatie met minimum aan lekker. Daaromheen nog een keer een spouw en bakstenen muur danwel houtbetimmering.

Ondanks dat pak isolatie moeten we toch nog wel stoken. Weliswaar niet heel veel maar toch nog substantieel.

Hoe denk jij dit werkhuis passief te maken? heb je speciale energie gunstige zaken toegepast?
 

sjeep

Actieve deelnemer
7 aug 2010
118
0
binnenkant wordt net hetzelde, eerst een luchtdichte folie volledig tegen de muren alsook tegen het plafond naden ed worden uiteraard afgetaped of gesiliconed. Verwarming gebeurt electrisch.Ik had mij een beetje vergist in het topic. Uiteraard moet er verwarmd worden maar ik had weinig vergeten te schrijven. Een enkele kleine radiator hangen was voldoende geweest maar hebben dat idee laten vallen vanwege het terras wat opgebroken zou kunnen worden.

(en hij doet ook aan pottenbakken, het verwarmen zal wel geen probleem zijn denk ik :) )

buitenkant komt delta vitaxx tegen en een afwerking in horizontale ceder planchetten. Hebben ook celit 3D overwogen maar ook laten varen vanwege te duur voor wat het is.

gr
 

pjerdulac

Actieve deelnemer
12 jul 2010
81
0
MOge Sjeep,

Mooi project. Ben nu ook een tuinhuis aan het zetten. Zo te zien hebben we allebei azobe bielzen gebruikt voor de fundering. De wanden zijn bij mij wel wat dunner 70 mm, wel geisoleerd en de folies eromheen. Verder heb ik er ook Cedar tegenaan geschoten. Fotos op http://www.dulacdesign.nl/projecten/tuinhuis/

Ook in 2011 is timmeren zo lekker. Waarom heb ik 12 van mijn leven in een kantoor gewerkt???
 

Geertjun

Actieve deelnemer
27 apr 2010
224
18
Holten
Kijk dit is een interessant project, ik ga dit uiteraard volgen! :D
Wat bedoel je precies met isolatie van pur? laat je het volspuiten met purschuim of zijn het gewoon kant en klare purplaten die je toepast?
Iniedergeval veel succes!

Gr Geert,
 

franksken

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
423
20
Drongen, Belgie
Hey Sjeep,
Dat ziet er echt een mooi project uit en voor mij ook super interessant omdat ik ook een werkhok wil zetten volgens hetzelfde principe. Kan je mij zeggen wat de maten zijn en hoeveel je betaalt voor de ceder?

@Pjerdulac, ook schitterend gedaan overigens.

Ik zou wel een beton vloer willen gebruiken omdat er ooit wel eens een auto moet in staan en om te vermijden dat er onderin ratten beginnen te huizen :x
 

WR1944

Oud hout
@Sjeep, volg je de Amerikaanse methode van frame-bouw of heb je zelf iets ontworpen. Als je de Amerikaanse regels volgt maak je het sterk genoeg zonder "oversterkte". En voor elk constructief probleem hebben hele generaties timmerlieden al een oplossing gevonden.
Het ziet er wel degelijk uit met die relatief dikke wanden.
 

sjeep

Actieve deelnemer
7 aug 2010
118
0
@pjerdulac: die treinbiel is als ondersteuning van de oversteek van het dak aan het huis. Als fundering zijn hier grijze betonblokken gebruikt.

@Geertjun: Momenteel ligt er een betonnen vloerplaat waarop 6cm pur wordt gespoten. In België werken ongeveer 85procent van de nieuwbouwhuizen deze methode van vloerisolatie af.

@Franksken: De afmetingen zijn ongeveer 4.7m bij 3.3m de hoogte is op zijn hoogste kant 2.6m en op zijn laagste kant 2.25m. Ik zal eens proberen of ik mijn werktekening gepost krijg hier.
Prijs voor de ceder : 5euro/lm voor beplanking 4zijdig tand en groef van maat: 1.85m x 14cm x 1.5cm totaal aantal meters was 277.5m = 1387.5euro excl btw.
ik vond de prijs voor 4zijdig tand en groef in die dikte toch redelijk interessant.

@wr1944: Het frame heb ik zelf ontworpen en telkens bij de balkberekening 1 maat dikker genomen. resultaat wanden zijn een beetje overkill maar dat komt alleen maar de isolatie ten goede denk ik dan.
Ik wil er gewoon zeker van zijn dat schoonvader met zijn heel hebben en houden niet wegwaait.
Of onder de sneeuw bedolven zal worden. :lol:
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Sjeep

Dat ziet er zeer degelijk uit.We hebben er zelf ook al eens gedacht aan zelfbouwen. Maar de bouwvergunningen in Ridderkerk zijn( waren ) niet gericht op energie zuinig bouwen. Daarom ben ik blij toe te kunnen kijken naar het verloop van jouw bouw. Heb jij al na gedacht over de ramen en de deuren. We hebben toen in Duitsland gekeken naar 3 laags dubbel :?: :?: glas. Ik hoop een waardevolle tip

Heel veel succes
Hugo
 

meubelmaker29

Actieve deelnemer
1 jan 2010
167
0
Mooi project.
Wat betreft de opbouw van de wanden helemaal oke.
wat betreft de vloer zet ik toch een paar vraagtekens.
Heb je de vloer zelf gestort of is het een bestaande vloer?
 
