Vraagje ivm verlijmen dennenhout

franksken

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
423
20
Drongen, Belgie
Beste forumgenoten,

Ik ben bezig met een knutseltafel voor iemand die een knutselatelier wil starten. Voor het tafelblad en de zijkanten, heb ik verschillende stroken dennenhout samengelijmd (zie afbeeldingen), die ik dan gevlak- en gevandikteschaafd heb. Ik ben echter een beetje bang dat de verlijmde delen door droogte op termijn zouden loskomen. Iemand hier ervaring mee, of mag ervan uit gaan dat enkel de lijm op zich voldoende is? Er zitten geen lammello's tussen de verlijmde delen. De grotere stukken ga ik wel samenzetten met lamello's of domino's.

Wat denken jullie?

IMG_20180303_172710.jpg

IMG_20180303_172720.jpg
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
868
184
Lijm is tegenwoordig sterker dan het hout zelf. Lamello's, deuvels en domino's hebben voor dit soort verlijmingen alleen nut voor het positioneren van de stukken ten opzichte van elkaar.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Ja, lijm is voldoende. De lijmverbinding zelf is sterker dan het hout, dus komt niet meer los. Het is een misvatting dat lijm alleen niet voldoende is, en dat je moet verstevigen met domino's of deuvels. Geen idee waar dit vandaan komt, maar de vraag wordt hier frequent gesteld. Het is bij het verlijmen wel belangrijk dat de delen goed op elkaar aansluiten. Ik hanteer de regel dat als je de kieren niet met de hand kan dichtduwen, het geen goeie lijmverbinding zal opleveren. In jouw geval speelt dit veel minder, omdat je de balkjes niet rand tegen rand verlijmd hebt (zoals bv. met een tafelblad) dus dan heb je de veerkracht van het hout in je voordeel.

- - - Updated - - -

LeonvB was me net voor :)
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.071
394
de stekte van de lijmverbinding hangt af van de passing en de druk tijdens het verharden.
zo te zien zit dat hier wel goed genoeg klemmen
 

franksken

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
423
20
Drongen, Belgie
Het heeft iets langer geduurd dan verwacht (onder andere door mijn machinewissel), maar de tafel is eindelijk af :D.

Tafel 1.jpg

Tafel 2.jpg

Tafel 3.jpg

Tafel 4.jpg

Het lijmen in verstek was niet zo goed gelukt. Dat heb ik opgelost door een donker accent aan te brengen. ik heb het verstek met de invalzaag netjes uitgezaagd en daarin een fijn latje meranti gelijmd. Het contrast tussen het donkere merantihout en het lichtere dennenhout geeft een heel mooi subtiel effect.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.