Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 7 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 66

Onderwerp: houskelet

houskelet

Voor schoonvaders zijn grote hobby(kunstenaar) ben ik voor hem een werkhuis aan het zetten in de tuin.
    Volledig volgens de regels van de houtskeletbouw. Passief wel te verstaan zodat hij niet hoeft te verwarmen. Muurisolatie en plafondisolatie worden maar liefst 18.5cm dik. cm pur isolatie voor de vloer.

Ik zal telkens een update houden over de stand van zaken.
    de constructie is volledig af maar nu ligt het even stil ivm het weer.

Attached files

Re: houskelet

Attached files

Hoi Sjeep, mooi project, je geeft aan dat het passief moet worden. Maar ergens moet toch de warmte vandaag komen. Wij hebben een hout skelet bouw met een dubbele constructie, eerst een buitenste schil met daarin een pak isolatie (circa 15 / 20 cm). Die is helemaal luchtdicht afgewerkt met folie en op die wand zit een 2e wand (de zogenaamde installatiewand) gemonteerd van 7 centimeter. In die 2e wand zit alle elektra en leidingwerk. De eerste buitenste schil is helemaal perfect dicht zonder dat er gaten zijn gemaakt dus optimale isolatie met minimum aan lekker. Daaromheen nog een keer een spouw en bakstenen muur danwel houtbetimmering.

Ondanks dat pak isolatie moeten we toch nog wel stoken. Weliswaar niet heel veel maar toch nog substantieel.

Hoe denk jij dit werkhuis passief te maken? heb je speciale energie gunstige zaken toegepast?

binnenkant wordt net hetzelde, eerst een luchtdichte folie volledig tegen de muren alsook tegen het plafond naden ed worden uiteraard afgetaped of gesiliconed. Verwarming gebeurt electrisch.Ik had mij een beetje vergist in het topic. Uiteraard moet er verwarmd worden maar ik had weinig vergeten te schrijven. Een enkele kleine radiator hangen was voldoende geweest maar hebben dat idee laten vallen vanwege het terras wat opgebroken zou kunnen worden.

(en hij doet ook aan pottenbakken, het verwarmen zal wel geen probleem zijn denk ik )

buitenkant komt delta vitaxx tegen en een afwerking in horizontale ceder planchetten. Hebben ook celit 3D overwogen maar ook laten varen vanwege te duur voor wat het is.

gr

MOge Sjeep,

Mooi project. Ben nu ook een tuinhuis aan het zetten. Zo te zien hebben we allebei azobe bielzen gebruikt voor de fundering. De wanden zijn bij mij wel wat dunner 70 mm, wel geisoleerd en de folies eromheen. Verder heb ik er ook Cedar tegenaan geschoten. Fotos op http://www.dulacdesign.nl/projecten/tuinhuis/

Ook in 2011 is timmeren zo lekker. Waarom heb ik 12 van mijn leven in een kantoor gewerkt???

Kijk dit is een interessant project, ik ga dit uiteraard volgen!
    Wat bedoel je precies met isolatie van pur? laat je het volspuiten met purschuim of zijn het gewoon kant en klare purplaten die je toepast?
    Iniedergeval veel succes!

Gr Geert,

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2008

Hey Sjeep,
    Dat ziet er echt een mooi project uit en voor mij ook super interessant omdat ik ook een werkhok wil zetten volgens hetzelfde principe. Kan je mij zeggen wat de maten zijn en hoeveel je betaalt voor de ceder?

@Pjerdulac, ook schitterend gedaan overigens.

Ik zou wel een beton vloer willen gebruiken omdat er ooit wel eens een auto moet in staan en om te vermijden dat er onderin ratten beginnen te huizen :x

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)

@Sjeep, volg je de Amerikaanse methode van frame-bouw of heb je zelf iets ontworpen. Als je de Amerikaanse regels volgt maak je het sterk genoeg zonder "oversterkte". En voor elk constructief probleem hebben hele generaties timmerlieden al een oplossing gevonden.
    Het ziet er wel degelijk uit met die relatief dikke wanden.

@pjerdulac: die treinbiel is als ondersteuning van de oversteek van het dak aan het huis. Als fundering zijn hier grijze betonblokken gebruikt.

@Geertjun: Momenteel ligt er een betonnen vloerplaat waarop 6cm pur wordt gespoten. In België werken ongeveer 85procent van de nieuwbouwhuizen deze methode van vloerisolatie af.

@Franksken: De afmetingen zijn ongeveer 4.7m bij 3.3m de hoogte is op zijn hoogste kant 2.6m en op zijn laagste kant 2.25m. Ik zal eens proberen of ik mijn werktekening gepost krijg hier.
    Prijs voor de ceder : 5euro/lm voor beplanking 4zijdig tand en groef van maat: 1.85m x 14cm x 1.5cm totaal aantal meters was 277.5m = 1387.5euro excl btw.
    ik vond de prijs voor 4zijdig tand en groef in die dikte toch redelijk interessant.

@wr1944: Het frame heb ik zelf ontworpen en telkens bij de balkberekening 1 maat dikker genomen. resultaat wanden zijn een beetje overkill maar dat komt alleen maar de isolatie ten goede denk ik dan.
    Ik wil er gewoon zeker van zijn dat schoonvader met zijn heel hebben en houden niet wegwaait.
    Of onder de sneeuw bedolven zal worden. :lol:

Wat zal die schoovader blij met jou zijn man! Ga dit ook zeker volgen naar een mooie afloop.

jaap

Forum Rechten