A

Anonymous

Guest
@hugo; Nou weet ik uit ervaring dat de Gemeente Ridderkerk niet de gemakkelijkste is, maar alle bouwvergunningsaanvragen worden getoetst aan dezelfde eisen (Bouwbesluit) en die eisen vormen de ondergrens, dus beter isoleren mag altijd. Als je aangeeft wat het probleem was kan ik je misschien helpen.
Daarbij denk ik niet dat dit leuke project gehinderd kan worden door Bouwvergunningsperikelen, omdat het waarschijnlkijk vergunningsvrij is.

Als we het toch over folies gaan hebben, vergeet ook de spouw met aan de warme kant de dampopen, waterkerende folie niet achter de delen aan de buitenzijde, uiteraard met vertikale regels om de delen op vast te schroeven, zodat doorslaand vocht kan worden afgevoerd of kan worden weggeventileerd.

Gr, Emiel
 

sjeep

Actieve deelnemer
7 aug 2010
118
0
@armadaman: Schoonvader heeft gekozen voor het hoog-rendementsglas 1.1, dubbel beglazing waarbij de spouw gevuld is met een edelgas ipv met gewoon lucht. Dit is goedkoper dan 3laags en isoleert zeker zo goed.

@meubelmaker29: welke vraagtekens stel je je dan bij de vloeropbouw? De vloerplaat is een bestaande vloerplaat, deze ligt op zavelgrond. Neen we hebben geen schrik van optrekkend vocht omwille van het feit dat het geheel hoger ligt dan de tuin.

@Simon: Rustig blijven is de boodschap! We weten heus wel waar we mee bezig zijn hoor ;)
Binnenkant wordt na het isoleren luchtdicht afgesloten dmv een folie met daartegen osb3 platen waarvan de naden nog eens worden afgetaped. (enkel ramen hebben een verluchtingssysteem D) Buitenkant zit er het dampscherm al tegen, foto's volgen nog.

:mrgreen:
 

meubelmaker29

Actieve deelnemer
1 jan 2010
167
0
Dat het geheel hoger ligt dan de tuin maakt in feite niets uit.
Als je alles zo goed isoleert waarom de vloer dan niet.
Vaak wordt daar de fout gemaakt.
Je hebt alles vochtwerend en dampdoorlatend en dat is helemaal oke alsmede het thermophane glas.
Je zult toch echt ook moeten ventileren want het vocht wat via de vloer binnen komt zal er toch uit moeten.
Ik ben echt van mening dat je straks een vocht probleem krijgt.
Het had wel gewild maar dan had je een vloer van schuimbeton moeten storten.
De volgorde die jij wilt kan wel maar dan zul je eerst dakleer over het beton moeten maken zodat optrekkend vocht geen kans krijgt binnen te komen
 

sjeep

Actieve deelnemer
7 aug 2010
118
0
@meubelmaker29: hier nogmaals de vloeropbouw. zavel - 15cm beton - 6cm PUR - 8cm gewapende chappe - lijm+tegels.

Ik ben niet zeker of we allebij dezelfde pur bedoelen,vandaar even de link, ik bedoel wel degelijk deze hier.
dit is in vergelijking met dezelfde dikte het beste isolatiemateriaal wat er heden vandaag op de markt is.

((links onderaan klikken op "meer info") staat duidelijk vochtdicht)
http://www.isoprima.be/

Ik maak geen reclame ofzo hé.., puur ter info. ben niet zeker of dit mag. :oops:
 

sjeep

Actieve deelnemer
7 aug 2010
118
0
nog even gegoogeld kwam ik dit tegen.
ik zocht op de isolatie waarde van schuimbeton.:

Gespoten PUR heeft het best isolerende vermogen van alle isolerende materialen en uitvullingschapes. Meer nog, door de combinatie van de uitvulling/isolatie in één materiaal is gespoten PUR de meest rendabele vloerisolatie. Ter vergelijking: 3 cm gespoten PUR isoleert even efficiënt als 22 cm schuimbeton.

en dit voor de kenners:

DIKTE U-(k) WAARDE R-WAARDE
3 cm 0,83 W/m²K 1,20 m²K/W
4 cm 0,62 W/m²K 1,61 m²K/W
5 cm 0,50 W/m²K 2,00 m²K/W
6 cm 0,42 W/m²K 2,38 m²K/W
8 cm 0,31 W/m²K 3,22 m²K/W
10 cm 0,25 W/m²K 4,00 m²K/W
12 cm 0,21 W/m²K 4,76 m²K/W
14 cm 0,18 W/m²K 5,62 m²K/W
 

meubelmaker29

Actieve deelnemer
1 jan 2010
167
0
Ziet er idd zeer professioneel uit.
Ik heb het nog nooit eerder gezien maar als het werkt zoals het wordt omschreven dan zit dat wel goed
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Over de kwaliteit van gespoten pur als isolatiemateriaal twijfel ik niet, maar is het niet gigantisch duur om een bedrijf te laten aanrukken om een vloertje van een schuur te isoleren?
Als je een vlakke ondergrond hebt kun je toch ook werken met pur/pir platen?

Groeten van een zuinige hollander :lol:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.